Utrecht
Community Manager NLU DCC
Verbind wetenschap en samenleving in een inclusieve en impactvolle community.
15.09.2025
- WO
- 2-5 jaar
- 5-10 jaar
- Tijdelijk
Universiteit voor Humanistiek
Functieomschrijving
De Universiteit voor Humanistiek is een zelfstandige universiteit in een historisch pand in de binnenstad van Utrecht. Wij laten ons in ons onderzoek en onderwijs inspireren door het humanisme en richten ons op eigentijdse vragen rondom zingeving, levensbeschouwing en de inrichting van een humane, rechtvaardige en duurzame samenleving.
Vijf leerstoelgroepen bieden momenteel een bacheloropleiding, drie masteropleidingen, een minor en een PhD-Graduate School aan circa 650 studenten. Wij hebben de ambitie om verder te groeien in studentenaantallen, onderzoek en het realiseren van maatschappelijke impact. Samen met circa 125 medewerkers werken we in een persoonlijke en inclusieve sfeer. Meer informatie: www.uvh.nl
Profiel
Een verbinder zijn tussen data, wetenschappers en beleid: daar voel je je thuis in. De Nederlandse Levensbeschouwelijke Universiteiten (NLU) bestaan uit de Universiteit voor Humanistiek (UvH), Protestantse Theologische Universiteit (PThU), Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) en de Theologische Universiteit Utrecht (TUU). Wij vormen een uniek samenwerkingsverband waar we onderzoek doen naar maatschappelijk relevante onderwerpen waarin zingeving een centrale rol speelt. Voor de NLU is kennis geen doel op zich, wij ontwikkelen kennis met de praktijk en voor de praktijk. Dat maakt ons onderzoek bijzonder en deze functie voor DCC community manager dus ook!
Over de afdeling
NLU DCC
Door middel van een projectsubsidie van het regieorgaan OpenScienceNL kunnen de levensbeschouwelijke universiteiten de komende vier jaar een gezamenlijk Digital Competence Center opzetten. Het Center zal wetenschappelijk personeel ondersteunen en informeren over onderzoeksdata, -software en -methoden. De vier instellingen willen de komende tijd intensiever op dit gebied gaan samenwerken en kennen tegelijkertijd eigen unieke obstakels in dit proces. Er ligt voor de community manager dan ook een uitdagende klus om over de grenzen van de instellingen heen een levendige DCC community op te zetten. Zowel qua opzet, inhoud als onderzoeksmethoden zal de NLU DCC echter wel één van de meest unieke DCC’s zijn.
In deze afdeling ga je werken
Je gaat voor de vier Nederlandse Levensbeschouwelijke universiteiten werken. Op de TUA na bevinden alle instellingen zich in Utrecht. Je standplaats zal de UvH zijn en je komt daar te werken binnen de afdeling Onderzoek en Valorisatie met elf andere collega’s die aan uiteenlopende thema’s werken. De NLU DCC zal verder bestaan uit een datasteward als tweede projectmedewerker, maar ook de huidige ondersteuners vanuit de NLU en communicatie zullen erbij betrokken zijn.
Het onderzoeksprogramma van de UvH draait om de vraag: hoe optimaliseren we de mogelijkheden voor mensen om een waardig en zinvol leven te leiden, in een rechtvaardige en zorgzame samenleving? Het onderzoek wordt uitgevoerd en ontwikkeld door vijf leerstoelgroepen. Elke groep heeft diens eigen accent en expertise, maar in de uitwerking van deze thema’s werken de groepen samen, waarbij het team van Onderzoek en Valorisatie een faciliterende en adviserende rol heeft. De onderzoeksprogramma’s van de drie andere universiteiten zijn op de websites van de instellingen te vinden. Zoek die vooral even op!
Taken en verantwoordelijkheden
Vijf leerstoelgroepen bieden momenteel een bacheloropleiding, drie masteropleidingen, een minor en een PhD-Graduate School aan circa 650 studenten. Wij hebben de ambitie om verder te groeien in studentenaantallen, onderzoek en het realiseren van maatschappelijke impact. Samen met circa 125 medewerkers werken we in een persoonlijke en inclusieve sfeer. Meer informatie: www.uvh.nl
Profiel
Een verbinder zijn tussen data, wetenschappers en beleid: daar voel je je thuis in. De Nederlandse Levensbeschouwelijke Universiteiten (NLU) bestaan uit de Universiteit voor Humanistiek (UvH), Protestantse Theologische Universiteit (PThU), Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) en de Theologische Universiteit Utrecht (TUU). Wij vormen een uniek samenwerkingsverband waar we onderzoek doen naar maatschappelijk relevante onderwerpen waarin zingeving een centrale rol speelt. Voor de NLU is kennis geen doel op zich, wij ontwikkelen kennis met de praktijk en voor de praktijk. Dat maakt ons onderzoek bijzonder en deze functie voor DCC community manager dus ook!
Over de afdeling
NLU DCC
Door middel van een projectsubsidie van het regieorgaan OpenScienceNL kunnen de levensbeschouwelijke universiteiten de komende vier jaar een gezamenlijk Digital Competence Center opzetten. Het Center zal wetenschappelijk personeel ondersteunen en informeren over onderzoeksdata, -software en -methoden. De vier instellingen willen de komende tijd intensiever op dit gebied gaan samenwerken en kennen tegelijkertijd eigen unieke obstakels in dit proces. Er ligt voor de community manager dan ook een uitdagende klus om over de grenzen van de instellingen heen een levendige DCC community op te zetten. Zowel qua opzet, inhoud als onderzoeksmethoden zal de NLU DCC echter wel één van de meest unieke DCC’s zijn.
In deze afdeling ga je werken
Je gaat voor de vier Nederlandse Levensbeschouwelijke universiteiten werken. Op de TUA na bevinden alle instellingen zich in Utrecht. Je standplaats zal de UvH zijn en je komt daar te werken binnen de afdeling Onderzoek en Valorisatie met elf andere collega’s die aan uiteenlopende thema’s werken. De NLU DCC zal verder bestaan uit een datasteward als tweede projectmedewerker, maar ook de huidige ondersteuners vanuit de NLU en communicatie zullen erbij betrokken zijn.
Het onderzoeksprogramma van de UvH draait om de vraag: hoe optimaliseren we de mogelijkheden voor mensen om een waardig en zinvol leven te leiden, in een rechtvaardige en zorgzame samenleving? Het onderzoek wordt uitgevoerd en ontwikkeld door vijf leerstoelgroepen. Elke groep heeft diens eigen accent en expertise, maar in de uitwerking van deze thema’s werken de groepen samen, waarbij het team van Onderzoek en Valorisatie een faciliterende en adviserende rol heeft. De onderzoeksprogramma’s van de drie andere universiteiten zijn op de websites van de instellingen te vinden. Zoek die vooral even op!
Taken en verantwoordelijkheden
- Op proactieve wijze communiceren richting medewerkers, promovendi en studenten en hun begeleiders op het gebied van digitale onderzoeksvaardigheden;
- Faciliteren van kansen voor samenwerking tussen de vier instellingen op het gebied van data management;
- Het in kaart brengen en coördineren van relevante netwerken voor het DCC, zowel intern als extern;
- Het opzetten van community-evenementen en andere communicatiekanalen rondom datamanagement;
- Het leggen van verbindingen, zowel in je werk als tussen collega’s.
Functie-eisen
We vragen
We bieden
Een mooie functie in een enthousiast team waarin voldoende ruimte is om je ideeën in te brengen, te leren en te ontwikkelen. Wij bieden een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van 4 jaar. Het is een tijdelijke positie op projectbasis. Ingangsdatum is bij voorkeur per 1 december 2025 of 1 januari 2026.
De functie is ingedeeld als Specialist Wetenschappelijke informatie niveau 2 in het Universitaire functieordeningsysteem UFO. De bijbehorende salarisschaal volgens de CAO Nederlandse Universiteiten is 11, min. max. €6.433,= bruto per maand (bij een volledige werktijd van 38 uur per week). De trede is afhankelijk van jouw ervaring in een vergelijkbare functie. Over het salaris betalen wij ook een eindejaarsuitkering (13e maand).
Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren o.a. een goede pensioenregeling bij het ABP, een ruime verlofregeling, bruikleen van laptop en mobiele telefoon, flexibele werktijden en mogelijkheden om deels thuis te werken. Deze arbeidsvoorwaarden zijn aan te vullen via het keuzemodel arbeidsvoorwaarden. Verder krijg je ruimte en verantwoordelijkheid om je talenten te ontwikkelen en je ambities te realiseren.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met hoofd van de afdeling Onderzoek en Valorisatie van de UvH, dhr. Robbert Hoogstraat, 06 - 41 87 18 80.
NB: Sollicitaties per mail worden niet in behandeling genomen.
Geïnteresseerd?
Solliciteer via het sollicitatieformulier. De sluitingsdatum is 3 oktober 2025. We kijken ernaar uit je te ontmoeten. De eerste ronde sollicitatiegesprekken vindt plaats op 15 oktober 2025.
Op de UvH geloven we dat inclusief werkgeverschap van groot belang is om succesvol te zijn in de doelen die wij nastreven. Ons streven is dat alle collega’s zich bij ons thuis voelen, zodat verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten doorklinken in ons werk. Het liefst werken wij met een bont palet aan talenten en voorkeursstijlen, waarbij afkomst of van wie je houdt ons niet uitmaakt. We vinden het wel belangrijk dat je enthousiast bijdraagt aan een inclusieve UvH cultuur.
Het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag is een onderdeel van het aannameproces. Voor bepaalde functies vindt ook aanvullende screening plaats.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld!
- WO werk- en denkniveau;
- Gedegen kennis en ervaring in community management en relatiebeheer;
- Ervaring met het opzetten van evenementen voor wetenschappers;
- Op de hoogte van het onderzoeksproces en de bijbehorende data in de geestes- en sociale wetenschappen, bij zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek;
- Bekend met AVG/GDPR, FAIR data en Open Science;
- Goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in Nederlands en Engels;
- Solliciteer zeker ook als je alleen het Nederlands machtig bent, het behoort dan tot de mogelijkheden een taalcursus te volgen.
We bieden
Een mooie functie in een enthousiast team waarin voldoende ruimte is om je ideeën in te brengen, te leren en te ontwikkelen. Wij bieden een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van 4 jaar. Het is een tijdelijke positie op projectbasis. Ingangsdatum is bij voorkeur per 1 december 2025 of 1 januari 2026.
De functie is ingedeeld als Specialist Wetenschappelijke informatie niveau 2 in het Universitaire functieordeningsysteem UFO. De bijbehorende salarisschaal volgens de CAO Nederlandse Universiteiten is 11, min. max. €6.433,= bruto per maand (bij een volledige werktijd van 38 uur per week). De trede is afhankelijk van jouw ervaring in een vergelijkbare functie. Over het salaris betalen wij ook een eindejaarsuitkering (13e maand).
Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren o.a. een goede pensioenregeling bij het ABP, een ruime verlofregeling, bruikleen van laptop en mobiele telefoon, flexibele werktijden en mogelijkheden om deels thuis te werken. Deze arbeidsvoorwaarden zijn aan te vullen via het keuzemodel arbeidsvoorwaarden. Verder krijg je ruimte en verantwoordelijkheid om je talenten te ontwikkelen en je ambities te realiseren.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met hoofd van de afdeling Onderzoek en Valorisatie van de UvH, dhr. Robbert Hoogstraat, 06 - 41 87 18 80.
NB: Sollicitaties per mail worden niet in behandeling genomen.
Geïnteresseerd?
Solliciteer via het sollicitatieformulier. De sluitingsdatum is 3 oktober 2025. We kijken ernaar uit je te ontmoeten. De eerste ronde sollicitatiegesprekken vindt plaats op 15 oktober 2025.
Op de UvH geloven we dat inclusief werkgeverschap van groot belang is om succesvol te zijn in de doelen die wij nastreven. Ons streven is dat alle collega’s zich bij ons thuis voelen, zodat verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten doorklinken in ons werk. Het liefst werken wij met een bont palet aan talenten en voorkeursstijlen, waarbij afkomst of van wie je houdt ons niet uitmaakt. We vinden het wel belangrijk dat je enthousiast bijdraagt aan een inclusieve UvH cultuur.
Het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag is een onderdeel van het aannameproces. Voor bepaalde functies vindt ook aanvullende screening plaats.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld!
Salaris (Min-Max)
5000+
Gewenste uren (Min-Max)
20-24
