Senior adviseur public affairs (standplaats Brussel)
- HBO
- WO
- 2-5 jaar
- Vast
Provincie Utrecht
Functieomschrijving
Senior adviseur public affairs (standplaats Brussel)
32 tot 36 uur | Schaal 12 | Bepaalde tijd met intentie tot vast
Wat ga je doen?
Als senior adviseur public affairs Brussel ben je één van de twee vertegenwoordigers van de provincie Utrecht bij de Europese instellingen in Brussel. Je weet de provinciale en Europese bestuurslagen dichter bij elkaar te brengen en opereert strategisch in een dynamische omgeving om de belangen van de provincie Utrecht te bevorderen. Vanuit het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) in Brussel ben je dagelijks bezig met het monitoren van Europese ontwikkelingen, het signaleren van relevante Europese actualiteiten, het profileren van Utrecht in Brusselse kringen en natuurlijk belangenbehartiging op voor Utrecht en Nederland cruciale dossiers. Je bouwt en onderhoudt een relevant netwerk en bent betrokken bij de organisatie van evenementen en werkbezoeken. Hoewel jouw blik gericht blijft op Brussel sta je constant in contact met de provinciale organisatie en het Utrechtse Europateam.
Deze functie omvat onder meer de volgende werkzaamheden:
- De vertegenwoordiging van de provincie Utrecht bij de Europese instellingen, Brusselse stakeholders evenals tijdens relevante Brusselse overleggen en evenementen;
- Advisering en rapportering aan de bestuurlijk portefeuillehouder Europa en hem/haar in positie brengen in Brussel (bij het Comité van de Regio’s, Huis van de Nederlandse Provincies en in Randstadverband) in het college en in de regio.
- Signaleren over relevante ontwikkelingen en actualiteiten en de behartiging, in samenwerking met de collega’s in het Huis van de Nederlandse Provincies, van de provinciale belangen in alle fases van het Europese besluitvormingsproces.
- Advisering aan het college van Gedeputeerde Staten en directie over Europese aangelegenheden en hen in positie brengen in Brussel, bijvoorbeeld door het organiseren van werkbezoeken in Brussel.
- Meedenken- en werken aan de verdere Europeanisering van de provincie Utrecht.
- Organiseren van de regionale Utrechtse samenwerking met medeoverheden en andere stakeholders ten behoeve van de Utrechtse profilering en belangenbehartiging.
- Actieve deelname aan internationale en EU gerelateerde bijeenkomsten en netwerken en zorgt voor de terugkoppeling naar collega’s.
- Bijdragen aan de organisatie van evenementen en inkomende en uitgaande werkbezoeken.
Advisering en ondersteuning van management en collega’s ten aanzien van Europese Public Affairs en het faciliteren van de uitwisseling van Europa kennis en kunde richting de inhoudelijke afdelingen.
Functie-eisen
We verwachten van de senior adviseur public affairs dat je proactief aan de slag gaat met het ophalen van input voor de Brusselse lobbystrategie. Je beschikt daarbij over een oplossingsgerichte instelling, een hands on mentaliteit voor de organisatie van evenementen en werkbezoeken. Je hebt een brede en algemene interesse en een ‘antenne’ voor trends, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Je beschikt daarbij over uitstekende contactuele eigenschappen gecombineerd met een flexibele werkhouding en je hebt overtuigingskracht. Je bent vaardig in het opstellen van (beleids-)voorstellen en besluiten en hebt een scherpe pen. Tot slot ben jij een samenwerkende, stressbestendige en flexibele collega die gemakkelijk communiceert en van nature verbindingen legt binnen en buiten de organisatie.
Functie-eisen:
- HBO/Academisch werk- en denkniveau. Bij voorkeur heb je een afgeronde studie politicologie, Europese studies, bestuurskunde, rechten of een andere studie in de richting van het openbaar bestuur.
- Tenminste 3-5 jaar aantoonbare werkervaring in Europese Public Affairs voor een decentrale overheid, branchevereniging of Public Affairs-kantoor.
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in zowel de Nederlandse als de Engelse taal.
- Bekend zijn met het opstellen van ambtelijke en bestuurlijke adviezen, annotaties, rapportages in een politiek-bestuurlijke complexe omgeving.
- Kennis van en inzicht met de ins en outs van de Europese instellingen / Europese wet- en regelgeving.
- Standplaats voor deze functie is Brussel, dit is een harde eis.
Arbeidsvoorwaarden
Werken bij de provincie Utrecht betekent dat je een waardevolle bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Deze opgaven vragen het bijeenbrengen van veel verschillende disciplines en belangen – vooral buiten, maar ook binnen de organisatie. Als medewerker vorm jij de verbindende schakel. We halen kennis op, delen onze deskundigheid en behalen met elkaar successen. Samen komen we namelijk verder.
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. Je krijgt volop de gelegenheid voor eigen initiatief en ruimte om te groeien. Wij vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Iedereen krijgt de kans om flexibel en naar eigen vermogen te werken. Bij de provincie Utrecht werken we hybride. Hoe dit eruit ziet geven we samen vorm.
De organisatie is in ontwikkeling. We maken een professionaliseringsslag en gaan steeds meer opgavegericht werken. Als jij het leuk vindt om het voortouw te nemen en verder mee wilt bouwen aan onze organisatie, garanderen wij jou een boeiende tijd.
Naast uitdagend werk en leuke collega’s bieden we jou:
- een tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar voor 32 tot 36 uur per week met uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd;
- ben jij de senior die wij zoeken en voldoe je aan alle eisen dan bieden wij een salaris van minimaal € 4.799,63 en maximaal € 6.783.52 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband (schaalniveau 12);
- ben jij een geschikte kandidaat maar voldoe je nog niet aan alle eisen en heb je hierin nog ontwikkelstappen te maken dan bieden wij een salaris van minimaal € 4.232,09 en maximaal € 5.973,80 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband (schaalniveau 11);
- een Individuele Keuze Budget van 22,37% bovenop je maandelijkse salaris, waarvan je zelf kunt kiezen wanneer het wordt uitgekeerd;
- 18 vakantiedagen én een ruime ATV-regeling met max. 25,5 extra vrije dagen op basis van een fulltime dienstverband;
- een goede pensioenopbouw;
- een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per vijf jaar;
- de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen via het cursusaanbod bij de UtrechtAcademie.
Meer informatie
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Luc van Raaij, teamleider SEP, telefoon (06) 34 27 95 28.
Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Henny Willems, adviseur werving & selectie, telefoon (06) 38 57 32 85 of mail matchpoint@provincie-utrecht.nl.
Interne kandidaten hebben voorrang op externe kandidaten.
Ben je geïnteresseerd? Reageer dan voor 6 januari 2025. Wacht niet tot de sluitingsdatum, want met geschikte kandidaten gaan we meteen in gesprek.
In verband met het komend Kerstreces zetten we deze vacature langer uit.
We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om naar vermogen te werken. In het kader van de participatiewet nodigen we daarom juist ook kandidaten met een registratie in het doelgroepenregister van harte uit om naar deze functie te solliciteren.
Wij vragen van iedere nieuwe medewerker een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Integriteit komt terug in het sollicitatiegesprek.
Wie zijn wij?
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Domein Strategie & Bestuur (S&B)
Zorgt ervoor dat bestuur en directie kwalitatief, inhoudelijk, organisatorisch en strategisch gesteld staan om de doelen van de provincie te realiseren in nauwe samenwerking met onze partners. Alle bijdragen vanuit Strategie en Bestuur zijn gericht op het behoud en versterken van onze reputatie als een betrouwbare, toegankelijke en deskundige overheidspartner. De basis om deze partner te kunnen zijn is een zorgvuldig democratisch proces.
Team Strategie, Europa en Public affairs (SEP)
Is een nieuw team gepositioneerd bij het domein Strategie en Bestuur. Binnen het team werken we op een open en ontspannen manier samen, geven we ruimte aan elkaar als persoon en professional en bouwen we samen aan een sfeer waarin het geven en ontvangen van kritische feedback als stimulans voor onze prestaties normaal is. Het team kent een aantal aandachtsgebieden zoals: regievoering en strategievorming ten behoeve van de organisatie als geheel, Europese zaken en Public affairs Den Haag.
Cluster Europa
Het cluster Europa waarbinnen deze functie valt heeft een brugfunctie tussen de Europese instellingen en de provincie Utrecht met nadrukkelijk een signalerende en adviserende rol. In de strategie voor Europese samenwerking en belangenbehartiging is gekozen om daarbij in te zetten op: effectieve belangenbehartiging in Brussel, het optimaal benutten van Europese subsidiekansen, de provincie Utrecht internationaal te profileren en de organisatie en regio meer EU-bewust te maken.
Salaris (Min-Max)
minimaal € 4.799,63 en maximaal € 6.783.52 bruto per maand
Gewenste uren (Min-Max)
32 - 36