Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In deze Voorwaarden hebben de genoemde begrippen de navolgende betekenis.
Adverteerder: de natuurlijke of rechtspersoon die, hetzij rechtstreeks, hetzij door
bemiddeling van of volmacht aan een Mediabureau, een Advertentieovereenkomst aangaat met de
Uitgever.
Advertentie: iedere commerciële of promotionele uiting die voor plaatsing in één of
meerdere Uitgave(n) wordt aangeboden.
Advertentiecontract: een contract waarbij de Opdrachtgever door middel van het plaatsen van
één of meerdere Advertentieorders met ingang van de overeengekomen datum en voor de overeengekomen
duur de verplichting aangaat een minimumbedrag te besteden en daartegenover recht heeft op de
overeengekomen Advertentieruimte tegen het overeengekomen tarief in de overeengekomen
Uitgave(n).
Advertentiemateriaal: het voor de vervaardiging en plaatsing van de Advertentie benodigde
materiaal.
Advertentieorder: een opdracht tot plaatsing van (een) Advertentie(s), al dan niet vallend
binnen een Advertentiecontract.
Advertentieovereenkomst: een Advertentieorder of een Advertentiecontract, inclusief deze
Voorwaarden.
Advertentieruimte: de overeengekomen mediawaarde, uitgedrukt in de voor de betreffende
Uitgave(n) gangbare eenheden, die voor Advertenties van de Opdrachtgever beschikbaar is.
Advertorial: een Advertentie die qua vorm en inhoud lijkt op een redactionele pagina maar
die afkomstig is van een Adverteerder.
Erkenninghouder: een Opdrachtgever aan wie door de Stichting ROTA (tijdelijke) erkenning is
verleend.
KOAG/KAG Stempel: Alle op het publiek gerichte reclame-uitingen voor geneesmiddelen en
gezondheidsmiddelen vallen onder toezicht van de Keuringsraad KOAG/KAG en dienen dit stempel te
hebben.
Mediabureau: de natuurlijke of rechtspersoon die beroepshalve of bedrijfsmatig voor haar
Opdrachtgevers, hetzij op naam van haar Opdrachtgever, hetzij op eigen naam,
Advertentieovereenkomsten aangaat met de Uitgever respectievelijk Advertentieruimte inkoopt bij de
Uitgever.
NRC Carriére: NRC Carriére is een crossmediale uitgave van NRC Media B.V.
NRC Media B.V.: zijnde de (uiteindelijke) moedermaatschappij van de Uitgever.
Opdrachtgever: de Adverteerder en/of het Mediabureau waarmee de Uitgever een
Advertentieovereenkomst aangaat respectievelijk aan wie de Uitgever Advertentieruimte
verkoopt.
Regelen: de Regelen voor het Advertentiewezen zoals laatstelijk vastgesteld door de
Stichting ROTA.
Sluitingstijd: het tijdstip en de datum zoals door de Uitgever bepaald (informatie is
beschikbaar op www.nrccarriere.nl), waarop het
Advertentiemateriaal uiterlijk bij de Uitgever moet zijn aangeleverd.
Uitgave: de digitale publicatie waarin de Advertentie wordt geplaatst.
Uitgever: NRC Carriére
Voorwaarden: de onderhavige algemene advertentievoorwaarden van NRC Carriére.
Werkzaamheden: alle door de Uitgever ten behoeve van de Opdrachtgever te verlenen diensten
ten behoeve van de Advertentieovereenkomst.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
2.1 Op alle overeenkomsten met en opdrachten aan (bedrijfsonderdelen van) de Uitgever met
betrekking tot advertenties zijn deze Voorwaarden van NRC Carriére, zie ook
www.nrccarriere.nl en de Regelen, zie
www.stichtingrota.nl, van toepassing. De in de Regelen
gedefinieerde en gehanteerde begrippen gelden ook voor de Advertentieovereenkomst(en) tussen
Opdrachtgever en Uitgever. Daar waar de Voorwaarden afwijken van de Regelen, zullen eerstgenoemde
prevaleren.
2.2 In aanvulling op deze Voorwaarden zijn op alle Advertentieovereenkomsten tevens de Regelen
alsmede de Nederlandse Reclame Code van toepassing. Bij strijdigheid tussen en/of onduidelijkheid
ten aanzien van de verhouding tussen enige bepaling uit deze Voorwaarden en een bepaling uit de
Regelen en/of de Reclame Code, prevaleert het bepaalde in deze Voorwaarden.
2.3 De Uitgever wijst de toepasselijkheid van door de Opdrachtgever gehanteerde algemene
voorwaarden uitdrukkelijk van de hand.
2.4 Alle bedingen in deze Voorwaarden zijn mede opgesteld ten behoeve van alle bestuurders van de
Uitgever en alle personen die voor de Uitgever werkzaam zijn en/of door de Uitgever zijn
ingeschakeld.
2.5 Afwijkingen van deze Voorwaarden zijn uitsluitend geldig indien deze uitdrukkelijk
schriftelijk zijn overeengekomen.
2.6 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op online display advertenties in digitale uitgaven,
zoals vacature pakketten, vacature upgrades, advertorials, rectangles, banners, skyscrapers,
etcetera.
Artikel 3. Garanties
3.1 De Uitgever zal de Advertentieovereenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
3.2 De Uitgever zal bij het verrichten van de Werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid
aangaande de belangen van de Opdrachtgever in acht nemen. In het bijzonder draagt de Uitgever zorg
voor geheimhouding van alle door de Opdrachtgever in het kader van de Advertentieovereenkomst aan
de Uitgever ter beschikking gestelde gegevens en informatie.
3.3 Indien en voor zover een goede uitvoering van de Advertentieovereenkomst dit vereist, heeft de
Uitgever het recht om de Werkzaamheden door derden te laten verrichten.
3.4 De Opdrachtgever is ermee bekend en stemt ermee in dat tot de Werkzaamheden van de Uitgever
niet behoren het uitvoeren van onderzoek naar het bestaan van octrooirechten, merkrechten,
tekening- of modelrechten, auteursrechten en portretrechten van derden.
Artikel 4 - Advertentieovereenkomsten algemeen
4.1 Een Advertentieovereenkomst kan slechts worden gesloten ten behoeve van bedrijfsonderdelen van
de Adverteerder, waarvan de moedermaatschappij direct of indirect tenminste 50% van de aandelen
houdt en/of de zeggenschap uitoefent.
4.2 De Uitgever is pas gebonden aan een Advertentieovereenkomst na schriftelijke bevestiging aan
de Opdrachtgever, dan wel door plaatsing van een Advertentie van de Opdrachtgever.
Artikel 5 - Advertentiecontracten
5.1 Onverminderd het in artikel 5 lid 2 bepaalde, is een Advertentiecontract alleen van toepassing
op Advertentieorders ten behoeve van de Adverteerder zelf dan wel, indien de Opdrachtgever een
Mediabureau is, ten behoeve van de Adverteerder waarvoor het Advertentiecontract is
aangegaan.
5.2 Een Advertentiecontract wordt aangegaan voor de duur van één jaar vanaf de aankoopdatum zoals
genoemd in het Advertentiecontract, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen tussen de
Uitgever en de Opdrachtgever. Het bepaalde in artikel 5.6 en 5.7 van de Regelen is niet van
toepassing.
5.3 Indien de Opdrachtgever binnen de looptijd van een Advertentiecontract niet (geheel) van de
Advertentieruimte gebruik heeft gemaakt, kan hij de Uitgever verzoeken tot verlenging van de
looptijd van het Advertentiecontract. Indien de Uitgever akkoord gaat met verlenging, wordt het
Advertentiecontract met maximaal zes (6) maanden verlengd.
5.4 Indien de Opdrachtgever na afloop van de (eventueel verlengde) looptijd niet de gehele
Advertentieruimte heeft gebruikt, komt de resterende Advertentieruimte te vervallen en kan hij
geen aanspraak maken op restitutie in geld, in Advertentieruimte of op welke wijze dan ook. De
Adverteerder is in dat geval verplicht tot betaling van de niet afgenomen Advertentieruimte, dan
wel tot bijbetaling van het tarief dat van toepassing is op de wel afgenomen Advertentieruimte,
een en ander ter keuze van de Uitgever.
5.5 Op verzoek van de Opdrachtgever kan de Advertentieruimte gedurende de looptijd van het
Advertentiecontract worden uitgebreid. Alsdan komen de Uitgever en de Opdrachtgever het op die
uitbreiding van toepassing zijnde tarief overeen. Dit tarief heeft geen terugwerkende kracht ten
aanzien van reeds geplaatste Advertentie(order)s maar geldt slechts ten aanzien van daarna te
plaatsen Advertentie(order)s.
5.6 Een Advertentiecontract eindigt automatisch, nadat de volledige Advertentieruimte is benut dan
wel de overeengekomen looptijd (inclusief een eventuele verlenging, conform het bepaalde in lid 3)
is verstreken.
5.7 Een Advertentiecontract dient voorafgaand aan de eerste plaatsing te worden aangegaan. Het is
niet mogelijk losse Advertentie(order)s achteraf om te zetten in een Advertentiecontract, tenzij
met uitdrukkelijke toestemming van de Uitgever. Het bepaalde in artikel 20 van de Regelen is niet
van toepassing.
Artikel 6 - Advertenties
6.1 De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de aangeboden Advertenties.
6.2 Advertenties mogen geen uitingen bevatten die in strijd met de wet, overige regelgeving
(waaronder de Nederlandse Reclame Code), de openbare orde of de goede zeden zijn, noch mag de
inhoud daarvan inbreuk maken op de (intellectuele eigendom-)rechten van derden. De Opdrachtgever
vrijwaart de Uitgever zowel in als buiten rechte voor aanspraken van derden ter zake en alle
daardoor of in verband daarmee door de Uitgever geleden of te lijden schade.
6.3 De Uitgever behoudt zich het recht voor de inhoud en vorm van Advertenties naar eigen inzicht
en naar redelijkheid te wijzigen zonder dat de Opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding of
restitutie van (een gedeelte van) de met die Advertentie gemoeide prijs.
6.4 De Uitgever heeft het recht om een Advertentie(order) zonder opgave van redenen te weigeren,
zonder ter zake op enigerlei wijze aansprakelijk te zijn jegens de Opdrachtgever. Het bepaalde in
artikel 11 van de Regelen is van toepassing.
6.5 De Uitgever verleent de Opdrachtgever geen exclusiviteit, bijvoorbeeld ten aanzien van de in
de Advertentie aangeboden producten of diensten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders
overeengekomen. De Uitgever is vrij om naar eigen inzicht Advertenties van derden te accepteren en
op een willekeurige plaats in dezelfde Uitgave(n) te plaatsen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk
anders overeengekomen.
6.6 Door de Opdrachtgever aangegeven voorkeuren voor een specifieke plaats in de Uitgave(n) kunnen
slechts worden gehonoreerd op basis van beschikbaarheid en onder de voorwaarde dat de
Opdrachtgever de voor de betreffende plaats gehanteerde toeslag voldoet.
6.7 Opties op (specifieke) advertentiepagina's, Advertorials of Plusproposities hebben een
geldigheidsduur van twee (2) maanden, tenzij door de Uitgever anders bepaald. De Uitgever kan deze
termijn tussentijds verkorten, indien zich een derde gegadigde meldt die deze specifieke
advertentieruimte af wil nemen. Indien de Opdrachtgever niet voor het verstrijken van deze duur
schriftelijk heeft aangegeven gebruik te willen maken van de optie, vervalt deze automatisch.
Artikel 7 - Advertentiemateriaal
7.1 Het Advertentiemateriaal dient uiterlijk op de Sluitingstijd in het bezit te zijn van de
Uitgever. De Uitgever is gerechtigd om Advertentiemateriaal dat na de Sluitingstijd wordt
aangeleverd niet in behandeling te nemen of te plaatsen, onverminderd de verplichting van de
Opdrachtgever tot betaling van een naar het oordeel van de Uitgever redelijk bedrag, tot maximaal
het volledig met de betreffende Advertentie(order) gemoeide bedrag.
7.2 Het Advertentiemateriaal dient te worden aangeleverd conform de daartoe door de Uitgever
bekend gemaakte specificaties. De Opdrachtgever draagt het risico van juiste aflevering van het
Advertentiemateriaal, ongeacht de wijze van verzending.
7.3 De Uitgever zal het ontvangen Advertentiemateriaal met zorg behandelen, maar is niet
aansprakelijk voor eventuele beschadiging, verlies of het op andere wijze onbruikbaar worden van
het Advertentiemateriaal.
7.4 De Opdrachtgever staat er voor in dat digitaal aangeleverd Advertentiemateriaal veilig is en
geen virussen, Trojaanse paarden, wormen of andere programma's bevat, die op enige wijze schade
kunnen toebrengen aan de computersystemen, computerprogramma's of websites van de Uitgever. De
Opdrachtgever staat er tevens voor in dat bij online aanlevering geen gebruik wordt gemaakt van
apparatuur en/of programmatuur die de normale werking van de websites van de Uitgever kan
verstoren, noch gegevens verzendt die door hun omvang en/of eigenschappen de infrastructuur van de
websites van de Uitgever onevenredig zwaar belasten.
7.5 De Uitgever heeft het recht om Advertentiemateriaal dat niet conform de in dit artikel
genoemde vereisten is aangeleverd te weigeren. In hoge uitzondering wordt het materiaal door
derden aangepast en worden de gemoeide extra kosten aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. Het
bepaalde in artikel 19 van de Regelen is van toepassing.
7.6 De Uitgever streeft er naar het aangeleverde Advertentiemateriaal zo goed mogelijk weer te
geven in de Uitgave(n). De Uitgever kan echter geen exacte reproductie garanderen en de
Opdrachtgever dient rekening te houden met druk- en kleurafwijkingen.
7.7 De Uitgever staat niet in voor de kwaliteit van de weergave van een Advertentie in een
digitale Uitgave.
7.8 Indien het Advertentiemateriaal na de Sluitingstijd aan de Uitgever ter beschikking is
gesteld, maar desondanks nog door de Uitgever geplaatst wordt, is de Uitgever gerechtigd de in
verband de daarmee gemoeide extra kosten aan de Opdrachtgever in rekening te brengen en kan de
Opdrachtgever uitdrukkelijk niet reclameren ter zake van de kwaliteit van de reproductie en/of de
kleur.
7.9 De Uitgever heeft het recht het Advertentiemateriaal na voltooiing van de Advertentieorder
c.q. Advertentieovereenkomst te vernietigen of (indien sprake is van digitaal materiaal) te
wissen.
7.10 Alle (intellectuele) eigendomsrechten op het door of namens de Uitgever vervaardigd
Advertentiemateriaal berusten bij de Uitgever.
7.11 Correcties worden door de Uitgever geaccepteerd en uitgevoerd indien en voor zover dit naar
de mening van de Uitgever redelijkerwijs mogelijk is.
7.12a Uitgever verstrekt een zogenaamde Ad\venture incentive aan alle partijen, die het Ad\venture
platform gebruiken om door middel van het berichtenverkeer de informatie-uitwisseling te laten
plaatsvinden met betrekking tot het orderfullfilmentproces (reserveren, factureren, etc.). De
criteria zijn conform de geldende standaard als vastgesteld binnen het platform en zijn derhalve
maatgevend.
7.12b De hoogte van de incentive is 1,2% van de inkoopwaarde van de order (netto-netto-prijs =
advertentieprijs na toepassing van alle toeslagen en kortingen). Deze incentive is getoetst op de
Richtsnoeren van de NMa. De verrekening zal niet per order afgehandeld, maar in overeenstemming
met de gestandaardiseerde procedure welke eveneens onderdeel uitmaakt van de Ad\venture standaard.
Om in aanmerking te komen voor de incentive dient de aanleverende partij te voldoen aan Ad\venture
bepalingen in uitvoering en voorwaarden.
Artikel 8 - Bijzondere bepalingen ten aanzien van Advertorials
8.1 Boven een Advertorial wordt te allen tijde de vermelding "Advertentie" geplaatst.
8.2 Advertorials worden pas door de Uitgever geaccepteerd indien de Uitgever akkoord is met de
inhoud daarvan. De plaatsing van Advertorials mag te allen tijde en zonder opgave van redenen door
de Uitgever worden geweigerd, zonder dat de Uitgever ter zake aansprakelijk kan worden gesteld
door de Opdrachtgever.
8.3 De lay-out en typografie van de Advertorial dienen af te wijken van het (blad)stramien en kop-
en/of broodletter van de Uitgave(n), een en ander ter beoordeling van de Uitgever.
8.4 De (sub-)titel en/of het logo van de Uitgave(n) of de Uitgever mogen niet worden gebruikt in
de Advertentie.
8.5 De afzender van de Advertorial dient duidelijk te worden vermeld.
8.6 Het logo en het desbetreffende product van de Opdrachtgever in een packshot dienen goed
zichtbaar te worden afgebeeld.
Artikel 9 - Tarieven en betaling
9.1 Het in verband met een Advertentieovereenkomst verschuldigde bedrag wordt bepaald aan de hand
van de geldende tariefkaart en is gepubliceerd op de website www.nrcCarriére.nl of wordt
anderszins bekend gemaakt. De tarieven voor Advertenties worden onder andere weergegeven op basis
van de kosten per pakket of per duizend (1.000) impressies ("CPM") (zoals vermeld in de
toepasselijke tariefkaart).
9.2 Eventuele additionele kosten, waaronder productiekosten en externe hostingkosten in het kader
van display advertising, komen voor rekening van de Opdrachtgever.
9.3 Indien de Opdrachtgever de in lid 2 bedoelde kosten niet accepteert, is de Uitgever gerechtigd
de Advertentieovereenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder jegens de Adverteerder
vergoeding van enigerlei kosten verschuldigd te zijn.
9.4 De Uitgever heeft gedurende de looptijd van een Advertentieovereenkomst het recht de tarieven
van de tariefkaart te verhogen tot maximaal 15%. Deze verhoging zal worden doorberekend aan de
Opdrachtgever ten aanzien van nog te plaatsen Advertentie(order)s. De Uitgever zal dergelijke
tariefswijzigingen schriftelijk aan de Opdrachtgever kenbaar maken. Het bepaalde in artikel 7.4
van de Regelen is niet van toepassing.
9.5 Alle tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
9.6 Betaling van het in verband met een Advertentieovereenkomst verschuldigde bedrag dient te
geschieden binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum. Erkenninghouders dienen het verschuldigde
bedrag binnen 30 kalenderdagen na factuurdatum te hebben voldaan. Bezwaren tegen de hoogte van de
facturen schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
9.7 Aan Erkenninghouders kan een door de Uitgever vast te stellen korting op het factuurbedrag
worden verleend in geval van betaling van het volledige factuurbedrag binnen de door de Uitgever
aangegeven termijn. De Uitgever is te allen tijde gerechtigd om deze korting aan te passen of te
laten vervallen, waarvan hij de Erkenninghouder tijdig schriftelijk op de hoogte zal stellen.
9.8 Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling binnen de termijn van veertien (14)
respectievelijk dertig (30) dagen dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De
Opdrachtgever is alsdan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal
worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening
van het volledig verschuldigde bedrag.
9.9 De Opdrachtgever is zich ervan bewust dat indien (een deel van) de Werkzaamheden verricht
worden door derden, de Uitgever alsdan enkel als tussenpersoon optreedt. De Opdrachtgever is dan
ook gehouden zelf voor - onder meer - de betaling van deze derde(n) zorg te dragen, tenzij
schriftelijk anders overeengekomen.
9.10 Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn
verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor
rekening van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen
in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, hetgeen momenteel de berekeningsmethode volgens
Rapport Voorwerk II is. Indien de Uitgever echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in
aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de
Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens
rente verschuldigd.
9.11 Advertentieovereenkomsten waarbij het overeengekomen aantal impressies niet binnen de
overeengekomen termijn wordt behaald, worden in overleg met de Opdrachtgever:
(i) gestaakt, in welk geval alleen de behaalde CPM wordt afgerekend en de betreffende Advertentie
wordt verwijderd;
(ii) verlengd tot het moment waarop het aantal overeengekomen CPM is behaald; of ingezet op andere
digitale Uitgaven.
Artikel 10 - Transparantie
10.1 De Uitgever kan aan een Mediabureau vaste en variabele kortingen verlenen, daaronder begrepen
bonuskortingen waarvan de hoogte afhankelijk is van de netto jaaromzet die is gerealiseerd met de
Advertentieovereenkomsten die met of door bemiddeling van het betreffende Mediabureau zijn
gesloten.
10.2 Het Mediabureau dat als lasthebber of bemiddelaar voor een Adverteerder optreedt, is gehouden
om de Adverteerder voorafgaand en op eigen initiatief te informeren over een eventueel eigen
belang dat het Mediabureau heeft, financieel of anderszins, bij de totstandkoming van een
Advertentieovereenkomst met de Uitgever. Het Mediabureau moet daarbij afdoende invulling geven aan
haar verplichting om transparant te zijn jegens de Adverteerder(s) waarvoor zij optreedt.
Artikel 11 - Annulering Advertentieorder
11.1 Met uitdrukkelijke uitsluiting van het bepaalde in artikel 8.2 van de Regelen geldt in geval
van annulering van een Advertentieorder door de Opdrachtgever het volgende:
a) Bij annulering van de advertentie drie dagen vóór de Sluitingstijd worden geen kosten door de
Uitgever in rekening gebracht;
b) De Uitgever is gerechtigd 50% van het met de betreffende Advertentie(order) gemoeide bedrag aan
de Opdrachtgever in rekening te brengen bij annulering binnen drie dagen van de
Sluitingstijd.
11.2 Annulering dient te allen tijde schriftelijk te geschieden.
11.3 De door de Uitgever gemaakte kosten in verband met specifieke eisen aan de Advertentie komen
in geval van annulering te allen tijde volledig voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 12 - Tekortkoming
12.1 Indien de Opdrachtgever tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de
Advertentieovereenkomst is de Uitgever gerechtigd om de uitvoering van de Advertentieovereenkomst
voor de duur van de tekortkoming op te schorten.
12.2 Indien de Opdrachtgever, na schriftelijke ingebrekestelling door de Uitgever, binnen de door
de Uitgever gestelde termijn niet alsnog aan zijn verplichtingen voldoet, is de Uitgever
gerechtigd om de Advertentieovereenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. In geval van
overschrijding van een fatale termijn, zoals een betaaltermijn, is de Opdrachtgever automatisch in
verzuim, zonder dat een ingebrekestelling noodzakelijk is.
12.3 Opschorting of ontbinding door de Uitgever ontslaat de Opdrachtgever niet van zijn
verplichting tot betaling van de volledige vergoeding uit hoofde van de Advertentieovereenkomst.
Opschorting, ontbinding of andere beëindiging van de Advertentieovereenkomst laat voorts onverlet
het recht van de Uitgever op vergoeding door de Opdrachtgever van de door de Uitgever als gevolg
daarvan of in verband daarmee geleden schade.
Artikel 13 - Aansprakelijkheid
13.1 De Uitgever is niet aansprakelijk voor enige schade die de Opdrachtgever lijdt als gevolg van
een gedraging van de Uitgever of van enige door haar ingeschakelde derde in de nakoming van de
Advertentieovereenkomst of anderszins, behoudens indien er sprake is van opzet of grove schuld.
Gevolgschade, waaronder begrepen gederfde winst of geleden verliezen zal nimmer voor vergoeding in
aanmerking komen.
13.2 In het geval dat de Uitgever aansprakelijk is voor door de Opdrachtgever geleden schade, is -
met uitdrukkelijke uitsluiting van het bepaalde in artikel 23.1 van de Regelen - de schade die de
Uitgever gehouden is te vergoeden nooit meer dan de factuurwaarde van de Advertentie, waarvan het
gebrek oorzaak is geweest van de schade of - indien dit niet is vast te stellen - de factuurwaarde
van de Advertentie die de Uitgever op het tijdstip dat de schadeveroorzakende gebeurtenis zich
heeft voorgedaan ten behoeve van de Opdrachtgever heeft uitgevoerd verminderd met de 'out of
pocketkosten' ter zake van het geleverde. Bij herhaalde plaatsing van een Advertentie is de
Uitgever slechts aansprakelijk voor onjuistheden die na de eerste, maar tijdig vóór de tweede
plaatsing door de Opdrachtgever zijn doorgegeven.
13.4 De Opdrachtgever vrijwaart de Uitgever zowel in als buiten rechte voor alle aanspraken van
derden in verband met de niet- of niet-tijdige nakoming van zijn verplichtingen jegens de
Uitgever, waaronder uitdrukkelijk begrepen aanspraken in verband met de (onrechtmatige) inhoud van
een Advertentie. Een en ander laat de zorgplicht van de Uitgever als bedoeld in artikel 3
onverlet.
13.5 De uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid als in dit artikel vermeld, alsmede de
vrijwaringen als bedoeld in artikel 15 worden evenzeer bedongen voor en ten behoeve van
ondergeschikten van de Uitgever en ieder ander van wiens hulp de Uitgever gebruik maakt bij de
uitvoering van de Werkzaamheden.
Artikel 14. Overmacht
14.1 De Uitgever zal niet aansprakelijk zijn voor niet of niet-tijdige nakoming van haar
verplichtingen jegens de Opdrachtgever, indien het niet of niet-tijdig nakomen van haar
verplichtingen veroorzaakt is door een omstandigheid die buiten haar macht ligt, inclusief, doch
niet beperkt tot, het tekortschieten door toeleveranciers of andere relaties van de Uitgever,
staking, (onvoorziene) overheidsmaatregelen, terroristische aanslagen of concrete dreiging
daartoe, oorlog, brand, natuurrampen, het tijdelijk niet of niet toereikend beschikbaar zijn van
hardware, software en/of internet- of andere telecommunicatieverbindingen, die noodzakelijk zijn
voor het plaatsen van een Advertentie door de Uitgever, dataverlies als gevolg van
computerstoring, virusinfectie of computervredebreuk door derden, machinebreuk en andere
calamiteiten die de bedrijfsvoering van de Uitgever verhinderen of beperken alsmede iedere andere
situatie waarop de Uitgever geen beslissende controle kan uitoefenen.
14.2 In het geval dat de Uitgever door overmacht wordt verhinderd de Advertentieovereenkomst
geheel of gedeeltelijk uit te voeren, heeft de Uitgever het recht om zonder gerechtelijke
tussenkomst de uitvoering van de Advertentieovereenkomst op te schorten of de
Advertentieovereenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zulks te zijner keuze,
zonder dat de Uitgever gehouden is om enige door de Opdrachtgever geleden schade te vergoeden.
14.3 In het geval dat de Uitgever ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk
aan zijn verplichtingen jegens de Opdrachtgever voortvloeiend uit de Advertentieovereenkomst heeft
voldaan, is de Uitgever gerechtigd om de betreffende Werkzaamheden separaat te factureren. De
Opdrachtgever is alsdan gehouden de betreffende factuur van de Uitgever te voldoen.
Artikel 15 - Vrijwaringen
15.1 De Opdrachtgever vrijwaart de Uitgever voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten
van intellectuele eigendom op door de Opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de
uitvoering van de Advertentieovereenkomst worden gebruikt.
15.2 Indien de Opdrachtgever aan de Uitgever informatiedragers, elektronische bestanden of
software, etc. verstrekt, garandeert de Opdrachtgever dat de informatiedragers, elektronische
bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 16 - Geheimhouding
16.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie en
gegevens, die zij in het kader van de Advertentieovereenkomst van elkaar of uit andere bron hebben
verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als
dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
16.2 Indien de Uitgever - op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak -
gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te
verstrekken en de Uitgever zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de
bevoegde rechter erkend of toegestaan recht op verschoning, dan is de Uitgever niet gehouden tot
schadevergoeding of schadeloosstelling en is de Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van
de Advertentieovereenkomst.
Artikel 17 - Beëindiging
17.1 De Uitgever is gerechtigd om de Advertentieovereenkomst, zonder ingebrekestelling en
verplichting tot schadevergoeding, geheel of gedeeltelijk te beëindigen, dan wel - naar eigen
keuze - de verdere uitvoering van de Advertentieovereenkomst op te schorten, indien:
(a) De Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard;
(b) De Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt;
(c) De Opdrachtgever overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf;
(d) De Opdrachtgever onder curatele wordt gesteld of overlijdt; of
(e) De Opdrachtgever jegens de Uitgever niet voldoet aan enige wettelijke verplichting, dan wel
enige verplichting die voortvloeit uit de Advertentieovereenkomst.
17.2 De Uitgever is in de in artikel 17.1 genoemde gevallen gerechtigd om het door de
Opdrachtgever aan de Uitgever verschuldigde honorarium terstond in zijn geheel op te eisen.
17.3 De Opdrachtgever is verplicht om de Uitgever onmiddellijk te informeren indien zich een
omstandigheid in de zin van artikel 17.1 voordoet. In het geval dat zich een omstandigheid in de
zin van artikel 17.1 sub e voordoet, is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is enige
schuld aan de Uitgever direct opeisbaar.
17.4 Indien de Advertentieovereenkomst tussentijds wordt opgezegd door de Uitgever, zal de
Uitgever in overleg met de Opdrachtgever zorg dragen voor overdracht van nog te verrichten
werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de
overdracht van de werkzaamheden voor de Uitgever extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze
aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de
daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij de Uitgever anders aangeeft.
17.5 In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling of faillissement,
beslaglegging - indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven - ten laste
van de Opdrachtgever, schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet
langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het de Uitgever vrij om de
Advertentieovereenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de Advertentieorder of
Advertentieovereenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige
schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van de Uitgever op de Opdrachtgever zijn in
dat geval onmiddellijk opeisbaar.
17.6 Indien de Opdrachtgever een geplaatste Advertentieorder geheel of gedeeltelijk annuleert, dan
zullen de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan-, afvoer- en
afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd,
integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
17.7 Indien sprake is van een Advertentieovereenkomst, die is afgesloten ten behoeve van een derde
en deze derde gedurende de looptijd van het contract in staat van faillissement wordt verklaard,
heeft de Opdrachtgever het recht om, in plaats van betaling van het nog verschuldigde bedrag, te
volstaan met betaling van het verschil tussen de ontvangen korting en de korting die op basis van
het reeds bestede bedrag volgens de geldende tariefkaart van toepassing zou zijn.
Artikel 18 - Derden
18.1 De Opdrachtgever is aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien
uit de Advertentieovereenkomst. De Opdrachtgever die op eigen naam, maar ten behoeve van een
derde, een Advertentieovereenkomst is aangegaan staat er voor in, dat deze derde de bepalingen van
de Advertentieovereenkomst aanvaardt en naleeft.
18.2 Indien een bemiddelaar, zoals een reclamebureau of Mediabureau, een Advertentieovereenkomst
afsluit in naam en voor rekening van een derde, dan dient deze bemiddelaar op verzoek van de
Uitgever aan te tonen dat hij bevoegd is om te handelen in naam en voor rekening van deze derde.
Indien dit niet naar tevredenheid van de Uitgever kan worden aangetoond wordt de bemiddelaar
geacht op eigen naam en voor eigen rekening te hebben gehandeld.
Artikel 19 - Redactionele onafhankelijkheid
De redactie van de Uitgave(n) waarin de Advertentie wordt geplaatst, is volledig onafhankelijk in de beslissingen die zij neemt omtrent de inhoud van publicaties in deze Uitgave(n). De Uitgever is uit hoofde van de Advertentieovereenkomst dan ook op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele kosten of schade aan de zijde van de Opdrachtgever als gevolg van redactionele aandacht in de Uitgave(n).
Artikel 20 - Klachten
20.1 De Opdrachtgever accepteert dat als gevolg van diverse oorzaken de weergave of reproductie
van de Advertentie in de Uitgave(n) kan afwijken van het aangeleverde Advertentiemateriaal en/of
eventuele drukproeven.
20.2 Eventuele klachten over de uitvoering van een Advertentieovereenkomst, waaronder klachten ten
aanzien van de wijze van reproduceren, de plaatsing of de kleurkwaliteit dienen, op straffe van
verval van de betreffende vordering, binnen veertien (14) dagen na (de eerste) verschijningsdatum
van de Uitgave(n) waarin de betreffende Advertentie is gepubliceerd schriftelijk bij de Uitgever
te zijn ingediend. Dergelijke ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de door Opdrachtgever gestelde tekortkoming te bevatten, zodat de Uitgever in staat is
adequaat te reageren. Klachten over de uitvoering van telefonisch of handgeschreven gegeven
opdrachten worden niet geaccepteerd.
20.3 Indien een klacht naar het oordeel van de Uitgever gegrond is, zal de Uitgever door de
Opdrachtgever in de gelegenheid worden gesteld om de Advertentieovereenkomst nog eens te
verrichten. In het geval dat het alsnog verrichten van de Werkzaamheden naar objectieve maatstaven
niet meer mogelijk is, zal de Uitgever slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel
13.
20.4 Klachten over (de uitvoering van) een Advertentie(overeenkomst) ontslaan de Opdrachtgever
niet van de nakoming van zijn verplichtingen, waaronder tijdige betaling van de overeengekomen
vergoeding ter zake van de betreffende Advertentie(overeenkomst).
Artikel 21 - Gebruik
21.1 De Uitgever is gerechtigd geplaatste Advertenties op te nemen in al dan niet digitale
(her)publicaties van de betreffende Uitgave(n).
21.2 De Opdrachtgever geeft bij voorbaat toestemming aan een overdracht door de Uitgever van diens
rechten en verplichtingen uit hoofde van de Advertentieovereenkomst door een derde.
21.3 De Opdrachtgever is zonder schriftelijke toestemming van de Uitgever niet gerechtigd de door
de Uitgever geplaatste Advertentie(s) te hergebruiken. Voor elk gebruik van de door de Uitgever
geplaatste Advertentie(s), waarvoor geen toestemming is gegeven, komt de Uitgever - zonder enig
recht te verliezen - een vergoeding toe van tenminste driemaal de gebruikelijke vergoeding voor
een dergelijk gebruik, met een minimum van €
1.000,-.
Artikel 22 - Privacy
De Uitgever legt de gegevens van de Opdrachtgever vast voor de uitvoering van de Advertentieovereenkomst alsmede om de Opdrachtgever te kunnen informeren over de (overige) producten en diensten van NRC Carriére en het concern waartoe zij behoort. Op deze vastlegging is het privacy statement van NRC Carriére van toepassing, te vinden op www.nrccarriere.nl.
Artikel 23. Overdracht en plichten
De Opdrachtgever is niet gerechtigd enige rechten en plichten die voortvloeien uit de onder deze Voorwaarden gesloten Advertentieovereenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de Uitgever.
Artikel 24 - Vindplaats en wijziging Voorwaarden
24.1 Deze Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Rotterdam onder nummer
24280642 en de Regelen zijn gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te
Amsterdam.
24.2 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten
tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met de Uitgever.
24.3 Eventuele afwijkingen of aanvullingen op de Advertentieovereenkomst en deze Voorwaarden zijn
slechts geldig indien schriftelijk door de Uitgever bevestigd.
24.4 NRC Carriére heeft het recht om de Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Tenzij anders
aangegeven treden de gewijzigde Voorwaarden in werking op de datum waarop ze worden gepubliceerd
op de website van de Uitgever en/of de website van NRC Carriére (www.nrcCarriére.nl). Met ingang
van bedoelde datum zijn de gewijzigde Voorwaarden tevens automatisch van toepassing op alle
bestaande Advertentieovereenkomsten.
24.5 De Nederlandse tekst van de Voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
Artikel 25 - Slotbepalingen
25.1 Deze Voorwaarden zijn van kracht met ingang van 1 november 2011.
25.2 In het geval dat enige bepaling(en) in deze Voorwaarden nietig mocht zijn of vernietigd mocht
worden, laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet. De Uitgever en de Opdrachtgever
zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q.
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
25.3 In gevallen waarin deze Voorwaarden niet voorzien beslist de Uitgever.
25.4 De rechtsverhouding tussen de Uitgever en de Opdrachtgever wordt beheerst door Nederlands
recht. Alle geschillen tussen de Uitgever en de Opdrachtgever die naar aanleiding van of in
verband met de Advertentieovereenkomst en/of deze Voorwaarden mochten ontstaan, zullen met
uitsluiting van ieder ander worden beslecht door de bevoegde rechter te Amsterdam.
1 november 2011