Interview met René Moerland over nrc.next

meer dan een jaar geleden Over NRC

Sinds 1 mei is René Moerland chef van nrc.next. Onder zijn leiding is op 8 oktober de nieuwe versie van deze ochtendkrant verschenen; een completere ochtendkrant die dagelijks in twee katernen verschijnt. Het eerste katern gidst de lezer door wat er echt speelt in Nederland en de wereld. Het tweede katern – genaamd ‘2’ – kijkt naar de lezer zelf, inspireert en geeft betekenis aan het leven. nrc.next is een ochtendkrant die wil informeren en inspireren.

Wat is jouw visie op kwaliteitsjournalistiek 3.0?
“Journalistiek is enerzijds een vak dat je kunt leren maar ook een houding die we delen met onze lezers – en ook met veel nog-niet-lezers trouwens. We zijn nieuwsgierig, we zijn mensen die niets zomaar aannemen. Net als onze lezers. We brengen nieuws, én stellen vragen over het nieuws. Hoe zit het nu echt? Kwaliteitsjournalistiek kan je vrolijk maken, en roeren, maar doet meer. Je leert er iets van. De lezer betaalt ons om antwoorden te zoeken op de vragen die zij en wij delen”.

Vanwaar de keuze om nrc.next te vernieuwen terwijl de printmarkt krimpt?
“nrc.next wordt steevast gewaardeerd als moderne, innovatieve en creatieve krant, maar er zijn ook mensen die de krant níet (meer) lezen omdat er ‘niet genoeg in stond’ voor een ochtendkrant. Die mensen willen meer lezen over economie, sport, gezond leven, kennis opdoen die je nodig hebt om je weg te vinden in de wereld en het leven. We denken dat er ruimte is in de ochtendmarkt voor NRC-journalistiek – en daar investeren we in. Dat doen we door volop onze journalistieke kracht in nrc.next te stoppen, net zo goed als we dat doen en blijven doen in NRC Handelsblad en nrc.nl”.

De nieuwe nrc.next heeft twee katernen. Hoe is het idee voor het tweede katern ontstaan en vanwaar de keuze voor de naam ‘2’?
“Het nieuws staat in het eerste katern, maar nrc.next was altijd meer dan het nieuws. We schrijven ook over inspirerende mensen, gezond leven, cultuur, kortom over ‘die andere lagen’ in het leven dan het nieuws. Daar gaat 2 over. Een naam die herkenbaar is, en die ook gewoon simpelweg aangeeft dat het een apart gedeelte van de krant is – toch even wennen voor veel next-lezers”.

Wat zijn de journalistieke verschillen tussen de artikelen die in NRC Handelsblad geplaatst worden en in nrc.next?
“Zoals ik net aangaf, bedrijven we vóór alles NRC-journalistiek; onze journalistieke kracht zit net zo goed in nrc.next als in NRC Handelsblad en nrc.nl. Met verschillende achtergronden brengt iedereen nu elke dag zijn ideeën, vragen, kennis bijeen, werken redacteuren, vormgevers, beeldredacteuren en studio aan én een frisse goede ochtendkrant, én een sterke avondkrant én een rijke etalage online. Alle redacteuren werken voor alle podia die NRC kent, of dat nu de ochtendkrant is, de middagkracht of online. Er bestaan intern geen silo’s meer per podium. Op ons gebouw staan 3 letters; NRC en dat is de kwaliteitsjournalistiek die we brengen. Op alle podia”.

Hoe spelen jullie in op de digitalisering van de nrc.next lezer?
“nrc.next is voor iedereen die NRC-journalistiek in een toegankelijke bundel in de ochtend wil krijgen, digitaal of op papier. Lezers willen op verschillende wijzen bediend worden. Nu eens wil je, wachtend op de trein een los nrc-artikel op je telefoon of je tablet lezen, dan swipe je, eenmaal ingestapt, door je digitale editie van nrc.next, terwijl thuis je partner bij de eerste koffie het nieuws doorbladert en daar per pagina snel kiest wat te lezen. En ‘s avonds pak je 2 er nog eens bij, op papier, terwijl je tussendoor op nrc.nl het laatste nieuws leest en daar en passant ook dat filmpje vindt dat bij je interview in 2 hoort. Kortom: de lezer ‘digitaliseert’, maar blijft ook gehecht aan de krant. Dat vult elkaar aan”.

Als ex-correspondent in Parijs, welke rol speelt NRC als het gaat om de berichtgeving van bijv. de aanslagen van vrijdag 13 november in Parijs?
“Dat weekend is maar weer eens gebleken dat er juist in deze tijd waarin de wereld steeds sneller verandert, die steeds complexer wordt, waarin nieuws ons ongevraagd op allerlei mogelijke manieren bereikt – dat er juist dan behoefte is aan duiding. Aan iemand die de feiten checkt, en niet alleen checkt, maar ook plaatst binnen een relevante achtergrond. Het is díe rol die NRC voor zichzelf ziet”.

Hoe ziet nrc.next er over 5 jaar uit?
“Eerlijk? Contouren trekken is onzeker, want de technologie zal waarschijnlijk nog veel meer veranderen aan de journalistiek, de samenleving en de manier waarop we met z’n allen onze informatie ordenen. En NRC zal dat met de lezers, zo slim en nieuwsgierig als we kunnen, óók doen. De krant zal waarschijnlijk veelvormiger worden, de lezer op meer verschillende wijzen gaan bereiken, vaker via losse producties of artikelen, of in een meer gevarieerd, misschien wel voor elke lezer persoonlijk samengesteld pakket.

Er zijn wel een paar stippen te bedenken die NRC zullen helpen tekenen. Ja, NRC zal het medium blijven voor mensen die nadenken, inleven en uitgaan – outgoing zijn, open, kritisch. Ja, we zullen manieren vinden om het nieuws, en wie weet ook steeds meer andere kennis, overzichtelijk en slim te ontsluiten en te verdiepen. En ja, er zal nog veel beeld in staan. Onze verhalen, en wie weet die van onze lezers, vertellen we op steeds meer manieren. Maar veelheid zal ook gepaard gaan met samenhang, perspectief. nrc.next  zal je aandacht ook over vijf jaar nog weten te organiseren in plaats van te verdelen en te versplinteren. Dat blijft misschien de grote luxe en aantrekkelijkheid van een krant-als-bundel, geprint of digitaal: een handig pakket waarin voor even de hele wereld verpakt is. Een afwisselend geheel waar je altijd wel iets in vindt dat je aan de wereld bindt, ver weg en dichtbij, en dat je helpt je leven in te richten, zoals je zelf kiest”.


Lees ook

loading...