Amsterdam

Bestuurssecretaris

Vertaal jij graag complexe bestuurlijke vraagstukken naar werkbare oplossingen? Opereer jij graag in een hoog-dynamische omgeving? Lees dan verder!
04.12.2024
  • WO
  • 5-10 jaar
  • Vast
GMK via ADJ

Functieomschrijving

Voor Groep Maatschappelijke Kinderopvang is ADJ op zoek naar een scherpzinnige en maatschappelijk gedreven Bestuurssecretaris. Vertaal jij graag complexe bestuurlijke vraagstukken naar werkbare oplossingen? Opereer jij graag in een hoog-dynamische omgeving? Lees dan verder!

Bestuurssecretaris (24-28 uur, Amsterdam)
doortastend, omgevingssensitief, adviesvaardig

Bij Groep Maatschappelijke Kinderopvang (GMK) draait alles om mensen. Onder GMK vallen de labels Impuls, Akros, en Combiwel voor Kinderen. Heel recent is een nieuwe bestuursstructuur geïmplementeerd en worden deze drie labels geïntegreerd.

GMK is een belangrijke partner in de vorming van een 'landschap van integrale kinderopvang en onderwijsorganisaties' in Amsterdam. Ook wordt er toegewerkt naar een bestuurlijke fusie met onderwijsorganisaties in IKC West in 2026. De continue zoektocht naar strategische samenwerking ten behoeve van kinderen van 0-13 in Amsterdam heeft grote gevolgen voor de interne organisatie: systemen en werkwijzen moeten op elkaar worden afgestemd. 2025 is een jaar waarin GMK als een ‘shared service organisatie’ zal worden klaargestoomd om de doorlopende veranderingen te kunnen faciliteren.

Functieomschrijving
Als onderdeel van de nieuwe bestuursorganisatie vervul jij als Bestuurssecretaris een cruciale rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van strategisch beleid dat de missie en visie van GMK ondersteunt. Je bent de schakel tussen de Bestuurder, Raad van Toezicht en andere belangrijke stakeholders en draagt zorg voor governance, interne en externe communicatie en strategische advisering. Je geeft leiding aan het bestuurssecretariaat, bestaande uit [senior] officemanagers en een communicatiemedewerker.

In deze veelzijdige functie ben jij verantwoordelijk voor een breed scala aan taken binnen de bestuurlijke en organisatorische context van GMK:
  • Strategisch advies en governance: fungeren als sparringpartner van de bestuurder en directie, meedenken over bestuurlijke vraagstukken en vormgeven van besluitvormingsprocessen.
  • Toezicht en advies: toezien op gemaakte afspraken, lopende processen en relevante verplichtingen, en adviseren over organisatiebrede vraagstukken.
  • Externe ontwikkelingen: signaleren van ontwikkelingen buiten de organisatie en de impact ervan op GMK monitoren.
  • Coördinatie en ondersteuning: verantwoordelijk voor de secretariële, logistieke en coördinerende taken voor het bestuur, de Raad van Toezicht en andere organen.
  • Leidinggeven: aansturen van het compacte team.
  • Communicatie: verantwoordelijk voor de ‘corporate’ communicatie van GMK.

Belangrijke aandachtspunten voor de komende jaren in deze rol zijn: het klaarstomen van de organisatie voor verdergaande samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs; het integreren van de drie labels en de governance van de nieuwe bestuursstructuur.

Functie-eisen

Jouw profiel
Je bent een daadkrachtige en integere professional met een brede kennis van juridische en bestuurlijke processen. Je combineert strategisch inzicht met sterke communicatieve vaardigheden en hebt een scherp oog voor governance. Je hebt je ervaring opgedaan in een complexe organisatie binnen het (semi-)publieke domein of in het bedrijfsleven.

Minstens zo belangrijk als je ervaring zijn je persoonlijke kwaliteiten:
  • Strategisch inzicht in bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
  • Uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden.
  • Eigenschappen zoals weerbaarheid, authenticiteit, daadkracht en omgevingssensitiviteit.

Organisatie
Met de integratie van de kinderopvang- en welzijnsorganisaties Impuls, Akros en Combiwel voor Kinderen onder de naam Groep Maatschappelijke Kinderopvang (GMK) wordt samen gewerkt aan een toekomst waarin elk kind in Amsterdam de beste start krijgt. Door de nauwe samenwerking met scholen en de ontwikkeling van integrale kindcentra (IKC’s) wordt een omgeving gecreëerd waar kinderen van 0 tot 13 jaar zich optimaal kunnen ontwikkelen. GMK is trotse partner van IKC West, waar ze samen met 2 onderwijsbesturen werkt aan een gedeelde visie en ambitie voor de toekomst van kinderopvang en onderwijs. Lees ook de Kadernota “Van droom naar daad”.

Binnen GMK werken zo’n 900 medewerkers vanuit 120 locaties. De jaarlijkse omzet bedraagt ruim 50 miljoen.

De bestuursorganisatie van GMK bestaat uit de Bestuurder, een Directeur Bedrijfsvoering, twee Regiodirecteuren Kinderopvang, een Directeur HR & Pedagogiek en een Bestuurssecretaris. De Directeur HR & Pedagogiek rapporteert aan de Bestuurder en werkt samen met een breed scala aan interne en externe stakeholders.

Op dit moment wordt een nieuw directieteam samengesteld uit interne en externe kandidaten. GMK streeft naar een sterk en divers team waarin verschillende kwaliteiten en achtergronden zijn vertegenwoordigd. Daarom nodigen wij kandidaten die hieraan een bijdrage leveren van harte uit te reageren.

Afdeling
Op het Bestuurssecretariaat werken, naast de Bestuurssecretaris, 4 medewerkers: één corporate communicatieadviseur en 3 (senior) officemanagers.

Arbeidsvoorwaarden
De functie is ingeschaald in schaal 13 van de CAO Kinderopvang. Het salaris ligt tussen € 4.705,- tot € 7.258,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. De secundaire voorwaarden zijn conform de CAO Kinderopvang.

Procedure
Bij de werving en selectie laat GMK zich bijstaan door het bureau ADJ. Een referentiecheck en diplomacheck maken deel uit van deze procedure, een assessment kan hier ook onderdeel van uitmaken. Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website van ADJ.

Jouw reactie, voorzien van motivatiebrief en cv, zien wij graag zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 29 december tegemoet.

Voorlopige planning
Selectie door ADJ: 9 december t/m 13 januari
Voordracht bij GMK: eind week 3
1e gespreksronde: week 4
2e gespreksronde: week 4 of 5
Assessment en afronden: week 5

Contactpersonen
Drs. Marieke van Kilsdonk | Adviseur
E-mail: marieke@adj.nl | Telefoon: 06-2883 0683

Marije Tichelaar | Projectmedewerker
E-mail: marije@adj.nl | Telefoon: 06-5020 7610

Salaris (Min-Max)

5000+

Gewenste uren (Min-Max)

24-32