Amsterdam

Lid raad van toezicht, aandachtsgebied strategisch vastgoed en digitalisering

Interessante nevenfunctie voor deskundige, maatschappelijk betrokken en wijze sparringpartner in betrokken raad met een hart voor de zorg voor kwetsbare Amsterdammers.

08.10.2025
  • WO
  • 5-10 jaar
  • 10-15 jaar
  • > 15 jaar
  • Tijdelijk
Amsta via Directiewerf

Functieomschrijving

Amsta is een echte Amsterdamse zorgorganisatie, laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen in Amsterdam. Met ongeveer 30 locaties in de stad, ruim 2600 medewerkers, meer dan 450 mantelzorgers en vrijwilligers is Amsta overal in de stad aanwezig. Medewerkers en cliënten zijn net zo divers als de stad zelf met verschillende culturen, leefstijlen en achtergronden.

Amsta bestaat uit drie woon-zorggebieden en één zorggebied geriatrische revalidatie (GRZ) en kortdurend verblijf. De woon-zorggebieden worden elk aangestuurd door een directeur en voor het zorggebied GRZ en kortdurend verblijf is er duo management (organisatorisch en medisch). De organisatie heeft een aantal ondersteunende afdelingen, waaronder: HRM & Organisatie, ICT & Informatie, Vastgoed, Facilitaire Zaken, Financiën & Inkoop, Kwaliteit & Samenwerking en het Behandel Adviescentrum. De organisatie wordt aangestuurd door de Raad van Bestuur, de directeuren en managers. De omzet van de totale organisatie bedraagt ca. € 190 miljoen op jaarbasis.

In 2023 is er samen met cliënten, naasten, vrijwilligers, medewerkers en andere stakeholders een nieuwe koers uitgezet. De essentie in de koers is: ‘Horen en gezien worden’, waarbij het uitgangspunt is dat waardevolle relaties de basis vormen van geluk en plezier. De vier programma’s: Amstadammer, Steeds Beter, Samenwerking tussen informele en formele zorg en Amsta zorg buiten de locatiemuren zorgen voor verdere invulling van de koers. Amsta maakt daarmee een positieve ontwikkeling door waarbij de leiderschapsbeweging en integrale werkwijze vanuit het MT ervoor zorgen dat de koers ook leeft/merkbaar is binnen en buiten de organisatie.

Vanwege het vertrek van een van de toezichthouders ontstaat er een vacature voor een:

Lid raad van toezicht, aandachtsgebied strategisch vastgoed & digitalisering
Deskundige, maatschappelijk betrokken en wijze sparringpartner

Positie
De raad van toezicht ziet toe op hoe Amsta haar maatschappelijke opdracht uitvoert en hoe het bestuur bestuurt en zij zorgt dat het bestuur hiertoe in staat wordt gesteld. De koers, besturingsfilosofie en kernwaarden van Amsta geven aanknopingspunten voor de focus van het toezicht. Concreet betekent dit dat de raad toezicht houdt op de bedrijfsvoering, de kwaliteit van zorg, de continuïteit van de organisatie, de materiële omstandigheden en het management van risico’s.

De raad van toezicht richt zich nadrukkelijk op de lange lijnen die bepalend zijn voor het dagelijkse werkveld van Amsta: arbeidsmarkt, demografie, financiering van de zorg, duurzaamheid e.d. De vacature ontstaat in de financiële commissie.

Functie-eisen

Profiel
  • Kennis van vastgoedontwikkeling, (project, portfolio- en programma management), bijvoorbeeld bij een projectontwikkelaar met een maatschappelijke focus, of een grote woningcorporatie.
  • Is in staat strategisch mee te denken over innovatie, verduurzaming en samenhang in het lange termijn vastgoedbeleid, dit te beoordelen en te toetsen.
  • Heeft bij voorkeur kennis van digitalisering en (informatie) technologie.
  • Heeft kennis van en ervaring met het proces van visie- en strategieontwikkeling in complexe dienstverlenende (zorg)organisaties; met het anticiperen op grote (technologische) veranderingen en het inspelen hierop met slimme huisvesting en/of zorgconcepten.
  • Is in staat om investeringsbeslissingen in vastgoed te beoordelen in het licht van verantwoorde vermogensparameters en toe te zien op het kostenefficiënt benutten van vastgoed, in het licht van de zorg voor cliënten.
  • Het vermogen vastgoedontwikkeling te plaatsen in de bredere context van zorg en maatschappelijke meerwaarde.
  • Kennis van en visie op ontwikkelingen binnen de (langdurige) zorg is een pre.
  • Is een stevige strategisch sparringpartner met goed zicht op- en begrip van- de rol en positie van toezichthouder.

Het nieuwe lid rvt maakt deel uit van de financiële commissie.

Aanbod
Interessante nevenfunctie in betrokken raad met een hart voor de zorg voor kwetsbare Amsterdammers. Benoeming voor een periode van vier jaar, eventueel te verlengen met een tweede termijn van nog eens vier jaar.

Informatie en sollicitatie
De volledige profielschets vind je op de website.

De procedure wordt begeleid door Willem Almekinders. Voor aanvullende vragen en informatie over de procedure kun je telefonisch contact met hem opnemen op 06-20723398. Je brief met curriculum vitae ontvangen wij graag vóór 3 november 2025, t.a.v. Willem Almekinders per e-mail: info@directiewerf.nl.

Salaris (Min-Max)

Marktconform

Gewenste uren (Min-Max)

<20