NRC Media overgenomen door Mediahuis

bijna 3 jaar geleden Over NRC

NRC Media komt definitief in de handen van Mediahuis Nederland BV, dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis. Vorige week gaf de ondernemingsraad een positief advies uit over de overname, en afgelopen vrijdag ging ook de redactie van NRC akkoord.

Vorige maand keurde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de voorgenomen overname al goed, nadat uit onderzoek bleek dat de overname geen belemmering vormt voor de vrije concurrentie op de Nederlandse mediamarkt. Mediahuis is, na De Persgroep, het tweede Belgische krantenbedrijf met grote belangen in Nederland.

Verkoop
NRC Media gaat voor een bedrag tussen 90 en 95 miljoen euro van de hand. Mediahuis betaalt circa éénderde van de aankoopsom. Eénderde wordt geleend bij ABN Amro. Eénzesde komt van Stichting Democratie en Media (SDM) en de investeringsmaatschappij van de Vereniging Veronica. De rest is een uitgestelde betaling aan Egeria.
Egeria nam NRC Media eind 2009 over voor een kleine 70 miljoen euro, deels met geleend geld. Onder de investeringsmaatschappij verhuisde NRC naar Amsterdam, ging de avondkrant over op tabloid en investeerde het bedrijf in digitale activiteiten als de app NRC Reader en de bedrijfsnieuwswebsite NRC Q. Het NRC Restaurant Café dat op de begane grond van het NRC-gebouw in Amsterdam in 2013 is gestart, is niet door Mediahuis overgenomen en daardoor afgespitst van NRC Media. Wat Egeria ermee van plan is, is nog niet bekend.

Het Mediahuis
Mediahuis (omzet in 2014 circa 287 miljoen euro) bestaat anderhalf jaar. De krantenuitgeverij ontstond uit een joint venture van de dagbladen van mediabedrijven Corelio en Concentra. Grootste krant binnen het bedrijf is de populaire titel Het Nieuwsblad/De Gentenaar met een betaalde oplage (print plus digitaal) van 253.000 exemplaren. De Standaard (101.000) is de grootste kwaliteitskrant van België.
Verder geeft Mediahuis twee regionale kranten uit: Gazet van Antwerpen (91.000) en Het Belang van Limburg (94.000). Het dagblad voor Belgisch Limburg werkt inmiddels nauw samen met De Limburger en het Limburgs Dagblad. Beide Nederlandse kranten werden vorig jaar overgenomen door Concentra. Zij waren onderdeel van Mecom.

Zo ziet het nieuwe portfolio van Mediahuis er uit:
Mediahuis-portfolio-met-NRC

Veranderingen
Mediahuis heeft geen plannen om NRC op enige wijze te reorganiseren en ondersteunt het strategisch plan dat twee jaar geleden door de directie van NRC werd opgesteld. Dat plan streeft naar een verdere ontwikkeling van de printtitels (NRC Handelsblad, nrc.next en NRC De Week), wil digitale initiatieven (nrc.nl en NRC Q) stimuleren en het merk NRC verder versterken. NRC Media is verheugd een nieuwe eigenaar te hebben die op de lange termijn wil blijven investeren in kwaliteitsjournalistiek en de ontwikkeling van de NRC-titels.

Aan de inhoud van deze titels zal ook niets veranderen, zoals hoofdredacteur Peter Vandermeersch op zijn blog op nrc.nl schrijft:

“Wat kan en zal de nieuwe eigenaar betekenen voor NRC? Niks en alles. ‘Niks’ omdat de eigenaar weliswaar voor een stevig bedrag de aandelen van ons bedrijf heeft gekocht maar daarmee geen zeggingschap verwerft over cruciale zaken als de inhoud van de krant, de benoeming van redacteuren en columnisten of de teneur van hoofdredactionele commentaren. Dat alles wordt bepaald door een redactie die onafhankelijk opereert. Dat bepaalt ons redactiestatuut dat mede bewaakt wordt door Lux et Libertas, de stichting die onze journalistieke normen en waarden behartigt.”

Lees meer over de nieuwe eigenaar en overname in onze titels:
'Eigenaar van krant heeft alles en niks te zeggen' door hoofdredacteur Peter Vandermeersch
'Waarom past NRC bij het Vlaamse Mediahuis?'
'NRC neemt afscheid van strenge huisvader Egeria'
'Redactie NRC is nu ook akkoord met overname'


Lees ook

loading...