Disclaimer studiegids 2020-2021

Aan de inhoud van de online studiegids van de Universiteit van Amsterdam voor het academische jaar 2020-2021 is de grootst mogelijke zorg besteed. Tussentijds kunnen echter wijzigingen optreden, als gevolg van bijvoorbeeld wijzigingen in de wet, wijzigingen in UvA-regelingen, kabinetsmaatregelen samenhangend met de bestrijding van het coronavirus e.d. Deze wijzigingen prevaleren dan boven de teksten uit deze online studiegids. Wanneer dit het geval is, zal dit op passende wijze bekend worden gemaakt via Canvas.

Placemaking

Studiegidsnummer

7303A3030Y

Studielast

9 EC

Voertaal

Nederlands

Ingangseisen

90 EC van het bachelorprogramma ISW of van een ander universitair bachelorprogramma succesvol afgerond

Periode(n)

Sem. 1Sem. 2

Onderwijsinstituut

College Sociale Wetenschappen

Docent(en)

Contact

College of Social Sciences
Nieuwe Achtergracht 166
REC B.700
020-525 3777

edss@uva.nl

Onderdeel van

Toevoegen aan planner

Leerdoelen

Bij succesvolle afronding van het vak kan je als student:

  • complexe samenwerkingsverbanden en besluitvormingsprocessen bij een lokaal maatschappelijk vraagstuk herkennen en beschrijven;
  • verzamelde data op basis van veldwerk en deskresearch prioriteren en analyseren;
  • academische kennis in de praktijk toepassen op een voorgestelde casus;
  • een kleinschalige interventie ontwerpen en uitvoeren die voortkomt uit de analyse;
  • de resultaten van het onderzoek en de interventies zowel visueel, als schriftelijk en mondeling op een hedendaagse manier presenteren;
  • toegankelijk en inzichtelijk communiceren met en -overdragen aan de betrokken partijen;
  • werken volgens de methodiek van Design Thinking.

Inhoud

Placemaking is zowel een filosofie als een ontwerpproces waarbij men maatschappelijke vraagstukken onderzoekt op basis van lokale kennis en kwaliteiten. Om tot een duurzame en vitale oplossing te komen voor vraagstukken, dienen we rekening te houden met onderlinge verhoudingen tussen gebruikers, betrokkenen, initiatieven en ondernemingen, bottom-up én top-down (gebieds)ontwikkeling en wet- en regelgeving. Door verschillende aspecten van het vraagstuk te analyseren genereren we op elkaar volgende inzichten over enerzijds maakbaarheid en ontwikkelvisie en anderzijds uitvoering. Aan de hand van onderzoek, workshops en concrete interventies leveren we waardevolle bijdragen en inzichten aan de opdrachtgever voor de verdere ontwikkeling van het vraagstuk.

Tijdens deze cursus richten we ons op lokale maatschappelijke vraagstukken die ons zijn aangereikt door opdrachtgevers. Er bestaat binnen deze vraagstukken een sterk samenspel en soms ook spanningsveld tussen verschillende lokale gebruikers, politici en beleidsmakers, wetenschappers en investeerders. We hanteren daarmee dus een transdisciplinaire aanpak van het vraagstuk. Lokale, sociale, psychologische, economische, politicologische en geografische ontwikkelingen (van kennis) vormen de aanknopingspunten voor analyse en actie.

We maken gebruik van de Design Thinking methodiek zodat we het vraagstuk grondig kunnen analyseren en daarmee toewerken naar een interventie. Een belangrijk onderdeel van Design Thinking is het centraal stellen van de gebruiker/doelgroep waarop het design van toepassing is in elke fase van het proces. Daarom sluit deze methode aan bij de filosofie en aanpak van placemaking en bij een transdisciplinaire werkwijze.

Neem eens een kijkje op ons platform om te zien wat studenten Placemaking eerder hebben bewerkstelligd: https://placemakingamsterdam.nl/

Aanmelden

Studenten melden zich aan met behulp van de planner vakaanmelden tijdens de relevante inschrijfperiode, zie: http://student.uva.nl/isw/content/az/vakaanmelding/vakaanmelding.html

Werkvorm en contacturen

Colleges (bijna wekelijks)
Practica (2 keer 3 uur wekelijks)

 

Studiemateriaal

Wetenschappelijke artikelen, boekhoofdstukken en visie- en beleidsdocumenten. Deze worden voorafgaand aan en gedurende de cursus bekend gemaakt en zelf gezocht.

Toetsing

De toetsing bestaat uit een combinatie van academische en praktijkgerichte vaardigheden:

  • Dat het placemakingproces wordt beschreven aan de hand van de Design Thinking fases;
  • De opzet en uitvoering van de interventie;
  • Presentatie voor opdrachtgever en overdracht (zowel mondeling als via ons Placemaking-platform op hedendaagse illustratieve wijzen);
  • Reflectie op het proces en het eigen handelen.

Opmerkingen

Let op: In het eerste semester kunnen studenten kiezen om het equivalente van dit vak (maar voor 12EC i.p.v. 9EC) bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS) te volgen: Placemaking: Estafette voor Stadmakers (zie Overgangsregelingen 2020-2021).