Projectleider Utrechtse weerbaarheidsnorm
Wij zijn op zoek naar een
Projectleider Utrechtse weerbaarheidsnorm
De provincie Utrecht is op zoek naar een: Enthousiaste projectleider ontwikkeling Utrechtse weerbaarheidsnorm
Wat ga je doen
Ben jij een gedreven projectleider die zich thuis voelt in het veiligheidsdomein en affiniteit heeft met de uitdagingen van ondermijning en bestuurlijke weerbaarheid? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou!
Als projectleider ben jij verantwoordelijk voor het leiden en ondersteunen van de ontwikkeling van een Utrechtse weerbaarheidsnorm. Je stelt deze norm inhoudelijk op, in samenwerking met het RIEC Midden-Nederland. Die is nodig zodat alle Utrechtse gemeenten en het provinciebestuur wat betreft weerbaarheid tegen ondermijning op hetzelfde niveau hun organisatie inrichten. Het gaat om een samenwerkingsproject van het RIEC Midden-Nederland, de gemeenten en de provincie, dat naar verwachting in het begin volgend jaar van start zal gaan. Er zijn elders in het land voorbeelden om te volgen. In deze functie ga je een praktisch toepasbare Utrechtse norm ontwikkelen. Je bent voor het project de gesprekspartner voor burgemeesters, gemeentesecretarissen en andere ambtelijke collega's.
Goed om te weten: het ontwikkelen van de weerbaarheidsnorm wordt begeleid door adviesbureau Hiemstra en De Vries. Jij bent samen met de projectleider van het RIEC Midden-Nederland verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van het traject.
Deze taken horen in ieder geval bij je functie:
Als projectleider Utrechtse norm begin je met het uitvoeren van een verkenning naar draagvlak voor onze provinciale weerbaarheidsnorm. Inmiddels zijn er 8 provincies in Nederland die werken met een weerbaarheidsnorm. Voor de Utrechtse norm ben je het aanspreekpunt naar alle stakeholders toe en leid je dit proces in goede banen. Daarvoor voer je onder meer de volgende taken uit:
- Samenwerking ketenpartners
Samenwerking is de sleutel om tot een gedragen norm te komen. De provincie faciliteert die samenwerking samen met het RIEC Midden-Nederland. Het opdrachtgeverschap is gelijkwaardig gedeeld met het RIEC, zodoende stem je af en werk je samen het RIEC bij het opstellen van de norm. - In gesprek met burgemeesters, gemeentesecretarissen en griffiers
Vanuit je functie als projectleider spreek je veel met de burgemeesters, gemeentesecretarissen en griffiers van de 26 Utrechtse gemeenten. Je bent dan ook in staat om hierin met de juiste sensitiviteit te handelen en de belangen van alle partijen bij elkaar te brengen en te vertalen naar een norm. - In gesprek met ambtenaren veiligheid, HR, etc.
Omdat de inhoud van de norm ook moet passen binnen de gemeenten en provincie voer je ook veel gesprekken op de werkvloer. Je bent in staat om daar input op te halen en te vertalen naar aanbevelingen voor de norm. - Aansturing adviesbureau
Voor het opstellen van de norm is een adviesbureau geworven, dat penvoerder zal zijn op de inhoud van de norm. Je bent een belangrijke partner voor het adviesbureau bij de uitvoering van haar werkzaamheden en trekt samen op in de planvoering. - Jouw plek in de organisatie: het kabinet van de commissaris van de Koning
Je komt te werken bij het kabinet van de commissaris van de Koning en maakt deel uit van het team wat zich bezighoudt met ondermijning en weerbaarheid. Hierin werk je samen met beleidsadviseurs ondermijning, de regisseur veilige publieke taak en diverse stakeholders binnen de provincie. Ook schakel je veel met gemeenten en andere ketenpartners en onderhoud je dit netwerk. Jouw rol is cruciaal in het verbeteren van de weerbaarheid van het bestuur en het aanpakken van ondermijning.
Wat bieden wij?
Werken bij de provincie Utrecht betekent dat je een waardevolle bijdrage levert aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Deze opgaven vragen het bijeenbrengen van veel verschillende disciplines en belangen – vooral buiten, maar ook binnen de organisatie. Als medewerker vorm jij de verbindende schakel. We halen kennis op, delen onze deskundigheid en behalen met elkaar successen. Samen komen we verder.
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. Je krijgt volop de gelegenheid voor eigen initiatief en ruimte om te groeien. Wij vinden een gezonde balans tussen werk en privé belangrijk. Iedereen krijgt de kans om flexibel en naar eigen vermogen te werken.
Bij de provincie Utrecht werken we hybride. Hoe dit eruit ziet geven we samen vorm, maandag is in verband met overleggen en bijeenkomsten een kantoordag.
De organisatie is in ontwikkeling. We maken een professionaliseringsslag en gaan steeds meer opgavegericht werken. Als jij het leuk vindt om het voortouw te nemen en verder mee wilt bouwen aan onze organisatie, garanderen wij jou een boeiende tijd.
Naast uitdagend werk en leuke collega’s bieden we jou:
- Een tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar voor 28 – 32 uur per week (wenselijk is 4 dagen per week) met uitzicht op verlenging met nog één jaar.
- Een salaris tussen de € 4.993,42 en € 7.057,40 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband (schaalniveau 12);
- Een Individuele Keuze Budget van 22,37% boven op je maandelijkse salaris, waarvan je zelf kunt kiezen wanneer het wordt uitgekeerd.
- Bij ons is een fulltime werkweek 36 uur. Wil je meer werken? Dat kan in overleg, met een maximum van 40 uur. Je bouwt dan wekelijks extra verlof op. Daarnaast heb je recht op 18 vakantiedagen op basis van een fulltime dienstverband. Bij een parttime dienstverband is dit naar rato;
- een goede pensioenopbouw.
- De mogelijkheid om jezelf verder te ontwikkelen via een persoonlijk ontwikkelbudget van € 6.000,- per vijf jaar.
- De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen via het interne aanbod bij de UtrechtAcademie.
Wie zoeken wij?
Jouw profiel: dit ben jij
Mensen omschrijven jou als een analytische en doorzettende projectleider die goed kan schakelen tussen strategisch en operationeel niveau. Jij weet snel de kern van een probleem te doorgronden en de juiste partijen in te schakelen. Je hebt een scherp oog voor politieke-bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen en voelt je comfortabel in een dynamische en soms complexe werkomgeving. Je hebt een natuurlijk talent voor netwerken en weet verbindingen te maken tussen verschillende stakeholders. Jij hebt de energie en de drive om projecten te realiseren en resultaten te boeken. Tot slot weet je goed het gesprek te voeren met gemeentesecretarissen en burgemeesters.
Wat breng jij mee?
- HBO of academisch werk- en denkniveau
- Affiniteit met de onderwerpen veiligheid, ondermijning, weerbare overheid en integriteit
- Ervaring met projectleiding in een ambtelijke en bestuurlijke omgeving, waar je weet hoe je binnen complexe, politiek-bestuurlijke verhoudingen effectief kunt opereren
- Overtuigingskracht en het vermogen snel tot de kern van een probleem te komen en de juiste partijen in te schakelen
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Je bewaart gemakkelijk het overzicht, kunt goed organiseren en plannen en je weet zaken voortvarend op te pakken.
Wie zijn wij?
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Solliciteren
Ben je geïnteresseerd? Reageer dan voor 12 januari 2026 via onze sollicitatiepagina.
De cv-selectie vindt plaats op 13 januari 2026. De gesprekken vinden plaats op 21 en 22 januari. Zet alvast in je brief als je dan niet kan, zodat we vóór het bellen kunnen kijken naar een andere plek in de agenda’s.
Interne kandidaten hebben voorrang op externe kandidaten.
We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om naar vermogen te werken. In het kader van de participatiewet nodigen we daarom juist ook kandidaten met een registratie in het doelgroepenregister van harte uit om naar deze functie te solliciteren.
Wij vragen van iedere nieuwe medewerker een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Integriteit komt terug in het sollicitatiegesprek.
Contactinformatie
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Heleen van Duursen, plaatsvervangend chef van het Kabinet, telefoonnummer: 06 43 24 64 10.
Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Henny Willems, adviseur werving & selectie, telefoon: 06 38 57 32 85 of mail matchpoint@provincie-utrecht.nl.
Je kunt je brief richten aan Heleen van Duursen.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
- HBO
- WO
- 2-5 jaar
- 5-10 jaar
- Tijdelijk
Provincie Utrecht



