Alkmaar
Informatiseringsadviseur
Als Informatiseringadviseur ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van informatiserings-advies op basis van de laatste interne en externe ontwikkelingen. Solliciteer snel en kom het team versterken!
15.11.2024
- HBO
- 2-5 jaar
- Vast
De BUCH via Bureau Luider
Functieomschrijving
Met jouw vakkennis vertaal jij als communicatief sterke adviseur de behoeften van de business naar een informatiseringsvraagstuk en concrete projecten. Je adviseert over de optimale inzet van informatievoorziening en werkt hoofdzakelijk voor het domein Samenleving en Dienstverlening.
Wat ga je doen als Informatiseringsadviseur?
Onze organisatie bevindt zich midden in een meerjarige transitie naar een toekomstbestendige en moderne ICT-infrastructuur. Hierbij staan belangrijke keuzes op het gebied van infrastructuur en de digitale werkplek centraal.
Als Informatiseringsadviseur adviseer je samen met je collega-informatiseringsadviseurs de domeinen binnen werkorganisatie BUCH over een optimale inzet van informatievoorziening. Je legt de verbinding tussen landelijke, technologische en organisatiebrede ontwikkelingen en de dagelijkse bedrijfsvoering. Dit doe je onder andere door knelpunten, behoeften en mogelijkheden in beeld te brengen. Jij werkt in deze functie hoofdzakelijk voor het domein Samenleving en Dienstverlening en vertaalt de behoeften in het domein naar concrete projecten. Je levert een actieve bijdrage in projecten: het formuleren van de opdracht, in beeld brengen van 'ist' en 'soll'- situaties en de relaties met andere ontwikkelingen en projecten. Daarnaast lever je een bijdrage aan het vormgeven en uitdragen van beleid en procedures.
Binnen je rol krijg je de ruimte om ideeën uit te werken en je functie vorm te geven, terwijl je verantwoordelijkheid draagt voor het waarborgen van de te behalen resultaten binnen jouw taakgebied. Je draagt er met jouw werk aan bij dat de business organisatiedoelstellingen op het gebied van bedrijfsvoering en dienstverlening kan behalen. Dit naast het creëren van een veilige en toekomstbestendige digitale werkomgeving voor je collega’s in de organisatie.
Taken en verantwoordelijkheden:
Over de organisatie
Werkorganisatie BUCH is in 2017 ontstaan, na een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het is daarmee een jonge organisatie, met sterke wortels binnen de vier gemeenten. Met ruim 850 medewerkers faciliteren we vier besturen bij het realiseren van hun ambities. Als één organisatie bieden we het hoofd aan grote maatschappelijke opgaven waar onze vier gemeenten voor staan ten behoeve van en met onze inwoners. We maken impact door daadkrachtig en efficiënt te werken. We focussen op de overeenkomsten met oog voor de verschillen. We bundelen onze krachten richting rijk, provincie en regio. De vier gemeenten hebben opgeteld zo’n 105.000 inwoners.
Werkorganisatie BUCH is georganiseerd in vier domeinen, namelijk: Bedrijfsvoering, Beheer Openbare Ruimte, Dienstverlening en Samenleving en Ruimtelijke Ontwikkeling. Elk domein bestaat uit verschillende teams die binnen én buiten het domein, nauw samenwerken om onze doelstellingen te bereiken.
ICT Koers
Onze teams binnen Informatisering & Automatisering hebben een ambitieuze koers uitgestippeld voor doorontwikkeling van onze ICT. Met passie zijn wij aan de slag gegaan met de realisatie van de route naar een toekomstbestendige ICT en een moderne werkplek voor onze collega’s. Hierin draait alles om digitaal samenwerken, innovatie en het optimaliseren van ons werk en het leveren van efficiënte diensten aan onze organisatie. Gebruik maken van de Microsoft 365 functionaliteiten is een rode draad binnen deze koers.
In dit eerste jaar van de uitvoering van onze vierjarige ICT-koers ligt de focus op de implementatie van de set MS365 tools waar de medewerkers in onze organisatie behoefte aan hebben om beter digitaal te kunnen samenwerken op alle aangehaakte vraagstukken. Dit heeft geresulteerd in het opstarten van uitdagende (deel)projecten waar wij MS365 implementeren. Hierbij komen techniek en het werken met informatie samen en sturen we op realistische en haalbare successen.
Binnen I&A hanteren wij een project-portfoliomanagementproces, waarmee wij voor het lopende jaar samen met de stakeholders de prioriteiten bepalen voor de projecten vanuit de ICT-koers, veranderende wet- en regelgeving en ambitie van de business.
Om onze koers te verwezenlijken, investeren we in een sterke kerngroep met vaste teamleden. Wij zien deze kerngroep als een krachtige denktank die op basis van individuele expertise en gezamenlijke inbreng voortdurend op zoek is naar innovatieve oplossingen.
Ben jij onze Informatiseringsadviseur?
Als Informatiseringadviseur ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van informatiserings-advies op basis van de laatste interne en externe ontwikkelingen. Je werkt nauw samen met de informatiemanager, teammanager Informatisering, de CIO, (C)ISO, de automatiseringsadviseur en IT-projectleiders.
Concreet houdt dit in dat je:
Wat ga je doen als Informatiseringsadviseur?
Onze organisatie bevindt zich midden in een meerjarige transitie naar een toekomstbestendige en moderne ICT-infrastructuur. Hierbij staan belangrijke keuzes op het gebied van infrastructuur en de digitale werkplek centraal.
Als Informatiseringsadviseur adviseer je samen met je collega-informatiseringsadviseurs de domeinen binnen werkorganisatie BUCH over een optimale inzet van informatievoorziening. Je legt de verbinding tussen landelijke, technologische en organisatiebrede ontwikkelingen en de dagelijkse bedrijfsvoering. Dit doe je onder andere door knelpunten, behoeften en mogelijkheden in beeld te brengen. Jij werkt in deze functie hoofdzakelijk voor het domein Samenleving en Dienstverlening en vertaalt de behoeften in het domein naar concrete projecten. Je levert een actieve bijdrage in projecten: het formuleren van de opdracht, in beeld brengen van 'ist' en 'soll'- situaties en de relaties met andere ontwikkelingen en projecten. Daarnaast lever je een bijdrage aan het vormgeven en uitdragen van beleid en procedures.
Binnen je rol krijg je de ruimte om ideeën uit te werken en je functie vorm te geven, terwijl je verantwoordelijkheid draagt voor het waarborgen van de te behalen resultaten binnen jouw taakgebied. Je draagt er met jouw werk aan bij dat de business organisatiedoelstellingen op het gebied van bedrijfsvoering en dienstverlening kan behalen. Dit naast het creëren van een veilige en toekomstbestendige digitale werkomgeving voor je collega’s in de organisatie.
Taken en verantwoordelijkheden:
- Advies en optimaliseren van informatievoorziening: Als gesprekspartner voor de business creëer je beweging en stuur je aan op het verbeteren van de informatievoorziening. Zo adviseer je in dat kader het management van Informatisering & Automatisering en de CIO bij het samenstellen en prioriteren van projectvoorstellen in relatie tot het informatie-portfolio. Dit omvat het ophalen van behoeften en initiatieven, het vertalen van ideeën naar concrete voorstellen, business cases en projectplannen.
- Beleidsmatige aansturing: Je stuurt op beleidsmatige onderwerpen en werkt op tactisch niveau mee aan thema’s zoals MS365, de AVG, en Cloudstrategie.
- Stakeholdermanagement: Je fungeert als centraal aanspreekpunt en volwaardig gesprekspartner voor onder andere de informatiemanager, de teammanager Informatisering, de CIO, (C)ISO, automatiseringsadviseur en IT-projectleiders, over de modernisering van infrastructuur en digitale werkplek.
- Projectbetrokkenheid: Je bent als een spin in het web betrokken bij diverse projecten en adviseert in een vroeg stadium over nieuwe ontwikkelingen, gebaseerd op de gemeenschappelijke opgave of de specifieke doelen van de eenheid en het domein (voor deze rol is dat het domein Samenleving en Dienstverlening).
- Vertalen van businessbehoeften: Je werkt aan uitvoerbare voorstellen voor businessvragen. Daarbij kun je denken aan situaties rondom het invoeren van nieuwe wetgeving, vervanging of aanpassing van bestaande applicaties, of bijvoorbeeld vragen die voortkomen uit wensen en ambities binnen het domein.
Over de organisatie
Werkorganisatie BUCH is in 2017 ontstaan, na een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het is daarmee een jonge organisatie, met sterke wortels binnen de vier gemeenten. Met ruim 850 medewerkers faciliteren we vier besturen bij het realiseren van hun ambities. Als één organisatie bieden we het hoofd aan grote maatschappelijke opgaven waar onze vier gemeenten voor staan ten behoeve van en met onze inwoners. We maken impact door daadkrachtig en efficiënt te werken. We focussen op de overeenkomsten met oog voor de verschillen. We bundelen onze krachten richting rijk, provincie en regio. De vier gemeenten hebben opgeteld zo’n 105.000 inwoners.
Werkorganisatie BUCH is georganiseerd in vier domeinen, namelijk: Bedrijfsvoering, Beheer Openbare Ruimte, Dienstverlening en Samenleving en Ruimtelijke Ontwikkeling. Elk domein bestaat uit verschillende teams die binnen én buiten het domein, nauw samenwerken om onze doelstellingen te bereiken.
ICT Koers
Onze teams binnen Informatisering & Automatisering hebben een ambitieuze koers uitgestippeld voor doorontwikkeling van onze ICT. Met passie zijn wij aan de slag gegaan met de realisatie van de route naar een toekomstbestendige ICT en een moderne werkplek voor onze collega’s. Hierin draait alles om digitaal samenwerken, innovatie en het optimaliseren van ons werk en het leveren van efficiënte diensten aan onze organisatie. Gebruik maken van de Microsoft 365 functionaliteiten is een rode draad binnen deze koers.
In dit eerste jaar van de uitvoering van onze vierjarige ICT-koers ligt de focus op de implementatie van de set MS365 tools waar de medewerkers in onze organisatie behoefte aan hebben om beter digitaal te kunnen samenwerken op alle aangehaakte vraagstukken. Dit heeft geresulteerd in het opstarten van uitdagende (deel)projecten waar wij MS365 implementeren. Hierbij komen techniek en het werken met informatie samen en sturen we op realistische en haalbare successen.
Binnen I&A hanteren wij een project-portfoliomanagementproces, waarmee wij voor het lopende jaar samen met de stakeholders de prioriteiten bepalen voor de projecten vanuit de ICT-koers, veranderende wet- en regelgeving en ambitie van de business.
Om onze koers te verwezenlijken, investeren we in een sterke kerngroep met vaste teamleden. Wij zien deze kerngroep als een krachtige denktank die op basis van individuele expertise en gezamenlijke inbreng voortdurend op zoek is naar innovatieve oplossingen.
Ben jij onze Informatiseringsadviseur?
Als Informatiseringadviseur ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van informatiserings-advies op basis van de laatste interne en externe ontwikkelingen. Je werkt nauw samen met de informatiemanager, teammanager Informatisering, de CIO, (C)ISO, de automatiseringsadviseur en IT-projectleiders.
Concreet houdt dit in dat je:
- Helder communiceert, duidelijke lijnen uitzet en koers houdt om resultaten te boeken.
- Inzicht hebt in gemeentelijke processen en ICT-ontwikkelingen, waarbij je de gevolgen van beslissingen op lange termijn overziet.
- Adviseert over vraagstukken op tactisch en operationeel niveau, waarbij je de informatievoorziening koppelt aan de bredere organisatiedoelen en doorontwikkeling.
- Samenwerkt met verschillende vakdisciplines binnen de organisatie en actief inspeelt op de omgeving door alert, initiatiefrijk, omgevingsbewust en integer te handelen.
- Gestructureerd werkt, effectief plant en organiseert om projecten succesvol te managen.
Functie-eisen
Wat neem jij mee?
Wat wij bieden
Onze teams werken aan de doorontwikkeling van een fijne en veilige ICT-omgeving die digitaal samenwerken moeiteloos mogelijk maakt, die innovatie stimuleert en onze processen optimaal ondersteunt. Daarmee ondersteunen we de doorontwikkeling van bedrijfsvoering en dienstverlening. We staan midden in een grote transformatie waarbij we nieuwe technologieën omarmen, samen successen vieren en steeds verder moderniseren.
Dit is hét moment om deel uit te maken van deze beweging. We hebben uitdagende projecten op het snijvlak van technologie en informatievoorziening, waarin jouw expertise het verschil kan maken. Bij ons werk je niet alleen aan oplossingen, maar bouw je ook mee aan een cultuur waarin samenwerking en innovatie centraal staan.
Wil jij bijdragen aan een toekomst waarin digitaal (samen)werken de norm is en informatisering en automatisering ons helpt om ons werk beter en slimmer te doen? Kom dan bij ons team en bouw mee aan de digitale werkplek van morgen!
De BUCH is een aantrekkelijke werkgever
Er zijn verschillende redenen waarom je juist bij De BUCH wilt werken, zoals:
Het domein Bedrijfsvoering verhuist in het eerste kwartaal van 2025 naar een nieuwe, moderne werkomgeving op de tweede en derde verdieping van het gemeentehuis van Bergen, gebaseerd op een hybride werkconcept. Dit biedt een inspirerende omgeving voor optimale samenwerking.
Verder biedt de BUCH jou:
Meer informatie/procedure:
Bureau Luider verzorgt de werving en selectie voor deze vacature. Een diplomascreening en het inwinnen van referenties maken (in een later stadium) deel uit van de procedure. Voorwaarde voor aanname is verder het kunnen verkrijgen van een geldige Verklaring Omtrent Gedrag.
Solliciteren kan bij Bureau Luider via het sollicitatieformulier. Uiteraard kun je ook eerst eens vrijblijvend de aansluiting verkennen met Hanneke van Stigt Thans of Vanessa Casimir via 06-43791222.
Als je solliciteert, dan zien we je reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 december 2024 tegemoet.
Streven is om de procedure, na het gesprek met Bureau Luider, met twee gespreksrondes waarin je je toekomstige collega’s en leidinggevende ontmoet, af te ronden.
- Hbo-werk- en -denkniveau; met een relevante afgeronde opleiding.
- Ervaring in het ontwikkelen van projectvoorstellen en notities rondom informatie-advies.
- Ervaring als informatieadviseur binnen de (lokale) overheid en kennis en ervaring met gemeentelijke- en landelijke ontwikkelingen in het domein en in Informatievoorziening is mooi meegenomen.
- Kennis van en ervaring met projectmatig werken en projectmanagementtechnieken.
- De juiste vaardigheden en ervaring om complexe materie eenvoudig te verwoorden en ook beknopt en begrijpelijk vast te leggen. Je hebt een duidelijke en overtuigende schrijfstijl.
- De vaardigheid om gemakkelijk de juiste prioriteiten te stellen.
- Je bent leergierig, hebt een sterk lerend vermogen, neemt initiatief, je wilt je graag continu ontwikkelen, je bent een netwerker en gericht op samenwerken.
- Het vermogen om snel te schakelen tussen proces en inhoud, om goed te luisteren en steeds goed aan te sluiten op de situatie en je gesprekspartners.
- Je kunt je inleven in onze inwoners en collega’s en bent maatschappelijk betrokken.
- Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal.
Wat wij bieden
Onze teams werken aan de doorontwikkeling van een fijne en veilige ICT-omgeving die digitaal samenwerken moeiteloos mogelijk maakt, die innovatie stimuleert en onze processen optimaal ondersteunt. Daarmee ondersteunen we de doorontwikkeling van bedrijfsvoering en dienstverlening. We staan midden in een grote transformatie waarbij we nieuwe technologieën omarmen, samen successen vieren en steeds verder moderniseren.
Dit is hét moment om deel uit te maken van deze beweging. We hebben uitdagende projecten op het snijvlak van technologie en informatievoorziening, waarin jouw expertise het verschil kan maken. Bij ons werk je niet alleen aan oplossingen, maar bouw je ook mee aan een cultuur waarin samenwerking en innovatie centraal staan.
Wil jij bijdragen aan een toekomst waarin digitaal (samen)werken de norm is en informatisering en automatisering ons helpt om ons werk beter en slimmer te doen? Kom dan bij ons team en bouw mee aan de digitale werkplek van morgen!
De BUCH is een aantrekkelijke werkgever
Er zijn verschillende redenen waarom je juist bij De BUCH wilt werken, zoals:
- Vooruitstrevend: De BUCH richt zich op het steeds verder verbeteren van de dienstverlening aan de vier gemeenten en haar inwoners.
- Uitdagende functie: Je werkt mee aan de doorontwikkeling van de IT-omgeving, het verder professionaliseren en het implementeren van oplossingen die bijdragen aan de efficiëntie en productiviteit.
- Maatschappelijk relevant: Werken bij De BUCH betekent bijdragen aan relevante vraagstukken die van invloed zijn op de gemeenschap.
- Persoonlijke ontwikkeling: Bij De BUCH wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Je werkt aan uitdagende projecten en leert van ervaren collega’s.
- Fijne werkomgeving: De BUCH biedt een werkomgeving waarin collegialiteit en samenwerking centraal staan, met ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.
Het domein Bedrijfsvoering verhuist in het eerste kwartaal van 2025 naar een nieuwe, moderne werkomgeving op de tweede en derde verdieping van het gemeentehuis van Bergen, gebaseerd op een hybride werkconcept. Dit biedt een inspirerende omgeving voor optimale samenwerking.
Verder biedt de BUCH jou:
- Een bruto maandsalaris tussen de € 3.602,00 en € 5.313,00 (schaal 10) bij 36 uur, jouw precieze inschaling hangt af van je kennis en ervaring.
- Een goede verlofregeling en daarbinnen ruimte om keuzes te maken naar eigen behoefte.
- Een individueel keuzebudget van 17,05% op je salaris. Je kunt dit laten uitbetalen als vakantiegeld of extra salaris, maar ook gebruiken om verlofdagen te kopen of als bijdrage aan bijvoorbeeld je sportabonnement en museumjaarkaart.
- Een pensioenregeling (ABP), reiskostenvergoeding en korting op je (zorg)verzekeringen.
- Veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.
Meer informatie/procedure:
Bureau Luider verzorgt de werving en selectie voor deze vacature. Een diplomascreening en het inwinnen van referenties maken (in een later stadium) deel uit van de procedure. Voorwaarde voor aanname is verder het kunnen verkrijgen van een geldige Verklaring Omtrent Gedrag.
Solliciteren kan bij Bureau Luider via het sollicitatieformulier. Uiteraard kun je ook eerst eens vrijblijvend de aansluiting verkennen met Hanneke van Stigt Thans of Vanessa Casimir via 06-43791222.
Als je solliciteert, dan zien we je reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 december 2024 tegemoet.
Streven is om de procedure, na het gesprek met Bureau Luider, met twee gespreksrondes waarin je je toekomstige collega’s en leidinggevende ontmoet, af te ronden.
Gewenste uren (Min-Max)
32-36