Utrecht

Manager Finance, Licensing & Services

Jouw uitdaging is om het financieel beleid, facilitaire zaken en de licensing activiteiten naar een volgend niveau te brengen.
27.09.2024
  • HBO
  • 5-10 jaar
  • Vast
Fairtrade Nederland via ADJ

Functieomschrijving

Wij zoeken voor Fairtrade Nederland een manager Finance, Licensing & Services. Fairtrade is een sociale onderneming en een professionele, missie gedreven organisatie die bouwt aan eerlijkere handel! Jouw uitdaging is om het financieel beleid, facilitaire zaken en de licensing activiteiten naar een volgend niveau te brengen. Als manager ben je erop gericht je collega’s te laten excelleren. Je bent ondernemend, hands-on, een teamspeler en analytisch sterk.

Manager Finance, Licensing & Services | Fairtrade Nederland
Utrecht, 40 uur per week

Functieomschrijving
Jouw verantwoordelijkheden strekken zich uit over drie resultaatgebieden, te weten:

1. Financiën
Onder jouw verantwoordelijkheid valt het ontwikkelen van het financiële beleid van de organisatie, planning en sturing van de budget cyclus, evaluatie en rapportage cycli (inclusief het jaarverslag). Jij organiseert de financiële administratie, ondersteunt met financiële analyses het managementteam en verschaft de Raad van Toezicht inzicht en overzicht in de financiën van de organisatie. Jij draagt zorg voor de interne controles en beheersmaatregelen en onderhoudt de contacten met de accountant. Cijfers omzetten in inzichten is een speerpunt.

2. Licensing
Jij bent verantwoordelijk voor de toepassing van het licensing proces voor het Fairtrade keurmerk in Nederland. Dit proces behelst registratie en goedkeuring van de producten die de klanten onder het Fairtrade keurmerk verkopen en de rapportage van verkochte volumes. Vanuit deze verantwoordelijkheid heb je regelmatig contact met internationale collega’s en klanten en zoek je pragmatisch naar oplossingen voor klanten. Speerpunt is om samen met de Belgische collega’s een Benelux licensing service uitwerken en implementeren.

3. Services
Het officemanagement, HR en facilitaire zaken, zoals IT en huisvesting vallen onder jouw supervisie.
Veel van de operationele activiteiten zijn uitbesteed. Jij stuurt samen met de office manager de externe partijen aan zodat de interne processen goed lopen.
Jij rapporteert aan de algemeen directeur en stuurt een team van twee licensing officers, een junior controller en een office manager aan. Jij werkt regelmatig in internationale teams om processen veder te ontwikkelen.

Functie-eisen

Wat breng je mee?
  • Minimaal hbo-werk- en -denkniveau (bedrijfseconomie, accountancy of vergelijkbaar).
  • Minimaal 5 jaar ervaring in finance-planning-control.
  • Ervaring in certificering en/of auditing is een pre.
  • Analytisch sterk. Jij kan complexe materie tot de kern samenvatten en helder overbrengen.
  • Teamspeler, klantvriendelijk, service -en oplossingsgericht.
  • Fairtrade werkt met Microsoft Office, Exact en Power BI. Handig als jij hier mee kan werken.
  • Jij beheerst de Nederlandse én Engelse taal in woord en geschrift.

Organisatie
Fairtrade heeft als missie om de wereld eerlijk te maken. Via betere handelsvoorwaarden zet Fairtrade zich in om de leef- en werksituatie van miljoenen boeren en werknemers op plantages wereldwijd te verbeteren en het milieu te beschermen. Lokale Fairtrade teams ondersteunen boeren en werknemers op talloze onderwerpen zoals management, duurzaamheid en veilige arbeidsomstandigheden. Ook rolt Fairtrade allerlei impactprogramma’s uit op het gebied van klimaatverandering, gendergelijkheid, jongeren en kinderarbeid.

Arbeidsvoorwaarden
  • De mogelijkheid om impact te maken in een mooie, uitdagende functie waarbij een leefbare, duurzame wereld centraal staat.
  • 18 leuke en gedreven collega’s.
  • Werken in een dynamische internationale omgeving.
  • Flexibiliteit; er kan tot 50% vanuit huis gewerkt kan worden.
  • Verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen initiatief.
  • De leukste GRATIS dinsdagmiddag lunch.
  • Salaris is conform de goede-doelensector, in schaal 10 van € 5.146 tot maximaal € 7.381 per maand + 8% vakantietoeslag, 12 ATV-dagen (bij fulltime dienstverband).

Procedure
Bij de werving en selectie laat Fairtrade zich bijstaan door het bureau ADJ. Een referentiecheck en diplomacheck maken deel uit van deze procedure, een assessment kan hier ook onderdeel van uitmaken. Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website van ADJ.

Fairtrade en ADJ geloven in de kracht van verschillende achtergronden en perspectieven. Daarom nodigen wij kandidaten die hieraan een bijdrage leveren van harte uit te reageren.

Jouw reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, zien wij graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk vrijdag 18 oktober tegemoet.

Contactpersonen
Ronald Gaartman | e-mail: ronald@adj.nl | telefoon: 06-22233604
Emilia Walhout | e-mail: emilia@adj.nl | telefoon: 06-27906944

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Gewenste uren (Min-Max)

36-40