Rector Keizer Karel College (KKC)
Rector Keizer Karel College (KKC)
- WO
- 2-5 jaar
- Vast
Keizer Karel College
Functieomschrijving
Het Keizer Karel College (KKC) heeft iets meer dan 1900 leerlingen, met 65 verschillende culturele achtergronden. De leerlingen wonen in Amstelveen en omgeving. Het onderwijsaanbod van het KKC bestaat uit havo, atheneum, gymnasium en Technasium (havo en vwo) en een groeiend internationaal netwerk via Erasmus+.
Het KKC heeft 190 medewerkers. Het team bestaat uit betrokken, bevlogen en veel hoogopgeleide medewerkers. Zij vormen samen een lerende organisatie en werken met behulp van didactisch coachen aan hun eigen leer- en groeiproces.
De schoolleiding van het KKC bestaat uit een rector, conrector en zes afdelingsleiders.
De dagelijkse leiding en de zorg voor de gang van zaken in de verschillende leerjaren berust bij deze afdelingsleiders in samenwerking met vier leerlingcoördinatoren.
In het vorige schooljaar is gewerkt aan een nieuw schoolplan voor de periode 2025-2029. Het document heeft als titel: “Met oog voor jou, voor elkaar en voor onze omgeving”.
Het schoolplan is geschreven na intensieve samenwerking tussen leerlingen, ouders, docenten, ondersteunend personeel en schoolleiding. De kernwaarden van de school – veiligheid, vertrouwen, betrokkenheid en zelfstandigheid – vormen het fundament van alles wat de school doet. Ze zijn het kompas dat richting geeft bij uitdagingen en kansen. De komende jaren richt de school zich op drie strategische thema’s: ‘Zuinig op elkaar’, ‘Professionele school- en werkcultuur’, en ‘Modern en toekomstgericht onderwijs’.
Context
- Het KKC is een levendige school met veel ontwikkelkracht. De school groeit uit tot een internationale leer- en leefgemeenschap. De school verwelkomt steeds meer verschillende nationaliteiten, waaronder ISK-leerlingen en kinderen van expats. De school heeft een atypische samenstelling: ongeveer tweederde van onze leerlingen volgt vwo en eenderde havo.
- Het KKC heeft in de afgelopen jaren een interessante ontwikkeling doorgemaakt van een klassiek onderwijsconcept naar ruimte voor andere werkvormen en het gebruik van leerpleinen. Het Technasium en UNESCO zijn belangrijke pijlers in de identiteit van de school. Er is veel keuzevrijheid voor leerlingen ten aanzien van hun vakkenpakket in de bovenbouw. Er staat een goed begeleidingsprogramma voor de brugklassers. Alle onderbouwklassen havo en havo/atheneum worden begeleid door twee mentoren.
- Het KKC helpt de leerlingen hun eigen weg te ontdekken door alle vaardigheden aan te leren die je daarvoor nodig hebt. Naast basisvakken zoals wiskunde, talen, geschiedenis of economie, zet een leerling stappen in de wereld van techniek, design, wetenschap, sport of muziek. De inzet is leerlingen aan het denken te zetten over hun eigen leerproces en zo hun motivatie, ambitie en eigen verantwoordelijkheid te vergroten. De slogan van het KKC is 'Met oog voor jou' en dat krijgt op allerlei manieren vorm en inhoud in het onderwijs, extracurriculaire activiteiten en ondersteuning.
- Medewerkers van het KKC voelen zich sterk verbonden met de school en blijven er graag werkzaam. Het samen leren van en met elkaar en het werken aan een professionele cultuur is volop in ontwikkeling. De manier van omgaan met elkaar is prettig. Het KKC is een opleidingsschool; veel jonge docenten blijven na hun stage/opleiding op de school werken. Het team kent een grote groep jongere en oudere docenten, terwijl de middengroep een beperkte omvang heeft.
- Een aantal jaren geleden is didactisch coachen geïntroduceerd en dat werpt zijn vruchten af op het vlak van interactie met leerlingen en elkaar opbouwende feedback geven. Medewerkers worden meer open richting elkaar. Het is een hecht en warm team met veel ontwikkelkracht.
- In 2022 is het schoolgebouw vernieuwd en het laat duidelijk zien waar de school voor staat: modern, duurzaam en gericht op vorming, ontwikkeling en verbinding. De leerpleinen ondersteunen een coachende lesmethode en de bouw van nieuwe sportaccommodatie wordt begin 2027 afgerond.
De opdracht
- Het KKC is een grote school, waar team en leerlingen samen een gemeenschap vormen. De school heeft een ambitieuze koers richting 2029 uitgezet. De nieuwe rector krijgt de kans om verder met een betrokken team te bouwen aan de geformuleerde ambities uit dat schoolplan. Denk aan de idealen van UNESCO, meer vakoverstijgend werken en didactisch coachen. Daarnaast vraagt de school om alvast vooruit te kijken naar een visie voor de periode na het huidige schoolplan, gelet de dynamische omgeving waarin het KKC zich bevindt.
- De rector is het boegbeeld van de school, levert een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan onderwijskundige uitdagingen, stimuleert de ontwikkeling van de organisatie en het opstellen van toekomstgericht beleid. De rector werkt actief aan zichtbaarheid en toegankelijkheid.
- De school werkt met een afdelingsstructuur. Er is sprake geweest van een aantal wisselingen in de samenstelling van de schoolleiding en er wordt al gewerkt aan meer eenheid in aanpak, maar op dat punt kan er nog een verbeterslag worden gemaakt. Daarnaast is de doorlopende leerlijn in de school een aandachtspunt.
- De rector vervult een belangrijke rol in het verder stimuleren van de samenwerking tussen afdelingsleiders onderling en met de leerlingcoördinatoren, bewaken van de uitgezette kaders en bevorderen van de begeleiding van startende afdelingsleiders.
- Het KKC is goed georganiseerd en heeft een duidelijk beleid en protocollen. Medewerkers geven hier echter geregeld een eigen uitleg aan. Het is belangrijk daar meer lijn in te brengen en ook consistenter te werken. Het is daarnaast belangrijk om plannen goed te evalueren en af te ronden, voordat er nieuwe initiatieven worden gestart.
- Het KKC beschikt over een goed datateam, dat (nog meer) ingezet kan worden om cyclisch werken te stimuleren.
- In de nabije toekomst staan de volgende onderwerpen op de agenda: de curriculumontwikkeling, de profilering van de havo en het gymnasium en de verdere versterking van het technasium. Daarnaast werkt het KKC samen met de andere scholen in Amstelveen, samenwerkingsverbanden (PO en VO en de gemeente aan een tussenvoorziening voor (hoogbegaafde) leerlingen van 10 t/m 14 jaar.
- Het KKC kent weinig problemen om vacatures in te vullen, maar wil wel werken aan een meer strategisch HR beleid. Hiermee speelt de school proactief in op de verwachte ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Persoonlijkheidsprofiel
- Een inspirerende leidinggevende met een groot onderwijshart en een visie in lijn met de uitgangspunten van UNESCO en didactisch coachen.
- Een besluitvaardige teamplayer die kan delegeren, mensen in positie brengt en oog heeft voor de menselijke maat en de organisatie.
- Stijl van werken: aanbrengen van focus en overzicht voor zichzelf en mensen om zich heen. Gericht op overleg en oplossingen. Prioriteiten kunnen stellen, sturen en onderbouwd “nee” durven zeggen. Kunnen relativeren en een rolmodel zijn voor afdelingsleiders. Stimuleren van verantwoordelijkheid nemen en waar nodig stevig sturen.
- Stijl van communiceren: duidelijk, met een luisterend oor. Een blik naar binnen & buiten. Binnen = zichtbaar, betrokken en benaderbaar zijn. Buiten = oog voor ontwikkelingen in maatschappij, regio en onderwijs.
Selectie-eisen
- Leidinggevende ervaring in het onderwijs, bij voorkeur in het VO
- Kennis van havo/vwo
- Kennis van didactisch coachen
- Ervaring met het aansturen van veranderprocessen
- Een afgeronde Master-opleiding voor schoolleiders.
Selectiewensen
- Leidinggevende ervaring als eindverantwoordelijk schoolleider
- Lesgevende ervaring.
Gewenste uren (Min-Max)
Omvang (FTE): 1,0



