Amsterdam

Portefeuillehouder Financiën & Bedrijfsvoering / Vicevoorzitter College van Bestuur

In opdracht van de Universiteit van Amsterdam zoekt Chasse Executive Search de Portefeuillehouder Financiën & Bedrijfsvoering / Vicevoorzitter College van Bestuur Voorzitter.

03.01.2025
  • WO
  • > 15 jaar
Universiteit van Amsterdam

Functieomschrijving

De portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering en vicevoorzitter is een ervaren bestuurder en een teamspeler. Je geeft sturing aan de financiële, huisvestings- en IT-opgaven van de UvA, de cyclische PDCA-processen en de omvangrijke uitvoerende diensten. Bewezen expertise en (bestuurlijke) ervaring op de gebieden financiën, bedrijfseconomie en de uitvoering van complexe projecten zijn een voorwaarde. De portefeuillehouder onderkent en benut de voordelen van een decentraal ingerichte organisatie. Je stuurt op resultaat en neemt de regie waar dat wenselijk is, zonder daarbij de gemeenschappelijkheid uit het oog te verliezen. Je treedt transparant en verbindend op en bewaakt de balans tussen de efficiëntie van processen en de (administratieve) lastendruk voor medewerkers. De portefeuillehouder vertegenwoordigt de UvA bij financiers en (financiële) toezichthouders en schakelt waar nodig met andere instellingen en instanties in het hoger onderwijs, waaronder koepelorganisatie Universiteiten van Nederland.

De portefeuillehouder heeft hart voor de publieke sector en beschikt over de daarbij behorende bestuurlijke integriteit. Je hebt een goed ontwikkeld gevoel voor de aansturing van veranderingsprocessen in een niet door winstdoelen gedreven organisatie en beschikt tegelijkertijd over een sterk zakelijk inzicht. Mede in het licht van de ontwikkelingen die op de universiteit afkomen, zijn een sterke focus op de (meerjarige) inkomsten, financieel risicomanagement en diversificatie van de inkomstenbronnen noodzakelijk. Tot de portefeuille behoren de ontwikkeling en implementatie van het duurzaamheidsbeleid en de verhoudingen met groepsmaatschappijen van de UvA. Doelstelling is dat het UvA-vastgoed, dat zowel monumentale gebouwen in de binnenstad als eigentijdse panden op de campussen omvat, in 2050 circulair is. De portefeuillehouder heeft grondig inzicht in en affiniteit met bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen op stedelijk, regionaal en nationaal niveau en komt op voor de belangen van de UvA in zowel formele als informele settingen (lobby). Een sterk netwerk in zowel de publieke als de private sector is cruciaal.

Als teamspeler neemt de portefeuillehouder deel aan het collegiaal bestuur en aan de inhoudelijke afwegingen die dat bestuur moet maken over onderwijs, onderzoek, impact/valorisatie en strategie. Samen met de voorzitter, de rector en de decanen bewaak je de nationale en internationale positie van de UvA en het maatschappelijk vertrouwen in de academie en het wetenschappelijk bedrijf, waarmee je vanzelfsprekend affiniteit hebt. Het uitbouwen van impactactiviteiten is daarbij instrumenteel. De portefeuillehouder heeft affiniteit met medezeggenschap, weet het belang daarvan op waarde te schatten en onderhoudt een goede samenwerking met de centrale medezeggenschapsorganen. Je werkt voorts direct samen met de directeuren bedrijfsvoering van de faculteiten en de directeuren van de diensten.

De portefeuillehouder trekt nauw samen op met de portefeuillehouder van de HvA in het richting geven aan de ondersteuning van de vier gezamenlijke diensten: de Bibliotheken, het Administratief Centrum, Facility Services en ICT Services. Deze diensten bedienen medewerkers en studenten van beide instellingen. Hun gezamenlijke verantwoordelijkheid betekent dat de portefeuillehouders er een intensieve collegiale samenwerking op na houden.

De portefeuillehouder is een bruggenbouwer die weet te inspireren en te overtuigen, een open communicatie onderhoudt en toegankelijk is voor medewerkers en studenten.

Diversiteit en inclusie

Als werkgever handhaaft de UvA een beleid van gelijke kansen. We vinden diversiteit belangrijk en zetten ons volledig in om een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. We koesteren de onderzoekende geest en het doorzettingsvermogen en laten de ruimte om door te vragen. Bij ons vormen nieuwsgierigheid en creativiteit de heersende cultuur.

Over de Universiteit van Amsterdam

De Universiteit van Amsterdam (UvA) is in 1632 opgericht en is met 44.000 studenten, 6.000 medewerkers en 3.000 promovendi een van de grote algemene universiteiten van Nederland. De UvA is maatschappelijk betrokken en stevig geworteld in Amsterdam en het (inter)nationale onderwijs en onderzoek. De UvA neemt met haar omvang en aantrekkingskracht als wetenschappelijke instelling en werkgever een prominente plaats in de metropoolregio Amsterdam in, zowel economisch als fysiek.

Internationaal staat de UvA hoog aangeschreven.

De missie van de UvA is neergelegd in het instellingsplan Inspiring Generations (2021-2026): ‘De UvA bedrijft wetenschap die de wereld wil begrijpen en wil dienen, zonder zich te binden aan politieke, religieuze of andere belangen. Wij zijn een ambitieuze, creatieve en publieke universiteit in Amsterdam. We zijn tegelijk onafhankelijk en betrokken. We werken aan een duurzame, welvarende toekomst en staan voor rechtvaardigheid en gelijke kansen. We luisteren en bieden de vrijheid om ongehinderd vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en te debatteren. Dat doen we met respect voor ieders inbreng, achtergrond en overtuiging, en in een omgeving die sociaal en intellectueel veilig is. Te allen tijde zullen wij deze waarden verdedigen.’

De omvangrijke en divers samengestelde academische gemeenschap van de UvA kent een aantal gedeelde waarden en biedt tegelijkertijd ruimte aan uiteenlopende opvattingen en belangen. Om complexe dossiers in deze omgeving met succes verder te brengen, dienen bestuurders te beschikken over inlevingsvermogen, sensitiviteit en oprechte belangstelling voor wat studenten en medewerkers bezighoudt.

Onderwijs en onderzoek vinden plaats in zeven faculteiten: Economie en Bedrijfskunde, Geesteswetenschappen, Geneeskunde (ondergebracht in Amsterdam UMC), Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Natuurwetenschappen Wiskunde en Informatica, Rechtsgeleerdheid, en Tandheelkunde (in samenwerking met de Vrije Universiteit). In onderwijs en wetenschap heeft de UvA een breed en uniek scala aan disciplines in huis. De UvA kiest voor een interdisciplinaire en thematische benadering van complexe vraagstukken, in onderzoek en in onderwijs. In toenemende mate wordt kennis van meerdere disciplines gekoppeld ten behoeve van de ontwikkeling van studenten, wetenschappers en de maatschappij. De ondersteuning is in een aantal diensten georganiseerd (waarvan enkele gezamenlijk met de Hogeschool van Amsterdam (HvA)).

College van Bestuur

Het College van Bestuur (CvB) bestaat uit drie leden: de voorzitter, de rector en een portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering / vicevoorzitter. De universiteit streeft nadrukkelijk naar een diverse samenstelling van het college. Een studentassessor woont de vergaderingen van het college bij als adviserend lid. Het CvB is verantwoordelijk voor het bestuur en beheer van de UvA als geheel. Dat wil in essentie zeggen dat het CvB, met inachtneming van de wettelijke verdeling van bevoegdheden tussen CvB en decanen:

  • de instellingsstrategie bepaalt en implementeert
  • verantwoordelijk is voor de inrichting van het bestuur
  • eindverantwoordelijk is voor de kwaliteit en het aanbod van onderwijs en onderzoek
  • eindverantwoordelijk is voor het beleid ten aanzien van de studenten
  • zorg draagt voor correcte uitvoering van het stelsel van medezeggenschap en rechtsbescherming van medewerkers en studenten
  • verantwoordelijk is voor de externe en publieke relaties
  • belast is met de bedrijfsvoering en met de vaststelling van de begroting, de jaarrekening, het personeelsbeleid, de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.

Dat doet het CvB uiteraard niet alleen, maar in nauwe samenwerking met de decanen van de faculteiten, de medezeggenschapsraden van medewerkers en studenten, de hoofden van de stafafdelingen en met de directeuren van de diensten. Het CvB houdt bij het uitvoeren van zijn taken rekening met de diverse belangen en perspectieven van medewerkers en studenten.

Het college is verantwoording verschuldigd aan de vijf leden tellende Raad van Toezicht (RvT), die ook de werkgever van het CvB is. Het CvB verstrekt de RvT de gevraagde inlichtingen en laat zich gevraagd en ongevraagd bijstaan met diens inzichten en advies.

Het CvB kent een collegiaal bestuur onder leiding van de voorzitter: collegeleden hebben een primaire verantwoordelijkheid voor een portefeuille en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het geheel. De portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering behartigt de voorwaardenscheppende kant van de universiteit, inclusief de huisvesting en de duurzaamheidsambities. De voorzitter van het college heeft, naast de algemene strategie en gang van zaken, in het bijzonder het personeelsbeleid, de communicatie en de externe relaties met maatschappij en bedrijfsleven in portefeuille, alsmede de fondsenwerving.

De rector magnificus geeft met de decanen vorm aan de ambities op het gebied van onderwijs, onderzoek en studentenbeleid en ziet daarnaast onder meer toe op de wetenschappelijke integriteit.

De leden van het CvB bewaken de onafhankelijkheid van de UvA ten opzichte van derden en zijn voldoende ongebonden om de belangen van de UvA en haar universitaire gemeenschap maximaal te dienen. Zij beschikken over een goede beheersing van de Nederlandse en de Engelse taal. Wat betreft de arbeidsvoorwaarden van het CvB volgt de UvA de Wet normering topinkomens naar letter en geest. De collegeleden zijn gehouden aan de Code goed bestuur universiteiten.

Het CvB bepaalt in een inclusieve dialoog met de universitaire gemeenschap een duidelijke visie en strategie gericht op de positionering en toekomst van de UvA, en houdt rekening met de ontwikkelingen in wetenschap, onderwijs en maatschappij. Daarbij dienen als uitgangspunt de doelen en keuzes in het instellingsplan 2021-2026 omtrent onderwijs en onderzoek, ook in het licht van werkdruk, welzijn, inclusiviteit en sociale veiligheid van studenten en medewerkers. Het CvB neemt het voortouw bij ontwikkelingen die vragen om initiatief en aansturing op universitair niveau, zoals het bepalen van een strategie voor de omgang met bezuinigingen en (nieuwe) wet- en regelgeving, de implementatie van beleid rond diversiteit en toegankelijkheid, een toetsingskader voor de beoordeling van externe samenwerkingen, interdisciplinaire samenwerking en het welzijn van studenten en medewerkers. Daarmee vergroot het CvB de cohesie en slagkracht van de organisatie, intern en extern, waarbij het CvB ook toeziet en stuurt op tijdige en effectieve implementatie. Het betrekken van perspectieven van medewerkers en studenten is – mede gegeven het decentrale besturingsmodel – essentieel voor het creëren en behouden van draagvlak binnen de instelling. Het CvB houdt daarbij rekening met diverse achtergronden, culturen, levensstijlen en denkrichtingen.

Bezoldiging en aanstelling

De bezoldiging van de Portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering / Vicevoorzitter College van Bestuur is conform de Wet normering topinkomens (WNT). Voor bestuurders van de UvA is het algemeen bezoldigingsmaximum van toepassing. De Portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering / Vicevoorzitter College van Bestuur wordt benoemd voor een termijn van vier jaar, met de mogelijkheid tot herbenoeming voor een tweede termijn.

Procedure

Chasse Executive Search begeleidt de wervingsprocedure. De functie wordt intern en extern opengesteld. Sluitingsdatum voor de schriftelijke sollicitatie via info@chassesearch.nl, met motivatie en curriculum vitae (in PDF), is vrijdag 31 januari 2025 om 12.00 uur. Met vragen over de positie en de procedure kan contact opgenomen worden met Ferdi de Lange, partner Chasse Executive Search, via info@chassesearch.nl. Het profiel en nadere informatie is ook terug te vinden op de website van Chasse Executive Search: www.chassesearch.nl/vacatures/uva-cvb

Het (volledige) kandidatenoverzicht wordt medio februari 2025 met de Sollicitatiecommissie besproken. De gespreksrondes vinden plaats te Amsterdam in maart 2025. De nieuwe Portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering / Vicevoorzitter College van Bestuur start per 1 september 2025. Kandidaten ontvangen na sollicitatie via Chasse Executive Search nadere informatie over de vervolgprocedure.