Freek Staps over NRC Online

meer dan een jaar geleden Over NRC

Freek Staps begon in 2001 als verslaggever bij NRC Handelsblad en ging in 2005 als NRC-correspondent in Amerika aan de slag, waar hij het boek ‘Meer meer minder’ over schreef. Later was hij plaatsvervangend chef bij de redacties Den Haag en Economie, en werkte mee aan de oprichting van NRC Q waar hij vervolgens chef van werd. Nu is hij een van de twee chefs van NRC Online.

Dit voorjaar kreeg Freek een zogeheten Visiting Fellowship aan Harvard om bij titels zoals The New York Times, The Wall Street Journal, Huffington Post en BuzzFeed onderzoek te doen naar crossmediale innovatie binnen grote mediabedrijven.

De visie van Freek op kwaliteitsjournalistiek
Er is steeds meer informatie beschikbaar, maar steeds minder journalistiek. Overal zijn weetjes te vinden – soms waar, vaak niet. En iedereen praat elkaar makkelijk na. NRC biedt tegenwicht daaraan: we zoeken uit wat de feiten echt zijn, we vertellen de lezer over de achtergronden, we analyseren. Wat ons echt vernieuwend maakt, is dat we niet weglopen van nieuwe vertelvormen – video’s, podcasts, quizzen, interactieve graphics – maar ze omarmen. We willen de lezer zo optimaal bedienen in de zoektocht naar hoe de wereld in elkaar zit. Dat is voor ons kwaliteitjournalistiek. Inhoud, gekoppeld aan presentatie.

De nieuwe nrc.nl
NRC was een site die heel goed het laatste nieuws bracht, en ‘het beste van het web’. We gaan nu veel verder: NRC Online biedt alles wat binnen NRC gemaakt wordt. Elk bericht, elk interview, elke foto, het staat allemaal op deze ene site. De kracht is dat nrc.nl nu niet meer alleen gemaakt wordt door een klein groepje internetredacteuren, maar door heel de redactie van NRC. Al onze pennen zijn beschikbaar. (En onze camera’s. En onze smartphones. En onze andere digitale tools.)

nrc.nl versus NRC Q
NRC Q is een nichesite, en dat is goed; het is een site die de lezer helpt bij zijn werk, bij kennis over het bedrijfsleven en zijn eigen loopbaan, bij zijn interesse in tech, media, gadgets. Het is dus een afgebakend onderwerp. Maar het is ook een speeltuin, NRC’s eigen plek om de toekomst te ontdekken. nrc.nl is een grote nieuwssite met alles van NRC. Daar willen we iedereen bedienen.

De online doelgroep van NRC
NRC Online is voor veel meer mensen dan alleen de abonnees van NRC Handelsblad of nrc.next. Het NRC-publiek is veel groter dan dat. Het bestaat uit mensen die geprikkeld willen worden door een scherpe column van Bas Heijne of door een stuk over voedselveiligheid, het raakt mensen die willen lezen over problemen in andere werelddelen, of zet ons aan het denken over vluchtelingenproblematiek in onze achtertuin. NRC-lezers weten dat de wereld groter is dan hun eigen hoofd, of hart, of onderbuik.

NRC Online over 5 jaar
Dat is zo mooi aan kwaliteitsjournalistiek op dit moment: we zitten in de gouden jaren. Nog nooit hebben we zoveel Nederlanders gehad die NRC lezen (of bekijken, of horen, of voelen), ons publiek was nooit groter. Tegelijkertijd gaan technische innovaties razendsnel. Twee jaar geleden hadden we niet gedacht dat we via WhatsApp met onze lezers communiceerden, of hadden we niet gedacht dat nieuwsbrieven (opnieuw) zo populair zouden zijn. Wat we over vijf jaar doen is een hele ontdekkingstocht, een bijzondere. Het enige wat vaststaat is dat NRC Online kwaliteitsjournalistiek moet bieden. De rest ontdekken wij, samen met onze lezers en bezoekers, elke dag opnieuw.


Lees ook

loading...