Utrecht

Interbestuurlijk Toezichthouder Erfgoed

30.10.2024
  • HBO
  • WO
  • 2-5 jaar
  • Vast

Provincie Utrecht

Functieomschrijving

Wij zijn op zoek naar een

Interbestuurlijk Toezichthouder Erfgoed

24 uur per week | schaal 11 | contract voor bepaalde tijd met intentie tot vast

Ben jij onze nieuwe toezichthouder met hart voor erfgoed?

Team Bestuurlijke zaken en Interbestuurlijk Toezicht van de provincie Utrecht is op zoek naar een interbestuurlijk toezichthouder op het gebied van erfgoed.

Wat ga je doen?
Het cluster interbestuurlijk toezicht (IBT) houdt toezicht op de uitvoering van wettelijke medebewindstaken door alle Utrechtse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Dit doen we op de domeinen financiën, informatiebeheer, huisvesting vergunninghouders en omgevingsrecht. Het cluster IBT vormt samen met het cluster bestuur het team BEI.

  • Je beoordeelt de taakuitvoering op het gebied van erfgoed (erfgoedbeleid, vergunningverlening, toezicht en handhaving) door de Utrechtse gemeenten aan de hand van een vastgestelde set criteria.
  • Vanuit jouw rol als interbestuurlijk toezichthouder bied je ook ondersteuning aan gemeenten om te voldoen aan de criteria. Je werkt nauw samen met vakgenoten van andere provincies. Het is belangrijk dat anderen jou makkelijk weten te vinden op het moment dat er iets speelt. Je bent goed in netwerken en kennisdelen.
  • Je adviseert onze provinciale bestuurders over de beoordelingen en eventueel te ondernemen interventies. Als toezichthouder ben jij een professionele partner waarbij de dialoog met gemeenten van belang is. We streven op die manier naar een open en constructieve samenwerking, uiteraard binnen de kaders van je rol als toezichthouder.
  • Je werkt voornamelijk zelfstandig maar van tijd tot tijd ook nauw samen met je collega - toezichthouders van omgevingsrecht en vakinhoudelijke specialisten van cluster Cultureel Erfgoed.

Functie-eisen

Binnen ons team vinden wij het belangrijk een goede mix van persoonlijkheden en kwaliteiten te hebben. Wij zijn voor deze functie op zoek naar een enthousiaste collega met gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en maatschappelijke betrokkenheid. Ook kun je op constructieve wijze kritisch zijn op de inhoud. Kennis en ervaring in deze specifieke rol is een pré. Je bent iemand met een open en nieuwsgierige houding: scherp op de inhoud, constructief in de relatie. In gesprekken ben je doortastend en neem je waar nodig een eigen standpunt in. Je bent een toegankelijke gesprekspartner op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Een gezonde dosis durf en de wil om je te ontwikkelen tot een stevige toezichthouder vinden wij belangrijk.

Verder vragen wij:

  • HBO / Academisch werk- en denkniveau.
  • Kennis van de organisatie van het Nederlandse openbaar bestuur en werkervaring bij gemeente, provincie en/of Rijk.
  • Kennis van actuele regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht en/of erfgoed.
  • Analytisch en strategisch denkvermogen, goede adviesvaardigheden, het vermogen om makkelijk te communiceren en van nature verbindingen te leggen binnen en buiten de organisatie.
  • Uitstekende kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Arbeidsvoorwaarden

Werken bij de provincie Utrecht betekent dat je een waardevolle bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Deze opgaven vragen het bijeenbrengen van veel verschillende disciplines en belangen – vooral buiten, maar ook binnen de organisatie. Als medewerker vorm jij de verbindende schakel. We halen kennis op, delen onze deskundigheid en behalen met elkaar successen. Samen komen we namelijk verder.

We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. Je krijgt volop de gelegenheid voor eigen initiatief en ruimte om te groeien. Wij vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Iedereen krijgt de kans om flexibel en naar eigen vermogen te werken. Bij de provincie Utrecht werken we hybride. Hoe dit eruit ziet geven we samen vorm.

De organisatie is in ontwikkeling. We maken een professionaliseringsslag en gaan steeds meer opgavegericht werken. Als jij het leuk vindt om het voortouw te nemen en verder mee wilt bouwen aan onze organisatie, garanderen wij jou een boeiende tijd.

Naast uitdagend werk en leuke collega’s bieden we jou:

  • een tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar voor 24 uur per week met uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd;
  • een salaris van minimaal € 4.232,08 en maximaal € 5.972,80 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband van 40 uur p.w. (schaalniveau 11);
  • een Individuele Keuze Budget van 22,37% bovenop je maandelijkse salaris, waarvan je zelf kunt kiezen wanneer het wordt uitgekeerd;
  • 18 vakantiedagen én een ruime ATV-regeling met max. 25,5 extra vrije dagen op basis van een fulltime dienstverband;
  • een goede pensioenopbouw;
  • een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per vijf jaar;
  • de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen via het cursusaanbod bij de UtrechtAcademie.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Irmgard Broos, coördinator van het cluster Interbestuurlijk Toezicht, telefoon 06 - 51 39 25 42 of met Daan Dolmans, teamleider Bestuur en Interbestuurlijk toezicht: 06 - 39 32 42 52.

Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Henny Willems, adviseur werving en selectie, telefoon 06 - 38 57 32 85 ofwel via matchpoint@provincie-utrecht.nl.

Solliciteren
Ben je geïnteresseerd? Reageer dan uiterlijk voor 24 november 2024 via onze sollicitatiepagina.

We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om naar vermogen te werken. In het kader van de participatiewet nodigen we daarom juist ook kandidaten met een registratie in het doelgroepenregister van harte uit om naar deze functie te solliciteren.

Wij vragen van iedere nieuwe medewerker een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Integriteit komt terug in het sollicitatiegesprek.

Wie zijn wij?
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Domein Strategie en Bestuur zorgt er voor dat bestuur en directie kwalitatief, inhoudelijk, organisatorisch en strategisch gesteld staan om de doelen van de provincie te realiseren in nauwe samenwerking met onze partners. Alle bijdragen vanuit Strategie en Bestuur zijn gericht op het behoud en versterken van onze reputatie als een betrouwbare, toegankelijke en deskundige overheidspartner. De basis om deze partner te kunnen zijn is een zorgvuldig democratisch proces.

Als domein kennen we een aantal kerntaken:

  • · Uitvoering van interbestuurlijk toezicht.
  • · Advisering over bestuurlijke aangelegenheden en relatiebeheer bestuurlijke partners.
  • · Coördinatie op strategievorming en activiteiten Europa.
  • · Corporate Communicatie en Public Affairs.
  • · Juridische advisering.
  • · Strategische advisering en ondersteuning van het bestuur en directie.
  • · Leveren van expertise en ontwikkeling van opgave, programma-, project- en procesmanagement.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Salaris (Min-Max)

€4323,08 - €5972,80

Gewenste uren (Min-Max)

24 - 24