Venlo

Lid Raad van Commissarissen

Lid Raad van Commissarissen met profiel vastgoed, ondernemerschap en regionale betrokkenheid.
 

27.02.2025
  • WO
  • 10-15 jaar

Woonwenz

Functieomschrijving

De vacature met het profiel vastgoed(ontwikkeling)
De commissaris met het profiel vastgoedontwikkeling heeft kennis en ervaring op strategisch en tactisch niveau met duurzame vastgoed(ontwikkeling), bouwmanagement en gebiedsontwikkeling via nieuwbouw en door herstructurering, maar ook in het beheer en onderhoud. Daarnaast beschik je over kennis van en ervaring met het thema duurzaamheid. Kennis van of binding met de regio en/of het werkgebied van Woonwenz is een pré.

In de komende jaren zullen meerdere leden van de RvC geworven gaan worden door het verlopen van de statutaire zittingstermijn. Dat zal dynamiek brengen binnen de raad ook gelet op de andere maatschappelijke ontwikkelingen voor Woonwenz. Dit betekent dat voor deze vacature gekeken zal worden naar kandidaten met voorzitterspotentie.

Daarnaast is een gevarieerde samenstelling van de RvC is een vereiste om de rollen van de RvC goed te kunnen vervullen. Woonwenz beschikt over een profielschets van de RvC, waarin de aandachtsgebieden voor alle leden en de competenties per portefeuille benoemd zijn. Voor deze benoemen we specifiek: een goede antenne voor ontwikkelingen in de regio, goed “ingebed” in de maatschappelijke realiteit en affiniteit met of relevante ervaring in de sociale huisvesting. Qua karakter verwachten we: collegialiteit/teamplayer, actieve verbinder, nieuwsgierig, scherp op de inhoud, bedachtzaam/overdenkend en in staat goed te kunnen verwoorden. Van elk lid wordt verwacht dat hij/zij een generalist is, met daarnaast een of meer eigen specialisme(s). Hij/zij brengt eigen visie en ervaringen actief in.

Functie-eisen

Samengevat zoeken we een lid RvC met de volgende competenties:

  • Visie en inzicht
  • Leidinggeven
  • Organisatiesensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Flexibel gedrag
  • Durf
  • Ondernemerschap
  • Besluitvaardigheid
  • Samenwerken
  • Innoverend vermogen

Bedrijfsomschrijving

Introductie

Woonwenz is de grootste woningcorporatie in de regio Venlo en heeft circa 8.500 woningen en 1.800 andere vastgoedobjecten in eigendom en beheer. Zij zijn ambitieus en trots op hun hoge benchmarkscores. Waarbij ruim 100 betrokken collega’s dagelijks werken aan hun missie “Goed en betaalbaar wonen voor iedereen in gevarieerde en duurzame wijken, in een vitale regio”. Zoals de naam al zegt (woonwENZ, wonen enzovoorts) vinden zij dat wonen meer is dan een dak boven het hoofd. Ook een prettige woonomgeving waar mensen op een fijne manier met elkaar samen kunnen wonen, is van groot belang. Zij streven naar variatie in prijs en kwaliteit in hun woonwijken. Daarom investeren zij ook in de leefbaarheid van de wijken waar zij bezit hebben. Dat doen ze veelal samen met partners als de gemeente Venlo, zorg- en welzijnsinstellingen en natuurlijk de wijkbewoners zelf. Daarnaast werken ze veel samen met collega-corporaties en huurders(groepen). Zij investeren voortdurend in energiebesparende maatregelen, het reduceren van CO2-uitstoot en het toepassen van duurzame materialen. De komende jaren streeft Woonwenz naar het behalen van een gemiddeld B-energielabel voor haar huurwoningen.

De Raad van Commissarissen

Woonwenz heeft een moderne RvC van vier personen (uit te breiden naar vijf), die goed collegiaal teamwork combineert met individuele kwaliteiten en visie. Ambitieus, betrokken, scherp op de inhoud en zacht op de relatie. Zij willen bijdragen aan een stevige verbinding van 'de buitenwereld' en 'de binnenwereld'. Woonwenz acteert vanuit breed maatschappelijk perspectief en stelt het realiseren van de maatschappelijke opgave – binnen bedrijfsmatig gezonde kaders - centraal. De visie op besturen en toezicht houden is vastgelegd in een toezichtsvisie. Gemiddeld komen zij op jaarbasis circa acht keer bij elkaar. Vanzelfsprekend werken we op basis van Good Governance!

Arbeidsvoorwaarden

De procedure
Woonwenz laat zich in deze wervingsprocedure begeleiden door Nicolette van Helsdingen (eerste contactpersoon) van Partners at Work. Zij zal de eerste gesprekken voeren met in potentie geschikte kandidaten. Vervolgens worden de best passende kandidaten bij Woonwenz geïntroduceerd. Op basis hiervan worden kandidaten uitgenodigd voor de eerste gesprekken.

Onderdeel van het selectietraject is het inwinnen van referenties en het raadplegen van openbare bronnen. De kandidaat gesprekken vinden plaats in maart.

U kunt uw interesse voor deze vacature kenbaar maken door uw CV en motivatie te uploaden bij deze vacature op onze website: https://partnersatwork.nl/vacatures/

Voor nadere informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met Nicolette via :
035 - 548 0760.

Meer informatie

Algemeen profiel van de Raad van Commissarissen
In de Toezichtsvisie RvC is uitgebreider verwoord hoe de RvC van Woonwenz naar het toezicht houden kijkt. In deze visie op toezicht wordt ingegaan op de vier rollen die je als lid van de RvC vervult:

  1. Toezichthoudersrol;
  2. Werkgeversrol;
  3. Adviesrol;
  4. Rol bewaker externe legitimiteit.

Gevraagde eigenschappen, achtergrond en kennis
De RvC dient als team in staat te zijn om in goed debat en dialoog en op basis van eigen visie en overtuiging, samen met het bestuur richting te kunnen geven aan het strategisch beleid van Woonwenz. Waar nodig moet de RvC eveneens in staat zijn om met de bestuurder mee te denken op operationeel niveau, waarbij kansen worden verkend en kaders worden aangebracht ter beperking van mogelijke risico’s voor de corporatie. Individuele RvC-leden kunnen vanuit hun eigen kennis en ervaring op specifieke deelterreinen adviseur en sparringpartner voor het bestuur zijn. Dit vereist dat de RvC als geheel beschikt over een goed analytisch inzicht, zich positief-kritisch ten opzichte van het bestuur opstelt, dit doet op een sensitieve en stimulerende wijze (dus op prettige en heldere wijze communiceert). Als RvC -lid ben je je bewust van je positie en van het gezamenlijk doel: op afstand goed toezicht houden.

De RvC beschikt als geheel over relevante kennis en ervaring op het gebied van:

  • bestuurlijke ervaring;
  • breed netwerk;
  • affiniteit met volkshuisvestelijke aangelegenheden;
  • maatschappelijke betrokkenheid;
  • zicht op maatschappelijke ontwikkelingen.


Uitgangspunt is dat de RvC in haar geheel over vakinhoudelijke kennis beschikt inzake:

  • Volkshuisvesting en klantdoelgroepen;
  • Financiën en economie;
  • Commercie en marketing;
  • HRM en bedrijfskunde;
  • Juridisch en fiscaal;
  • Duurzame vastgoedontwikkeling, bouwmanagement en gebiedsontwikkeling, via nieuwbouw en door herstructurering, maar ook in het beheer en onderhoud;
  • Maatschappelijk ondernemen, inclusief de aspecten van Good Governance;
  • ICT-ontwikkelingen;
  • Leefbaarheid / kwaliteit van leven, waaronder welzijn, zorg en veiligheid.

De RvC-leden vormen een team en zullen de verschillende aspecten van bovenstaande vakinhoudelijke kennis combineren en zo hun eigen profiel kleur en inhoud geven. Er zijn 3 rollen die specifiek door een persoon binnen de RvC ingevuld moeten zijn:

  • minimaal één lid van de RvC heeft daadwerkelijke ervaring in de volkshuisvesting en voldoende aansluiting bij de wereld van de corporatie-huurders en woningzoekenden;
  • minimaal één lid van de RvC is een financieel expert, hetgeen betekent dat deze persoon relevante kennis en ervaring heeft opgedaan in de financiële bedrijfsvoering bij naar omvang gelijkwaardige rechtspersonen;
  • minimaal een lid van de RvC beschikt over de vereiste voorzittersvaardigheden.

Tot slot is een brede kennis van de regio aanwezig bij een of meer leden van de RvC.

Salaris (Min-Max)

Beloning
De beloning is in lijn met de adviesregeling van de Verenging van Toezichthouders in Woningcorporaties.