Senior corporate communicatieadviseur Wonen en Lobby
- WO
- 5-10 jaar
- Vast
Provincie Utrecht
Functieomschrijving
Wij zijn op zoek naar een
Senior corporate communicatieadviseur Wonen en Lobby
36 uur | Schaal 12 | Bepaalde tijd met intentie tot vast
,,Ga jij het verschil maken als stevig adviseur en netwerker pur sang?’’
Organisatie
Ben jij die corporate communicatieadviseur die vol enthousiasme en ambitie verder gaat bouwen aan de communicatie voor onze thema's Wonen en Cultuur & Erfgoed en die invulling gaat geven aan de lobby-communicatie van de provincie Utrecht? Heb je ervaring met strategische communicatie en lobby-communicatie. Ben jij die aanvulling op het team van corporate senior communicatieadviseurs? Solliciteer dan nu.
Met een groeiend aantal inwoners en arbeidsplaatsen is ruimte vinden, en het realiseren van de randvoorwaarden, voor nieuwe woningen en woonvormen een uitdaging. We zetten hier stevig op in met onze lobby en samenwerking met onze netwerken. Dit vraagt om ambitieuze, professionele communicatie. Onze provincie is rijk aan cultuur en erfgoed en in 2025 maken we daarvoor een vernieuwde communicatie-aanpak. Kortom: een uitdagende functie.
Wat ga je doen?
Als senior corporate communicatieadviseur houd je overzicht en bepaal en bewaak je onze lange termijn doelen en -strategieën, altijd in samenwerking met de andere senior corporate communicatieadviseurs die de coördinatie voor andere communicatiethema's verzorgen. Verder werk je mee aan corporate projecten voor de doorontwikkeling van ons communicatiebeleid. Zo draag je bij aan het zichtbaar maken van ons werk, onze doelen en resultaten. Je werkt vanuit ons corporate communicatiekader aan vastgestelde doelen.
Je bent verantwoordelijk voor de coördinatie van de communicatie over onder meer de thema’s wonen, cultuur en erfgoed. Dit betekent dat je voor deze onderwerpen voor de ontwikkeling en uitvoering van de communicatiestrategie zorgt. Je hebt daarin een initiërende, coördinerende en inspirerende rol. Je bent de aanjager en stuurt op inhoud, kwaliteit, samenhang en resultaten van de communicatie. Je geeft advies en begeleidt de inhoudelijk verantwoordelijke collega’s bij de communicatieve opgaven. Je bent hierin een belangrijke schakel tussen de collega’s van ons webteam, onze woordvoerders en de communicatieadviseurs van de projecten en programma's.
Daarnaast ben je de spil in onze communicatie over de activiteiten voor lobby- en public affairs, waarmee we de belangen en kansen van de provincie Utrecht op de kaart zetten. Dat doen we meestal samen met partners zoals gemeenten en bedrijven, om de politiek in Den Haag en Brussel een duidelijk verhaal met een helder profiel van onze provincie aan te bieden.
In de werkzaamheden voor de lobby en public affairs ontwikkel je de communicatiestrategie- en plannen gericht op de externe én interne stakeholders. Je helpt mee om de activiteiten en acties uit te voeren. Naast het advieswerk dat je doet, maak je content voor nieuws, artikelen, website en social media. Je hebt een belangrijke netwerkrol in het communicatienetwerk van gemeenten, maatschappelijke stakeholders zoals bijvoorbeeld het rijk en andere partners.
In deze functie vorm je een team met drie andere senior communicatieadviseurs en werk je samen met collega’s van team media, woordvoerders en communicatieadviseurs van bijvoorbeeld wonen, cultuur en erfgoed. Ook heb je nauwe samenwerking met de beleidsmedewerkers van lobby en public affairs.
Je bent verantwoordelijk voor onder andere de volgende werkzaamheden:
- Je adviseert over communicatiestrategie, planning en inzet van communicatiemiddelen.
- Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering de communicatiestrategie, in nauwe samenwerking met interne collega’s of externe producenten.
- Je bent coördinator van het communicatieoverleg over wonen, leven, cultuur en erfgoed waarin je samen met betrokken communicatiecollega’s de prioritering, samenhang en aanpak van de communicatie bepaalt.
- Je geeft communicatieadvies bij lobby en public affairs en zorgt in- en extern voor opbouw en versterking van het netwerk van communicatie-experts van onze lobbyaanpak.
- Je werkt mee aan of coördineert corporate communicatieprojecten.
- Je maakt gebruik van bewezen aanpakken, zoals communicatieframes, actoren- en factorenanalyse en communicatieonderzoek.
- Je stelt een strategisch communicatieframe op en vertaalt deze naar een communicatieaanpak met communicatiemiddelen, inclusief budget.
- Je sluit aan bij strategische werkgroepen om te adviseren over de inzet van communicatie en communicatieve interventies om de organisatiedoelen te bereiken.
- Je houdt zicht op alle overige communicatie door voor jouw werk plaatsvindt en voert daar regie op.
Wie zoeken wij?
Je bent een ervaren communicatieadviseur en een netwerker met veel inzicht en kennis van communicatie en lobby. Je bent omgevingsbewust en hebt een goed ontwikkelde politiek-bestuurlijke antenne. Je weet mensen aan je te binden en hebt een natuurlijke overtuigingskracht die enthousiasme bij collega’s opwekt. Je bent analytisch, maakt complexe materie je snel eigen en je komt proactief met goed onderbouwde adviezen op basis van een vraag of probleemanalyse. Je weet je adviezen om te zetten in zichtbare resultaten. Je hebt een brede visie op het werkveld van overheidscommunicatie en volgt de ontwikkelingen.
Je bent hands-on, flexibel en je draait, waar nodig, mee onder hoge druk. Op de juiste momenten kun je afstand nemen, de grote lijnen bepalen en verbinding leggen met onze langetermijnstrategie. Je haalt er voldoening uit om vanaf de basis iets op te bouwen en voelt het als jouw verantwoordelijkheid om het succesvol af te ronden.
Je bent een collega met organisatiesensitiviteit en je hebt een goed gevoel voor timing, tone of voice en humor. Inhoudelijke opgaven komen bij jou tot leven en veranderen onder jouw handen van beleidsdocumenten in aansprekende verhalen. Je denkt in verhalen en beelden en haalt informatie uit de organisatie naar boven om het verhaal van de provincie Utrecht te vertellen. Daarnaast ben je in staat om je communicatieve uitingen op meerdere kanalen in te zetten en meerdere doelen te laten dienen. Je streeft voortdurend naar kwaliteit en een goed bereik van onze corporate communicatie-uitingen. Ervaring met nieuwswaardige storytelling en het maken van een strategisch communicatieframe is een grote pré.
Kortom:
- Je bent een communicatieprofessional die overtuigend kan adviseren.
- Je bent communicatief vaardig en hebt een uitstekende schrijfvaardigheid.
- Je bouwt gemakkelijk relaties op en weet netwerken op te bouwen en te onderhouden.
- Je beweegt met stijl, tact en diplomatie en hebt oog voor belangen en machtsverhoudingen.
- Je bent bekend met de verschillende overheidslagen en de onderlinge afhankelijkheden.
- Je bent vastberaden, initiatiefrijk en proactief.
- Je bent integer, open en gericht op samenwerking.
Functie-eisen
- Je hebt WO werk- en denkniveau.
- Je beschikt over uitstekende adviesvaardigheden en hebt aantoonbaar minimaal 7 jaar. ervaring met overheidscommunicatie, bij voorkeur in een politiek- bestuurlijke omgeving.
- Je hebt meerdere jaren ervaring met communicatie voor lobby en public affairs.
- Je hebt aantoonbaar meerdere jaren ervaring met het werken met en de uitvoering van een strategisch communicatieframe en strategische communicatieplannen.
- Je hebt ervaring met het ontwikkelen van communicatiebeleid en tools voor corporate communicatie bij de overheid.
- Je beschikt over sterke mondelinge en schriftelijke overtuigingskracht.
- Je kunt goed plannen en organiseren.
- Kennis van en ervaring met communicatieonderzoek is een pre.
- Bij voorkeur heb je een extern netwerk in Den Haag.
Arbeidsvoorwaarden
Werken bij de provincie Utrecht betekent dat je een waardevolle bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Deze opgaven vragen het bijeenbrengen van veel verschillende disciplines en belangen – vooral buiten, maar ook binnen de organisatie. Als medewerker vorm jij de verbindende schakel. We halen kennis op, delen onze deskundigheid en behalen met elkaar successen. Samen komen we namelijk verder.
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. Je krijgt volop de gelegenheid voor eigen initiatief en ruimte om te groeien. Wij vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Iedereen krijgt de kans om flexibel en naar eigen vermogen te werken. Bij de provincie Utrecht werken we hybride. Hoe dit eruit ziet geven we samen vorm.
De organisatie is in ontwikkeling. We maken een professionaliseringsslag en gaan steeds meer opgavegericht werken. Als jij het leuk vindt om het voortouw te nemen en verder mee wilt bouwen aan onze organisatie, garanderen wij jou een boeiende tijd.
Naast uitdagend werk en leuke collega’s bieden we jou:
- een tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar voor 36 uur per week met uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd;
- een salaris van minimaal € 4.799,63 en maximaal € 6.783,53 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband van 40 uur p.w. (schaalniveau 12);
- Voldoe je nog niet aan alle eisen maar ben je wel een geschikte kandidaat dan is plaatsing in de aanloopschaal 11 minimaal € 4.232,09 en maximaal € 5.972,80 van toepassing.
- een Individuele Keuze Budget van 22,37% bovenop je maandelijkse salaris, waarvan je zelf kunt kiezen wanneer het wordt uitgekeerd;
- 18 vakantiedagen én een ruime ATV-regeling met max. 25,5 extra vrije dagen op basis van een fulltime dienstverband;
- een goede pensioenopbouw;
- een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per vijf jaar;
- de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen via het cursusaanbod bij de UtrechtAcademie.
Meer informatie
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Anja Vonk, teamleider corporate communicatie, telefoon: 06-40922345 of mail: anja.vonk@provincie-utrecht.nl.
Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Henny Willems, adviseur werving en selectie, telefoon: 06-38573285 of mail: naar matchpoint@provincie-utrecht.nl.
Solliciteren
Ben je geïnteresseerd? Reageren kan tot en met zondag 12 januari 2025 via onze sollicitatiepagina.
De selectiegesprekken met externe kandidaten staan gepland op maandag 20 en dinsdag 21 januari. Houd daar svp rekening mee in je agenda?
In verband met het komend Kerstreces zetten we de vacature langer open. Ben je geïnteresseerd? Wacht dan niet tot de sluitingsdatum met reageren, want met geschikte kandidaten gaan we eerder in gesprek.
We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om naar vermogen te werken. In het kader van de participatiewet nodigen we daarom juist ook kandidaten met een registratie in het doelgroepenregister van harte uit om naar deze functie te solliciteren.
Wij vragen van iedere nieuwe medewerker een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Integriteit komt terug in het sollicitatiegesprek.
Wie zijn wij?
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Salaris (Min-Max)
minimaal € 4.799,63 en maximaal € 6.783,53
Gewenste uren (Min-Max)
36 - 36