Xavier van Leeuwe over de engagement van NRC-lezers

ongeveer 2 jaar geleden Over NRC

Xavier van Leeuwe, Hoofd Lezersmarkt bij NRC Media, heeft als doel om zoveel mogelijk nieuwe lezers met het juiste profiel te krijgen bij alle titels van NRC. Onlangs heeft NRC een vernieuwde nrc.next en nrc.nl gelanceerd. Momenteel loopt een lezerscampagne met een nieuwe pay-off ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’.

‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’
We hebben wat soul searching gedaan en we kwamen er op uit dat het stellen van deze vraag in de kern de hoofdfunctie is van onze titels, online of op papier: waar is jouw mening op gebaseerd? Het is bijna een levenshouding, die een bepaald type mens aanspreekt. Mensen die echt willen weten hoe het zit. Die van kwaliteit houden, die zich willen funderen.

Geen proefabonnementen meer
Het bleek dat van alle abonnees die gestart zijn met een gratis proefabonnement na twee jaar minder dan een half procent nog steeds NRC abonnee is. Dat betekent niet alleen dat we bijna iedereen kwijt raken, maar ook dat we de marketingkosten niet terugverdienen. Daarnaast willen we ook graag betrokken, écht geïnteresseerde lezers bereiken. Daarom zijn we gestopt met kortlopende proeven.

Kenmerken van NRC-lezers
NRC lezers zijn zeer betrokken bij het merk. Dat zie je bijvoorbeeld aan de leesduur. De NRC Handelsblad-lezer leest gemiddeld 40 minuten in de krant. Dat is langer dan bij welke andere krant ook. Verder zijn de NR- lezers bovengemiddeld welstandig. 58% van onze lezers valt in de hoogste welstandsklasse, klasse A. Verder zijn het veel hoogopgeleide mensen die van het leven genieten. Ze houden van literatuur en cultuur. Interesseren zich voor wetenschap en economie. Gaan graag op reis en uit eten, en rijden in mooie auto’s.

Digitaal versus print
We laten de lezers graag kiezen. We proberen naar ze te luisteren, en aan te sluiten op hun behoeften. Momenteel hebben steeds meer mensen de voorkeur voor een abonnement waarbij ze doordeweeks de krant digitaal lezen en in het weekend nog altijd de gedrukte versie. Deze mogelijkheid sluit aan bij hun leefritme. Het aandeel digitale lezers groeit mede daardoor snel. Als je naar onze oplage kijkt is bij nrc.next nu 29% digitaal, en bij NRC Handelsblad 16%. Twee jaar geleden was dat nog veel minder.

Het blijven bereiken van de digitaliserende doelgroep
Medio oktober is de website nrc.nl compleet vernieuwd, alle stukken uit NRC Handelsblad en nrc.next staan nu op de site. Daarnaast is de vormgeving rustiger en overzichtelijker geworden. Ook is er sindsdien een betaalmuur, dus de website is niet langer gratis. Elke maand kun je een aantal stukken lezen van het huis, om kennis te maken, daarna kun je alleen verder lezen met een abonnement. In het buitenland is dit model al succesvol.

We geloven sterk in de professionalisering van digitale journalistiek, dat maakt dat we hier geld voor vragen. Want journalistiek kost geld, of dat nu op papier is of online. Gelukkig zijn er heel veel mensen die waarde hechten aan kwaliteitsjournalistiek, en daar ook geld voor over hebben. Blendle laat bijvoorbeeld al zien dat dat mogelijk is. Voor NRC is dit een spannende stap, die we als een van de eerste kranten in Nederland genomen hebben maar de resultaten van de eerste weken zijn boven verwachting.


Lees ook

loading...