Amsterdam

Directeur Financiën, Planning & Control

14.08.2025
  • WO
  • 10-15 jaar
  • > 15 jaar
Universiteit van Amsterdam

Functieomschrijving

De Universiteit van Amsterdam is via Wesselo op zoek naar een stevige, deskundige en inspirerende directeur Financiën, Planning & Control die een strategisch leidende rol vervult in de financiële opgave van de universiteit en hierin de verbinding maakt met zowel interne als externe ontwikkelingen. Iemand die balans kan houden tussen innoveren en overzicht houden in een complex werkveld en richting durft te geven in een dynamische omgeving, waarbij het beleid onverwachts en ingrijpend kan veranderen.

Directeur Financiën, Planning & Control

Als directeur geef je leiding aan de stafafdeling Financiën, Planning & Control. Je geeft vorm aan de strategische ontwikkelingen op het gebied van financiën en control. Ook ben je verantwoordelijk voor het universitaire financiële beleid, voor de financiële informatievoorziening, het beleid en eigenaarschap van het universitaire vastgoed en het duurzaamheidsbeleid. Jouw expertise en visie zorgen voor een solide en gezonde financiële positie van de universiteit. 

Functie-eisen

  • op een verbindende, strategische en ontwikkelingsgerichte wijze leidinggeven aan de afdeling FP&C. Een afdeling van rond de dertig professionals verdeeld over drie teams. Je weet medewerkers in hun kracht te zetten (geeft ruimte en vertrouwen, richting en rugdekking), zorgt voor de kwaliteit en bemensing;
  • je bent een proactieve en strategisch adviseur van het College van Bestuur en directeuren van de faculteiten en een gewaardeerd gesprekspartner voor decanen en directeuren;
  • regie voeren op het financiële- en huisvestingsdomein van de universiteit en je werkt daarin effectief en collegiaal samen met de faculteiten en diensten (Administratief Centrum, Facility Services, Huisvestingsontwikkeling);
  • je staat garant voor zorgvuldig financieel beheer binnen de universiteit;
  • zorgdragen voor een evenwichtige en betaalbare vastgoedportefeuille door middel van goede kaderstelling;
  • bewaking en verdere ontwikkeling van het duurzaamheidsbeleid; verder uitbouwen van de goede relaties met andere stafafdelingen, diensten en faculteiten binnen de universiteit. Je onderhoudt de goede relaties met collega’s van de Hogeschool van Amsterdam, de Vrije Universiteit, andere universiteiten, de gemeente Amsterdam en het Ministerie van OCW.

Dit vragen we:

  • uitstekend bestuurlijk inzicht, gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en een analytische blik;
  • inspirerend leiderschap, gericht op samenwerking met collega-stafdirecteuren, medewerkers in je afdeling en collega’s in faculteiten en diensten;
  • ruime ervaring als strategisch financieel manager binnen de publieke sector;
  • werkervaring in een grote, complexe en gelaagde organisatie. Je begrijpt en hebt gevoel voor de dynamiek in een dergelijke organisatie;
  • visie op de toekomst van de financiën, control, strategisch vastgoedbeleid (affiniteit met huisvesting is een pre) en het duurzaamheidsbeleid. Je draagt deze visie constant uit;
  • ruime ervaring met leidinggeven aan hoogopgeleide professionals op een coachende en verbindende wijze, gericht op het stimuleren van groei en ontwikkeling als persoon en professional;
  • aantoonbare interesse in en affiniteit met de wereld van het hoger onderwijs en onderzoek (en de publieke context waarbinnen de Universiteit van Amsterdam opereert);
  • bewezen organisatorische kwaliteiten en adviesvaardigheden.

Daarnaast ben je:

  • een mensgerichte en verbindende manager die richting en ruimte geeft;
  • een stevige gesprekspartner voor bestuur en management;
  • een teamspeler;
  • in het bezit van goede communicatieve en sociale vaardigheden. Van nature ben je vertrouwenwekkend en benaderbaar;
  • in staat verschillende rollen te nemen passend bij de opgave, omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en coachend leidinggevende;
  • open, integer en transparant, bezit relativeringsvermogen;
  • proactief, ondernemend en met oog voor netwerk en strategische kansen.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) is een toonaangevende onderzoeksuniversiteit, gevestigd in het hart van de stad Amsterdam. Met een breed palet aan opleidingen, interdisciplinair onderzoek en een sterke internationale oriëntatie levert de UvA een belangrijke bijdrage aan wetenschap en samenleving. De universiteit telt ruim 40.000 studenten en 6.000 medewerkers, verdeeld over zeven faculteiten.

Het samenwerken met partners versterkt het onderwijs, onderzoek en impact van de organisatie. In samenwerking met de stad, regio en (inter)nationale partners wordt gezocht naar een optimale wisselwerking tussen wetenschap, praktijk en beleid.

Afdeling FP&C
De afdeling Financiën, Planning & Control ondersteunt het College van Bestuur bij het strategisch beleid op het gebied van financiën, control en huisvesting. De afdeling heeft ongeveer dertig medewerkers en bestaat uit drie teams (financiën, vastgoed en duurzaamheid) die elk worden aangestuurd door een teamleider. Het doel is optimale ondersteuning van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering van de universiteit. De afdeling analyseert in- en externe ontwikkelingen en vertaalt deze naar toekomstbestendig beleid. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de faculteiten, diensten en andere beleidsafdelingen. Er wordt advies gegeven aan het College van Bestuur over het beleid en de keuzes op het vlak van begroting, middelenverdeling, strategisch vastgoedbeleid, verduurzaming en interne risicobeheersing. FP&C is ook verantwoordelijk voor de vormgeving en het goed functioneren van de universiteit brede planning- en control cyclus. De afdeling draagt zorg voor het universitaire vastgoed en formuleert strategisch financiële beleidskaders voor het huisvestingsprogramma. De verantwoordelijkheid voor de tweedelijns controle op het gebied van financiën en huisvesting en voor het risicomanagement in de universiteit ligt bij FP&C. De relatie met de externe accountant wordt ook onderhouden door de afdeling.

Reageren
De procedure wordt begeleid door Lidewij Geertsma van Wesselo. Wanneer je belangstelling hebt voor deze functie, nodigen wij je uit te solliciteren via onze website www.wesselopublicvalue.nl. Hier vind je ook de volledige profielschets.

Aanvullende informatie
Meer informatie vind je op www.uva.nl.