Hippe werkplekken: zin of onzin?

Arbeidsmarktnieuws

Rijen logge bureaus in grote ruimtes, belicht door tl-buizen, met grote computerschermen, stapels papieren en sporadisch een dappere collega die zich heeft gewaagd aan een bloemstukje. Klinkt dit je bekend in de oren? Het is de ‘look and feel’ van de meeste kantoorruimtes. Niet heel inspirerend voor werknemers.

Start-ups en zzp’ers doen het wat dat betreft beter. In de Randstad wemelt het van de ‘hippe werkplekken’ die door deze nomaden bevolkt worden, zo schrijft NRC Carrière op haar website.

Tegenwoordig plaatsen ook veel grote bedrijven hun werknemers in hippere ruimtes. Daar wordt creativiteit gestimuleerd en vindt de innovatie plaats, zo luidt de gedachte. Maar moeten we dan massaal onze bureaus inruilen voor bruinleren banken met felgekleurde kussens? En onze tl-buizen vervangen door kamerlampen?

Zo drastisch hoeft de omslag gelukkig niet te zijn. Maar er zijn wel factoren waar je als werkgever rekening mee kunt houden bij de inrichting van een werkplek. Het Londense onderzoeksbureau Leesman deed in september 2015 onderzoek naar de effectiviteit van werkplekken. Zij constateerden onder andere dat werknemers vinden dat het ontwerp van hun bureau en bureaustoel bijdragen aan een effectieve werkplek. Ook zijn flexibiliteit en variëteit belangrijk. Werknemers willen niet de hele dag achter hun eigen bureau zitten, maar de mogelijkheid hebben om te veranderen van omgeving.

Tot slot moeten werkplekken persoonlijker. Als werknemers hun werkplek zelf mogen inrichten voelen zij zich sterker betrokken bij de ruimte, maar ook bij hun baan, zo meldt HR praktijk. Dit draagt niet alleen bij aan meer tevredenheid, maar ook aan meer productiviteit: een win-winsituatie dus.


Lees ook

loading...