Oosterhout

Business Development Manager Consumer Europe

21.11.2024
  • HBO
  • 5-10 jaar
  • Vast
Bostik via YER

Functieomschrijving

De Business Development Manager Consumer Europe rapporteert aan de Global Director Consumer en functioneel aan het Global Leadership Team van de Business Unit Construction & Consumer en werkt in de verschillende Europese landen nauw samen met de betrokken Key Account Managers, Marketing- en Supply Chain Managers.

Je bent verantwoordelijk voor het identificeren en ontwikkelen van nieuwe kansen en het opbouwen en verder uitbouwen en onderhouden van relaties met (potentiële) klanten, te beginnen in de consumentenmarkt (waaronder de DIY-sector) in de Benelux. Voor de klanten ben je een volwaardig gesprekspartner op C-level. Oprechte interesse en inlevingsvermogen in de business van de klant is vanzelfsprekend. Maatwerkoplossingen, meedenken in concepten en verstrekken van goed gefundeerde adviezen vormen hierbij de basis van succes.

Verdere belangrijke taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Opstellen van en samen met collega's op effectieve wijze invulling geven aan de strategische groeiplannen
  • Presenteren aan en overleggen met het mid- en senior management over bedrijfstrends met het oog op de ontwikkeling van nieuwe diensten, producten en distributiekanalen en zorgdragen voor de implementatie
  • Definiëren, communiceren, aansturen en lanceren van de go-to-marketplannen, inclusief de prijs-/product- en categoriestrategie ten behoeve van de prijs-/rentabiliteitsontwikkeling
  • Identificeren van en inspelen op relevante concurrentie-, markt- en productontwikkelingen en aandragen van ideeën voor (marketing)activiteiten
  • Adviseren van de klanten inzake het assortiment en initiëren van productintroducties
  • Realiseren van gecommitteerde targets, onder andere met het oog op omzet, winstbijdrage en marktaandeel

Functie-eisen

  • Academisch werk- en denkniveau, gecombineerd met een opleiding op minimaal Hbo-niveau
  • Ervaren in conceptverkoop in een internationale B2B-of B2C markt
  • Bekendheid met en ervaring in de Benelux DHZ markt is een pré
  • Flair en impact en in staat om op basis van klant- en servicegerichtheid én inhoud klanten te binden
  • Nuchter en duidelijk, communiceert gemakkelijk en professioneel op de juiste niveaus
  • In staat scherp vast te stellen wat de klant wil en in staat deze in zijn besluitvorming te beïnvloeden
  • Evenwichtige persoonlijkheid met een ondernemende en initiërende instelling, creëert draagvlak voor ideeën
  • Zelfstarter met een gezonde dosis doorzettingsvermogen en ambitie
  • Gewend initiatief te nemen en oplossingsgericht te denken en te handelen
  • Duidelijk resultaatgericht en een winnaarsmentaliteit, sterk in organiseren, plannen en stellen van de juiste prioriteiten
  • Uitstekende luister- en advieskwaliteiten, weet te overtuigen en vertrouwen te winnen
  • Een teamspeler met oog voor open dialoog met collega's
  • Ervaren in stakeholdermanagement en een goed gevoel voor (interne) verhoudingen
  • Bereidheid tot internationaal reizen
  • Spreekt zijn/haar talen (minimaal Nederlands en Engels)

Bedrijfsomschrijving

www.bostik.com

Bostik opereert als zelfstandige onderneming onder de vlag van de multinational Arkema en is een wereldspeler en trendsetter in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van slimme lijmoplossingen. Verdeeld over een viertal business units is Bostik met 14 Research & Technology Centers, meer dan 50 productielocaties en 6000 medewerkers actief in 46 landen. Bostik lijmen, kitten en afdichtingsmiddelen vind je overal. De klanten van Bostik zijn werkzaam in diverse markten, met name in de industrie, de bouw en constructie en in de consumentensector.