Utrecht

Strategisch Inhoudelijk Manager Stedelijk Leven

Wil jij helpen de regie te nemen op de volkshuisvesting en de woningbouwopgave in het bijzonder?
12.11.2024
  • WO
  • 5-10 jaar
  • Vast
Provincie Utrecht via ADJ

Functieomschrijving

Voor de provincie Utrecht is ADJ op zoek naar een Strategisch Inhoudelijk Manager Vitale Steden & Dorpen en Levend Landschap, Erfgoed en Cultuur (Stedelijk Leven). Wil jij helpen de regie te nemen op de volkshuisvesting en de woningbouwopgave in het bijzonder? Wil jij samen met betrokken collega’s deze nieuwe functie nader invullen? Heb jij ervaring als (programma)manager in het ruimtelijk domein en verstand van volkshuisvesting? Reageer dan nu!

Strategisch Inhoudelijk Manager Stedelijk Leven (32 tot 40 uur, Utrecht)

Functieomschrijving
Het domein Stedelijke Leefomgeving (SLO) is in ontwikkeling. Eén van die ontwikkelingen is het inrichten van 3 strategisch inhoudelijke eenheden te weten Ruimtelijke Ontwikkeling, Duurzame transities en Stedelijk Leven. Binnen het domein zijn er dus 3 inhoudelijk managers. Vanuit deze functie werk je intensief samen met de teams: Cultuur Erfgoed en Recreatie, Economie en Volkshuisvesting. Als manager van deze eenheid heb je een inhoudelijke opdracht en beschik je ook over budget. Je hebt formeel geen direct hiërarchisch leidinggevende rol. Die rol is voorbehouden aan de teammanagers. Je rapporteert rechtstreeks aan de directeur van het domein en maakt deel uit van het MT.

Als strategisch inhoudelijk manager geef je invulling aan de strategische vraagstukken die er liggen op het gebied van Economie, Cultuur, Erfgoed, Recreatie en Volkshuisvesting. Te denken valt aan 'versnelling van de woningbouw' en 'wonen en werken in relatie tot ruimte gebruik'.
Ook verzorg je waar nodig de in- en externe vertegenwoordiging van de provincie en onderhoud je relaties binnen het netwerk.

Daarnaast vervul de volgende taken:
  • Je zorgt, in samenwerking met de twee andere strategisch inhoudelijk managers, binnen SLO voor sturing op inhoud, samenhang en samenwerking, maar ook buiten het domein zorg je voor afstemming.
  • Je bent verantwoordelijk voor de samenhang, koersbepaling, prioritering, beleidsontwikkeling, programmering en realisatie binnen de eenheid.
  • Je vervult een regisserende rol dan wel een rol als opdrachtgever in de integrale sturing en verantwoording van een aantal programma’s, projecten en inhoudelijke thema’s.
  • Je hebt een vertegenwoordigende rol in de externe profilering en het bevorderen van de samenwerking met externe (keten) partijen.
  • Je hebt programmaverantwoordelijkheid binnen de planning & control cyclus en stuurt op hoofdlijnen op de toegekende budgetten en het borgen van de samenhang en kwaliteit in de keten.
  • Je legt hiërarchisch verantwoording af aan de domein directeur. Daarnaast ben je in voorkomende gevallen ook eerste aanspreekpunt voor de verantwoordelijk bestuurder.

Functie-eisen

Jouw profiel
Functie-eisen
  • Wo-werk- en -denkniveau.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als inhoudelijk eindverantwoordelijk manager of als (zware) programmamanager met expertise op het gebied van het ruimtelijk domein en ervaring (op hoofdlijnen) met volkshuisvesting. Deze werkervaring is opgedaan bij een overheid of directe partner.
  • Je hebt ervaring met het adviseren van overheidsbestuur en ambtelijke organisatie en bent daarin een volwaardige gesprekspartner voor bestuurders en management.
  • Je bent in staat om op een strategisch niveau directie en bestuur te adviseren en dit uit te dragen in ambtelijke en bestuurlijke overleggen.
  • Je kunt goed omgaan met maatschappelijk / politiek-bestuurlijke belangentegenstellingen.
  • Je hebt ervaring met resultaatgericht onderhandelen en je bent bedreven in het creëren van draagvlak voor en het uitdragen en verdedigen van projectresultaten en programmadoelstellingen.
  • Je bent in staat vanuit een helikopterview naar je eigen werk te kijken.
  • Je bent in staat om snel te kunnen schakelen van strategisch naar tactisch niveau en de vertaalslag kunnen maken naar het operationele niveau.

Competenties
  • Besluitvaardig en proactief.
  • Bestuurlijk- en organisatiesensitief.
  • Resultaat- en kwaliteitsgericht.
  • Communicatief (ook in geschrift).
  • Verbindend en vaardig in netwerken.
  • Stressbestendig.

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. De regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is de opgave om de aantrekkelijkheid van de provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van de ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. De provincie wil dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom wil de provincie voor een goede balans tussen groen en groei zorgen.

Domein
Het domein Stedelijke Leefomgeving (SLO) draagt bij aan een aantrekkelijk en vitaal stedelijk gebied. Daar hoort ook het uitloopgebied bij. Samen met de partners binnen én buiten de organisatie wordt vanuit het domein aan een fijne en gezonde leefomgeving gewerkt, met levendige steden en dorpen en een sterke economie, waarin de provincie sneller naar duurzame energie wil voor iedereen. Het domein SLO verbindt opgaven op het vlak van wonen, werken, natuur en recreatie met elkaar om tot kwalitatieve oplossingen te komen. Dit beleid wordt uitgevoerd in programma’s zoals Nieuwe Hollandse Waterlinie, Versnelling Woningbouw, Groen Groeit Mee, Energietransitie en in Omgevingswet programma’s.

Arbeidsvoorwaarden
Werken bij de provincie Utrecht betekent dat je een waardevolle bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Deze opgaven vragen het bijeenbrengen van veel verschillende disciplines en belangen – vooral buiten, maar ook binnen de organisatie. Als medewerker vorm jij de verbindende schakel.

De provincie investeert in de ontwikkeling van de medewerkers. Je krijgt volop de gelegenheid voor eigen initiatief en ruimte om te groeien. De provincie vindt een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Iedereen krijgt de kans om flexibel en naar eigen vermogen te werken. Bij de provincie Utrecht wordt hybride gewerkt.

De organisatie is in ontwikkeling. Als jij het leuk vindt om het voortouw te nemen en verder mee wilt bouwen aan onze organisatie, garandeert de provincie jou een boeiende tijd. Naast uitdagend werk en leuke collega’s biedt de provincie:
  • Een tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar voor 32 tot 40 uur per week met uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd.
  • Een salaris van maximaal € 8.307,- bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband van 40 uur (schaalniveau 14).
  • Een Individuele Keuze Budget van 21,82% bovenop je maandelijkse salaris, waarvan je zelf kunt kiezen wanneer het wordt uitgekeerd.
  • 18 vakantiedagen én een ruime ATV-regeling met max. 25,5 extra vrije dagen op basis van een fulltime dienstverband.
  • Een goede pensioenopbouw
  • Een persoonlijk ontwikkelbudget van € 6.000,- per vijf jaar;
  • De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen via het cursusaanbod bij de Utrecht Academie.

Procedure
Bij de werving en selectie laat de Provincie Utrecht zich bijstaan door het bureau ADJ. Een referentiecheck, diplomacheck en VOG maken deel uit van deze procedure, een assessment kan hier ook onderdeel van uitmaken. Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website van ADJ.

ADJ gelooft in de kracht van verschillende achtergronden en perspectieven. Daarom nodigen wij kandidaten die hieraan een bijdrage leveren van harte uit te reageren.
Jouw reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, zien wij graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk vrijdag 29 november tegemoet.

Contactpersonen
Ronald Gaartman | e-mail: ronald@adj.nl | telefoon: 06-22233604
Emilia Walhout | e-mail: emilia@adj.nl | telefoon: 06-27906944

Gewenste uren (Min-Max)

32-36