Houten

Lid Raad van Toezicht

Versterk het toezicht op kwaliteit, veiligheid en organisatieontwikkeling bij Warande en lever zo een maatschappelijke bijdrage aan betekenisvolle ouderenzorg.
22.12.2025
  • WO
  • 5-10 jaar
  • 10-15 jaar
  • > 15 jaar
  • Tijdelijk
Warande via Governance Search

Functieomschrijving

Verbindend, authentiek, stevig

De Organisatie
Warande ondersteunt ouderen met persoonlijke aandacht, zodat zij in verbinding met anderen een betekenisvol leven kunnen leiden. In gelijkwaardige dialoog met cliënten en hun naasten wordt samen onderzocht welke ondersteuning nodig is. Daarbij staan de eigen draagkracht, de sociale omgeving, levensloop en levensdoelen van de cliënt centraal.

Met ruim 1.200 bevlogen medewerkers biedt Warande, samen met naasten en betrokken partners, verpleegzorg aan circa 900 bewoners. Daarnaast zetten meer dan 500 vrijwilligers zich actief in voor de organisatie.

Warande beschikt over zeven locaties in Houten, Zeist en Bilthoven, waar tijdelijke en langdurige zorg wordt geboden. Twee van deze locaties werken vanuit een antroposofische inspiratie. Ook Hospice Heuvelrug en de afdeling geriatrische revalidatie maken deel uit van Warande.

De eigen behandeldienst van Warande is zowel intern als extern actief binnen de eerstelijnszorg en stemt de ondersteuning nauwkeurig af op de individuele bewoner. De Warande Academie biedt een breed palet aan opleidingen en ontwikkeltrajecten voor (toekomstige) zorgprofessionals.

Binnen Warande zijn diverse advies- en medezeggenschapsorganen actief: de Ondernemingsraad (OR), de Centrale Cliëntenraad (CCR), de Raad van Zorgprofessionals (RvZ) het Behandelmanagementteam (BMT) en de Identiteitsraad (IR).

De ambities van Warande zijn verankerd in een gedragen visie en besturingsfilosofie, gericht op:
  • Het samen met cliënten en naasten realiseren van hoogwaardige verpleegzorg voor ouderen met een intensieve zorgvraag.
  • Het versterken van de positie van Warande als aantrekkelijke werkgever.
  • Het verder vergroten van de robuustheid van de bedrijfsvoering.
  • Het zijn van een voorloper op het gebied van digitalisering en sociale innovatie.
  • Het versterken van de strategische positie in de regio.
  • Het actief vormgeven van de zorgtransformatie samen met partners in de regio, vanuit het principe: passende zorg, zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan.

Met deze ambities neemt Warande verantwoordelijkheid voor de continuïteit, kwaliteit en betaalbaarheid van zorg aan kwetsbare ouderen, zodat zij – tijdelijk of blijvend – kunnen rekenen op een betekenisvolle kwaliteit van leven, ook in de laatste levensfase.

Governance
Warande heeft een Raad van Toezicht (RvT) die bestaat uit vijf personen.
De organisatie kent een Raad-van-Toezicht-model, waarbij de Raad van Bestuur/ bestuurder integraal verantwoordelijk is voor het totaal te voeren en gevoerde beleid. De Raad van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht.

De Raad van Toezicht is gezamenlijk, integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van zijn statutaire en reglementaire taken en heeft een drietal commissies ingesteld: de commissie kwaliteit (kwaliteit van zorg, innovatie, duurzaamheid, personeel en veiligheid van zorg), de auditcommissie (financiën, ICT en vastgoed) en de remuneratiecommissie.

De samenstelling van de RvT waarborgt:
  • Affiniteit met de ouderenzorg en Warandes maatschappelijke opdracht.
  • Ten minste één lid met relevante bestuurlijke kennis en ervaring in de zorgsector.
  • Een brede spreiding van maatschappelijke achtergronden, deskundigheden en disciplines aanwezig is, waarbij o.m. gedacht wordt aan zorginhoudelijke, vastgoed, bedrijfskundige, financieel economische, digitalisering en innovatie, duurzaamheid, veranderkundige deskundigheid, samenwerkingsprocessen, organisatieontwikkeling, ervaring /betrokkenheid met (mede)zeggenschap.
  • Diversiteit in gender, leeftijd, maatschappelijke achtergrond, regionale binding en teamrollen.
  • Een adequate invulling van de werkgeversrol en de advies- en klankbordfunctie voor de Raad van Bestuur.
  • Een sterke maatschappelijke verankering en netwerkpositie.
  • Een onafhankelijke, kritische en reflectieve houding ten opzichte van elkaar en de Raad van Bestuur.
  • Een effectief, samenwerkend en strategisch partnerschap binnen de raad, waarin diversiteit van perspectieven optimaal wordt benut.

De toezicht-mentaliteit kenmerkt zich door vertrouwen, door nabijheid en door doorgaand toetsen via dialoog met bestuurder en anderen binnen de organisatie. De attitude is onvoorwaardelijk constructief. De RvT hecht aan diversiteit in de breedste zin van het woord, de intrinsieke belangstelling voor de bedoeling achter beleid en uitvoering en heeft bij de samenstelling oog voor een goede mix van bestuurlijke ervaring en specifieke expertkennis.

In verband met het beëindigen van de zittingstermijn van de voorzitter is er een vacature ontstaan. De voorzittersrol zal door een van de zittende leden worden vervuld.

Functie-eisen

Lid Raad van Toezicht (organisatieontwikkeling, kwaliteit en veiligheid)
Voor dit profiel zoeken we bij voorkeur een kandidaat die:
  • Vertrouwd is met het ritme van de langdurige zorg en beschikt over kennis van kwaliteits- en veiligheidsaspecten in de zorg.
  • Bestuurlijke en/of toezichthoudende ervaring in de zorg heeft.
  • Intrinsiek betrokken is bij de cliënten en hun naasten, met een duidelijke visie op eigen regie, participatie en informele zorg.
  • Een inspirerende visie heeft op goed werkgeverschap, duurzame inzetbaarheid en eigenaarschap.
  • Ervaring heeft organisatieontwikkeling en begrijpt wat dit betekent voor professionals.
  • Een proactieve houding en visie heeft op de positie en de behandeling van mensen met een complexe zorgvraag.
  • Ethische vraagstukken helder kan duiden en deze in openheid bespreekt, met het clientperspectief als uitgangspunt.
  • Een teamspeler is met een goed ontwikkeld reflectief vermogen.
  • Zich verbonden voelt met de regio, maatschappelijk actief is en voldoende beschikbaar voor een adequate invulling van de functie.

Honorarium
De RvT komt regulier zes keer per jaar bijeen. Binnen de raad functioneren drie commissies: de commissie kwaliteit, de remuneratiecommissie en de auditcommissie. De commissies vergaderen naast de reguliere vergaderingen minimaal tweemaal per jaar. Ook maken locatiebezoeken en andere vormen van het contact met de organisatie deel uit van de werkzaamheden.

De bezoldiging van de Raad van Toezicht geschiedt conform de Wet Normering Topinkomens en de richtlijnen van de NVTZ. De honorering (klasse IV) wordt jaarlijks vastgesteld. Een aansprakelijkheidsverzekering is afgesloten voor bestuur- en toezichthouder.

Procedure
De kandidaten worden eerst uitgenodigd voor een oriënterend gesprek bij Governance Search.

De oriënterende gesprekken vinden plaats op 20 en 21 januari 2026. De gesprekken met de leden van de Raad van Toezicht staan gepland op 18 februari 2026. We streven ernaar om de procedure vóór 1 april 2026 af te ronden.

Reageren
Indien u geïnteresseerd en aantoonbaar gekwalificeerd bent voor bovengenoemde functie, verzoeken wij u zo spoedig mogelijk te reageren met toezending van uw cv en motivatie.

U kunt uw brief en cv mailen naar warande.toezicht@gsearch.nl. Wij ontvangen uw reactie graag vóór 12 januari 2026. Deze vacature is in behandeling bij drs. J.J.R. Houtzagers (06-51 06 00 26).

Salaris (Min-Max)

Marktconform

Gewenste uren (Min-Max)

<20