Significante wijzigingen in tariefstelling NRC voor 2016

bijna 2 jaar geleden Over NRC

Zoals eerder al gecommuniceerd is, stapt NRC nog niet over op CPM-tarieven. De advertentietariefkaart voor 2016 wijzigt wel significant. Voorheen werd voor full color advertenties een toeslag berekend. Dat is nu niet meer het geval. Dit betekent een verlaging van 33% van het tarief. Tevens zijn een aantal weeffouten in tarief per formaat gecorrigeerd.

Over de linie zijn de advertentieprijzen van NRC dus verlaagd. Wat opvalt is dat, wanneer je de prijzen toch omrekent naar CPM, de tarieven hoger liggen dan die van concurrerende titels van De Persgroep. Daarvoor zijn een paar redenen. Ten eerste heeft NRC een relatief groot digitaal bereik, wat nu nog niet in de bereikcijfers en CPM berekening zit. Ten tweede heeft NRC een bijzonder hoogwaardige en selectieve doelgroep met zeer hoog engagement. Het aandeel AB1 is bij geen ander dagblad zo groot als bij NRC Handelsblad. Ook zijn de lezers betrokken, men leest de krant bovengemiddeld lang, op een doordeweekse dag gemiddeld 40 minuten. Dat komt mede doordat NRC geen (gratis) proefabonnementen meer verkoopt, die vaak minder betrokken lezers aantrekken.

Voor adverteerders heeft de nieuwe tarifering het voordeel dat grotere formaten aantrekkelijker geprijsd zijn. “We belonen adverteerders die grotere advertenties plaatsen en optimaal gebruik maken van onze media voor impact bij de doelgroep AB1”, aldus commercieel directeur Madelon Hoekstra Fortuin.

Met de vernieuwde tariefkaart treedt NRC met een duidelijk verhaal de adverteerder tegemoet. Wanneer NOM ook digitaal bereik in de cijfers heeft opgenomen zal overwogen worden om alsnog de stap naar CPM-tarifering te nemen.

Bekijk de Tariefkaart NRC Carrière 2016 direct.


Lees ook

loading...