Utrecht
Afdelingshoofd Finance & Control
Heb jij leidinggevende ervaring en kwaliteiten? En ben je gewend te acteren in een organisatie die (fors) in ontwikkeling is? Kom dan ons team versterken!
20.12.2024
- WO
- 5-10 jaar
- 10-15 jaar
- > 15 jaar
- Vast
Veiligheidsregio Utrecht via Galan Groep
Functieomschrijving
Over de VRU
De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is een samenwerkingsverband van en voor alle 26 Utrechtse gemeenten in de provincie Utrecht. De organisatie is gericht op haar drie hoofdtaken: Brandweer, Risicobeheersing en Crisisbeheersing. Deze onderdelen werken niet alleen nauw samen, maar werken ook intensief samen met partners. Zo zet de VRU zich met bijna 2.500 betrokken collega’s iedere dag in voor de veiligheid van alle 1,4 miljoen inwoners in haar regio. Samen dragen ze bij aan veiligheid. Elke dag weer, steeds beter. Dit betekent dat je deel gaat uitmaken van een betekenisvolle uitvoeringsorganisatie met een stevige dynamiek en no nonsense ‘can-do’ mentaliteit!
Vanwege de samenvoeging van de onderdelen Financiële administratie en Planning en Control zoekt de VRU een
Verbindend afdelingshoofd Finance en Control (0,8-1 fte)
die situationeel leiding geeft aan deze ervaren professionals in deze nieuwe afdeling en zorgt voor teamontwikkeling en voor afstemming en goede samenwerking met de andere afdelingen
Plek in de organisatie
Als afdelingshoofd Finance & Control rapporteer je aan en werk je nauw samen met het directielid met financiën in zijn portefeuille, die tevens de rol van concerncontroller vervult.
Je neemt deel aan het VRU-brede MT van alle afdelingshoofden en directie welke 1 x per maand plaats vindt.
De afdeling Finance en Control is per 1 oktober jl. ontstaan door de samenvoeging van de financiële administratie (met 6 mensen) en de afdeling Planning en Control (met 11 mensen). In totaal is dus een afdeling ontstaan met 17 medewerkers. Een gevarieerd, betrokken en taakvolwassen, bijna zelf organiserend team. Maar wel met verschillende taken en behoeften.
Zo zijn er de controllers die de financiële informatievoorziening en advisering aan budgethouders verzorgen. Zijn er specialisten die de begrotingsproducten opstellen zoals de kadernota, begroting en budgetten, en verantwoordingsproducten zoals interne rapportages, bestuursrapportages en jaarstukken in nauwe samenwerking met de concerncontroller en ‘last but not least’ de medewerkers die de financiële administratie en het treasurybeleid uitvoeren, inclusief de verplichte financiële rapportages en fiscale aangiften. Zij beheren tevens de verzekeringsportefeuille en zorgen voor de afhandeling van schadeclaims in samenwerking met het landelijke Expertisebureau Risicobeheer.
Verder nemen medewerkers vanuit hun vakspecialisme deel aan diverse programma’s en projecten binnen de organisatie. Denk hierbij aan specifieke financieringsvraagstukken zoals een benchmark, crisisprojecten, het project Meldkamer Midden-Nederland, het ontwikkelen van toekomstscenario’s in lijn met de bestuursagenda en samenwerkingsprojecten met gemeenten waaronder een visie op huisvesting.
Wat ga je doen?
De gehele afdeling Finance & Control (17 fte) bevindt zich in een ontwikkeltraject dat aansluit op de organisatie-brede ontwikkelkoers die is ingezet. Gericht op een adaptieve wendbare organisatie, waarbij verantwoordelijkheden laag in de organisatie worden belegd met ruimte voor innovatie en experimenten. Versterkt door het programma ‘Great Place to Work’ gericht op het stimuleren van (persoonlijk) leiderschap. Een belangrijk onderdeel van deze bestuursagenda is om interne processen en afdelingen meer op elkaar aan te laten sluiten en dichter bij elkaar te brengen. Door de bedrijfsonderdelen met een financiële component zijn de afgelopen jaren mooie stappen gezet, zowel in de inhoud van het werk als in de samenwerking. Een logische vervolgstap die ook past bij de organisatieontwikkeling is de samenvoeging van deze onderdelen naar een nieuwe afdeling Finance & Control.
In jouw rol als afdelingshoofd geef je coachend en motiverend leiding aan een divers team van professionals. Samen met het team richt je je op de doorontwikkeling naar een professionele en toekomstbestendige afdeling Finance & Control.
Een belangrijke taak voor het afdelingshoofd is de personele zorg voor de medewerkers. Denk hierbij aan het stimuleren van (persoonlijke) ontwikkeling en teamvorming. Je coacht de professionals bij de uitvoering, zorgt dat de juiste mensen betrokken zijn en weet wat er in grote lijnen speelt en neemt hierin een verbindende rol. Je schetst de kaders waarbinnen de experts hun werk zelf invullen en eigenaarschap nemen en geeft ruimte om daarin de samenwerking te versterken. Daarnaast ontwikkel en realiseer je met je afdeling samenhangend, geïntegreerd financieel en fiscaal beleid en je vertaalt dit naar tactisch niveau, waarbij je zorgt voor afstemming binnen de afdeling maar ook met andere organisatieonderdelen van de VRU. Samen met de medewerkers zorg je voor productontwikkeling en kwaliteitsbewaking. Je zorgt voor tijdige besluitvorming in het directieteam en bestuurlijke behandeling van de planning & control producten.
Naast het leidinggeven aan de financiële afdeling, lever je met het VRU brede management een bijdrage aan de ontwikkeling van de organisatie. Samen met andere afdelingshoofden en directieleden bespreek je de koers van de organisatie en bepaal je de uitvoering die nodig is om een ‘Great place to work’ te creëren. Hierbij werk je ook mee aan de veranderingen binnen de andere portefeuilles van de organisatie.
Wie zoeken we?
Jij bent resultaatgericht en besluitvaardig. Jouw stijl van leiderschap is mensgericht om op een coachende, stimulerende en dienende wijze richting te geven aan de ontwikkeling van jouw medewerkers. Je schetst randvoorwaarden en motiveert de medewerkers zodat resultaten bereikt worden. Wat jou kenmerkt is dat je rust brengt en vertrouwen geeft aan jouw medewerkers zodat zij excelleren in het uitvoeren van het werk. Samen creëren jullie een optimale werkomgeving.
Als leidinggevende beschik je over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je schakelt zowel qua denkkracht als qua verbinder makkelijk tussen strategie en uitvoering. Daarnaast ben je organisatiebewust en heb je inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen, om daarmee de relaties en effecten van politieke krachtenvelden binnen (en buiten) de organisatie in te schatten en te begrijpen en op basis hiervan te handelen.
Het is belangrijk dat je goed prioriteiten kunt stellen, hoofd- en bijzaken kunt scheiden en accuraat bent. Je bent innovatief en procesmatig onderlegd. Tot slot ben je gewend te acteren in een organisatie die (fors) in ontwikkeling is en voel jij je thuis in een dynamische omgeving.
De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is een samenwerkingsverband van en voor alle 26 Utrechtse gemeenten in de provincie Utrecht. De organisatie is gericht op haar drie hoofdtaken: Brandweer, Risicobeheersing en Crisisbeheersing. Deze onderdelen werken niet alleen nauw samen, maar werken ook intensief samen met partners. Zo zet de VRU zich met bijna 2.500 betrokken collega’s iedere dag in voor de veiligheid van alle 1,4 miljoen inwoners in haar regio. Samen dragen ze bij aan veiligheid. Elke dag weer, steeds beter. Dit betekent dat je deel gaat uitmaken van een betekenisvolle uitvoeringsorganisatie met een stevige dynamiek en no nonsense ‘can-do’ mentaliteit!
Vanwege de samenvoeging van de onderdelen Financiële administratie en Planning en Control zoekt de VRU een
Verbindend afdelingshoofd Finance en Control (0,8-1 fte)
die situationeel leiding geeft aan deze ervaren professionals in deze nieuwe afdeling en zorgt voor teamontwikkeling en voor afstemming en goede samenwerking met de andere afdelingen
Plek in de organisatie
Als afdelingshoofd Finance & Control rapporteer je aan en werk je nauw samen met het directielid met financiën in zijn portefeuille, die tevens de rol van concerncontroller vervult.
Je neemt deel aan het VRU-brede MT van alle afdelingshoofden en directie welke 1 x per maand plaats vindt.
De afdeling Finance en Control is per 1 oktober jl. ontstaan door de samenvoeging van de financiële administratie (met 6 mensen) en de afdeling Planning en Control (met 11 mensen). In totaal is dus een afdeling ontstaan met 17 medewerkers. Een gevarieerd, betrokken en taakvolwassen, bijna zelf organiserend team. Maar wel met verschillende taken en behoeften.
Zo zijn er de controllers die de financiële informatievoorziening en advisering aan budgethouders verzorgen. Zijn er specialisten die de begrotingsproducten opstellen zoals de kadernota, begroting en budgetten, en verantwoordingsproducten zoals interne rapportages, bestuursrapportages en jaarstukken in nauwe samenwerking met de concerncontroller en ‘last but not least’ de medewerkers die de financiële administratie en het treasurybeleid uitvoeren, inclusief de verplichte financiële rapportages en fiscale aangiften. Zij beheren tevens de verzekeringsportefeuille en zorgen voor de afhandeling van schadeclaims in samenwerking met het landelijke Expertisebureau Risicobeheer.
Verder nemen medewerkers vanuit hun vakspecialisme deel aan diverse programma’s en projecten binnen de organisatie. Denk hierbij aan specifieke financieringsvraagstukken zoals een benchmark, crisisprojecten, het project Meldkamer Midden-Nederland, het ontwikkelen van toekomstscenario’s in lijn met de bestuursagenda en samenwerkingsprojecten met gemeenten waaronder een visie op huisvesting.
Wat ga je doen?
De gehele afdeling Finance & Control (17 fte) bevindt zich in een ontwikkeltraject dat aansluit op de organisatie-brede ontwikkelkoers die is ingezet. Gericht op een adaptieve wendbare organisatie, waarbij verantwoordelijkheden laag in de organisatie worden belegd met ruimte voor innovatie en experimenten. Versterkt door het programma ‘Great Place to Work’ gericht op het stimuleren van (persoonlijk) leiderschap. Een belangrijk onderdeel van deze bestuursagenda is om interne processen en afdelingen meer op elkaar aan te laten sluiten en dichter bij elkaar te brengen. Door de bedrijfsonderdelen met een financiële component zijn de afgelopen jaren mooie stappen gezet, zowel in de inhoud van het werk als in de samenwerking. Een logische vervolgstap die ook past bij de organisatieontwikkeling is de samenvoeging van deze onderdelen naar een nieuwe afdeling Finance & Control.
In jouw rol als afdelingshoofd geef je coachend en motiverend leiding aan een divers team van professionals. Samen met het team richt je je op de doorontwikkeling naar een professionele en toekomstbestendige afdeling Finance & Control.
Een belangrijke taak voor het afdelingshoofd is de personele zorg voor de medewerkers. Denk hierbij aan het stimuleren van (persoonlijke) ontwikkeling en teamvorming. Je coacht de professionals bij de uitvoering, zorgt dat de juiste mensen betrokken zijn en weet wat er in grote lijnen speelt en neemt hierin een verbindende rol. Je schetst de kaders waarbinnen de experts hun werk zelf invullen en eigenaarschap nemen en geeft ruimte om daarin de samenwerking te versterken. Daarnaast ontwikkel en realiseer je met je afdeling samenhangend, geïntegreerd financieel en fiscaal beleid en je vertaalt dit naar tactisch niveau, waarbij je zorgt voor afstemming binnen de afdeling maar ook met andere organisatieonderdelen van de VRU. Samen met de medewerkers zorg je voor productontwikkeling en kwaliteitsbewaking. Je zorgt voor tijdige besluitvorming in het directieteam en bestuurlijke behandeling van de planning & control producten.
Naast het leidinggeven aan de financiële afdeling, lever je met het VRU brede management een bijdrage aan de ontwikkeling van de organisatie. Samen met andere afdelingshoofden en directieleden bespreek je de koers van de organisatie en bepaal je de uitvoering die nodig is om een ‘Great place to work’ te creëren. Hierbij werk je ook mee aan de veranderingen binnen de andere portefeuilles van de organisatie.
Wie zoeken we?
Jij bent resultaatgericht en besluitvaardig. Jouw stijl van leiderschap is mensgericht om op een coachende, stimulerende en dienende wijze richting te geven aan de ontwikkeling van jouw medewerkers. Je schetst randvoorwaarden en motiveert de medewerkers zodat resultaten bereikt worden. Wat jou kenmerkt is dat je rust brengt en vertrouwen geeft aan jouw medewerkers zodat zij excelleren in het uitvoeren van het werk. Samen creëren jullie een optimale werkomgeving.
Als leidinggevende beschik je over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je schakelt zowel qua denkkracht als qua verbinder makkelijk tussen strategie en uitvoering. Daarnaast ben je organisatiebewust en heb je inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen, om daarmee de relaties en effecten van politieke krachtenvelden binnen (en buiten) de organisatie in te schatten en te begrijpen en op basis hiervan te handelen.
Het is belangrijk dat je goed prioriteiten kunt stellen, hoofd- en bijzaken kunt scheiden en accuraat bent. Je bent innovatief en procesmatig onderlegd. Tot slot ben je gewend te acteren in een organisatie die (fors) in ontwikkeling is en voel jij je thuis in een dynamische omgeving.
Functie-eisen
Profiel
Wat biedt de VRU
Een belangrijke, leidinggevende rol binnen een interessante, dynamische en prettige werkomgeving, met gedreven en taakvolwassen collega’s. Een kans om bij te dragen aan team- en leiderschapsontwikkeling, zowel van het eigen team als binnen het MT vanuit een gedragen en inspirerende bestuursagenda.
De functie is ingedeeld in schaal 13 (minimaal € 5.686,– tot maximaal € 7.539,– bruto per maand voor 36 uur per week). Inschaling is afhankelijk van jouw kennis en werkervaring.
Planning
Informatie
De VRU laat zich in deze procedure ondersteunen door Coen Massier en Reian Gerrits partners bij de Galan Groep. Voor meer informatie over de inhoud van de functie of over de procedure kunt u contact met hen opnemen via 035 - 694 8000.
Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website.
- Academisch werk- & denkniveau.
- Leidinggevende ervaring en kwaliteiten. Bij voorkeur opgedaan in een soortgelijke functie binnen een complexe uitvoeringsorganisatie.
- In staat zijn om als sparringpartner op te treden en iets van producten te kunnen vinden vanuit een hoog kwaliteitsbesef, met gevoel voor prioriteiten en processen.
- Bij voorkeur bekend met relevante wet- en regelgeving en complexe (strategische) beleidsprocessen/bedrijfsvoeringprocessen.
- Affiniteit met en ervaring in de publieke sector (ervaring binnen gemeenten is een pre).
- Affiniteit met (gemeentelijke) financiën, planning & control, budgettering, verslaglegging en treasury.
- Visie op het vakgebied en de effectieve inzet van financieel-economische instrumenten en op basis daarvan komen tot een integraal advies naar het bestuur, de directie en het management.
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
- Verbindend en (organisatie) sensitief.
- Flexibel en verantwoordelijk.
- Proactief en innovatief met oog voor de kwaliteiten en behoeften van medewerkers.
- Op samenwerking gerichte, stevige sparringpartner kunnen zijn voor de concerncontroller en collega afdelingshoofden in het management.
Wat biedt de VRU
Een belangrijke, leidinggevende rol binnen een interessante, dynamische en prettige werkomgeving, met gedreven en taakvolwassen collega’s. Een kans om bij te dragen aan team- en leiderschapsontwikkeling, zowel van het eigen team als binnen het MT vanuit een gedragen en inspirerende bestuursagenda.
De functie is ingedeeld in schaal 13 (minimaal € 5.686,– tot maximaal € 7.539,– bruto per maand voor 36 uur per week). Inschaling is afhankelijk van jouw kennis en werkervaring.
- Een Individueel Keuze Budget van 18,63% over je jaarsalaris.
- 187,2 uur verlof op basis van een 36-urige werkweek.
- Deelname aan de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering bij IZA, Menzis en CZ.
- Een reiskostenvergoeding.
- Hybride werken.
Planning
- Sluiting wervingsperiode: 18 januari.
- Voorselectiegesprekken in Baarn: 27 januari (23 januari reservedatum).
- Eerste selectieronde: 7 februari.
- Adviesronde: 12 februari.
- Optie assessment: week 7.
- Tweede selectieronde: 20 februari.
- Arbeidsvoorwaardengesprek: 1 maart.
- Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.
Informatie
De VRU laat zich in deze procedure ondersteunen door Coen Massier en Reian Gerrits partners bij de Galan Groep. Voor meer informatie over de inhoud van de functie of over de procedure kunt u contact met hen opnemen via 035 - 694 8000.
Solliciteren kan via het sollicitatieformulier op de website.
Salaris (Min-Max)
5000+
Gewenste uren (Min-Max)
32-36