Employer branding (1): Het klassieke employer brand

Arbeidsmarktnieuws

Hoe haal je als werkgever de grootste talenten binnen? En hoe behoud je die? Vrijwel alle organisaties passen hiervoor in meer of mindere mate Employer Branding toe. De term is waarschijnlijk dan ook bij iedereen die werkzaam is in arbeidsmarktcommunicatie bekend. Aan de hand van het boek ‘Bouwen aan het nieuwe employer brand’ gaat NRC Carrière terug naar de basis. In een serie artikelen bieden we concrete handvaten die toepasbaar zijn in de praktijk.

Als uitgangspunt nemen we deze week Klassieke Employer Branding, dit wordt als volgt gedefinieerd:

“Het verkrijgen en behouden van een positieve en bij voorkeur unieke positie als werkgever in de mindset van huidige en potentiële medewerkers en hun beïnvloeders op basis van de identiteit van de werkgever.”
(Bron: Bouwen aan het nieuwe employer brand)

Deze lange definitie bestaat uit een aantal componenten, dus lichten we de belangrijke punten uit.

Associaties met een merk maken het verschil
Ten eerste: hoewel het bij employer branding om werk gaat, hebben werknemers ook andere associaties bij het merk van hun werkgever. Die associaties hoeven niets met de arbeidsmarkt te maken te hebben. Stel dat je bedrijf het afgelopen jaar negatief in het nieuws is geweest, is het handig om daar rekening te houden bij het werven van potentiële kandidaten.

Vergeet de huidige werknemers niet
Hoewel veel werkgevers zich dus richten op een goede presentatie tijdens de werving, is de connectie met de huidige werknemers net zo belangrijk. Dit brengt ons op het tweede punt: de interne arbeidsmarkt speelt een hoofdrol binnen employer branding.

Beloftes moet je kunnen nakomen
Ten derde: de identiteit van de werkgever wordt grotendeels bepaald door hoe de werkgever in werkelijkheid is. Onder het mom van praatjes vullen geen gaatjes, kunnen we stellen dat plezier, vertrouwen en waardering net zo belangrijk zijn als bedrijfsuitjes en vrijmibo’s.

Employer branding is een continue activiteit
Tot slot stelt de definitie dat de unieke positie verkregen en behouden moet worden. Employer branding is dus een continue activiteit. Het verkrijgen van een goed employer brand is stap één, maar om deze te behouden zul je als organisatie met de markt mee moeten bewegen.

Denk je nu nog steeds: wat moet ik hiermee? In het volgende artikel behandelen we het huidige employer brand en de praktische toepassingen daarvan. Houd de website dus in de gaten!


Lees ook

loading...