Leiden

Lector Geestelijke Gezondheidszorg

Als lector Geestelijke Gezondheidszorg geef je richting aan een nieuwe onderzoeksgroep en versterk je de verbinding tussen praktijk en onderwijs. Maak je impact binnen GGZ Rivierduinen en Hogeschool Leiden!
20.12.2024
  • WO
  • Tijdelijk
Hogeschool Leiden

Functieomschrijving

Wat ga je doen als Lector Geestelijke Gezondheidszorg
Als lector Geestelijke Gezondheidszorg ben je verantwoordelijk voor het opbouwen en leiden van een nieuwe onderzoeksgroep die zich richt op innovatieve en praktijkgerichte oplossingen voor de geestelijke gezondheidszorg. Samen met GGZ Rivierduinen en Hogeschool Leiden werk je aan een sterk samenwerkingsverband waarin onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk verbonden zijn. De gezamenlijke opdracht bestaat uit 5 taakgebieden, namelijk:

  • Het versterken van de verpleegkundige en agogische beroepsgroepen van GGZ Rivierduinen door het opzetten van onderzoekslijn(en) Geestelijke Gezondheidszorg met Hogeschool Leiden;
  • Onderzoek doen ten behoeve van (een nog nader te specificeren) thema bij, met en voor GGZ Rivierduinen en Hogeschool Leiden;
  • Bijdragen aan de verbinding tussen onderwijs en praktijk door professionalisering van onderzoeksvaardigheden voor docenten en verpleegkundigen;
  • Bijdragen aan onderwijs en praktijk door het ontwikkelen, verzorgen en evalueren van onderwijs voor de bacheloropleidingen Verpleegkunde, Vaktherapie, Sociaal Werk, Toegepaste Psychologie en de master Jeugd van Hogeschool Leiden;
  • Bijdragen aan onderwijs en praktijk door verspreiden van de kennis door publicaties, lezingen etc.

In deze rol kun je daadwerkelijk een verschil maken in de geestelijke gezondheidszorg door kennisoverdracht en samenwerking. De onderzoeksgroep heeft een initiële looptijd van vier jaar, met mogelijkheid tot verlenging, wat je de tijd en ruimte biedt om strategische onderzoeksprogramma’s op te zetten die impact hebben op de langere termijn.

Profiel

  • De lector wil de geestelijke gezondheidszorg vooruit helpen;
  • Vernieuwt en verbindt, pioniert en structureert, is flexibel en slagvaardig;
  • Heeft het natuurlijk gezag van de deskundige die situationeel leider, begeleider en deelnemer is;
  • Enthousiasmeert de onderzoeksinteresse van de agogen, verpleegkundigen en studenten;
  • Ervaring met (subsidie)projecten aanvragen is een pre.

Je hebt een grote mate van professionele ruimte om (in co-creatie met de praktijk) projecten op te zetten die aansluiten bij de thema's van Hogeschool Leiden en GGZ Rivierduinen en krijgt daarbij de kans om jouw kennis en inzichten actief te delen. Jouw werkzaamheden bestaan verder uit:

  • Versterken van de verpleegkundige en agogische beroepsgroepen bij GGZ Rivierduinen;
  • Bevorderen van de verbinding tussen onderwijs en praktijk door professionalisering in onderzoeksvaardigheden van docenten en verpleegkundigen;
  • Opzetten, begeleiden en uitvoeren van (gesubsidieerd) onderzoek rondom actuele thema’s binnen de geestelijke gezondheidszorg voor en met GGZ Rivierduinen en Hogeschool Leiden;
  • Begeleiden van promovendi en professional doctorates;
  • Bijdragen aan het ontwikkelen, verzorgen en evalueren van onderwijs voor de bacheloropleidingen Verpleegkunde, Vaktherapie en Sociaal Werk en de masteropleiding Jeugd en Gezin;
  • Verspreiden van kennis via actie-onderzoek, presentaties, publicaties, lezingen etc. om onderwijs en praktijk te versterken;
  • Creëren van een werkomgeving waarin leren, nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding in een open sfeer vanzelfsprekend is;
  • Vertegenwoordigen en versterken van de samenwerkingsrelatie tussen GGZ Rivierduinen en Hogeschool Leiden;
  • Begeleiden van studenten, agogen en verpleegkundigen bij (promotie)onderzoek;
  • Samenwerken met de onderzoeksleiders van GGZ Rivierduinen en de lectoren van het Kenniscentrum Vitaliteit En Eigen Regie (VEER) en Kenniscentrum Samen Redzaam voor kennisuitwisseling en versterking;
  • Onderhouden van contacten met relevante organisaties, het werkveld en het hoger onderwijs om de eigen taakvervulling te ondersteunen.

Verantwoording
Binnen een jaar na je benoeming geef je een lectorale rede waarin je jouw visie op geestelijke gezondheidszorg presenteert en vertaalt naar een werkplan, afgestemd met de stuurgroep. De stuurgroep bestaat uit leidinggevenden van beide organisaties. Het werkplan bestaat uit de vier standaarden die zijn ontleend aan het landelijk vastgestelde Beoordelingskader Onderzoek (BKO): 1. Onderzoekprofiel en programma, 2. Doorwerking onderzoek aan ontwikkeling van de beroepspraktijk en de bredere samenleving, 3. Kwaliteit van onderzoek, 4. Organisatie van onderzoek, inzet van mensen en middelen. Dit plan is gebaseerd op de landelijke standaarden voor onderzoeksbeoordeling.

Functie-eisen

Wat je meebrengt als Lector Geestelijke Gezondheidszorg
Je hebt een sterke visie en passie voor de geestelijke gezondheidszorg, waarmee je de kracht hebt om innovatie en samenwerking te stimuleren. Je bent iemand die verbindend en vernieuwend te werk gaat en beschikt over het natuurlijk gezag om een team te leiden, te begeleiden en te inspireren. Je staat open voor pionieren, maar hebt ook het vermogen om structuur te brengen in een dynamische omgeving. Met jouw enthousiasme weet je anderen mee te nemen in het onderzoeksproces en door jouw ondernemende instelling weet je projecten effectief vorm te geven en kansen voor financiering te benutten. Je hebt een scherp oog voor de toekomst van de geestelijke gezondheidszorg en weet wat er speelt in de beroepspraktijk van agogen en verpleegkundigen. Je zet jouw netwerk actief in en creëert duurzame verbindingen tussen onderwijs en praktijk. Daarnaast heb je:

  • Een afgeronde promotie;
  • Een verpleegkundige of agogische achtergrond;
  • Aantoonbare ervaring in de geestelijke gezondheidszorg;
  • Aantoonbare ervaring in (functioneel) leidinggeven aan projecten en teams;
  • Inzicht in de impact van geestelijke gezondheidszorg op de beroepspraktijk van agogen en verpleegkundigen, zowel nu als in de toekomst;
  • Ervaring met het opzetten, begeleiden en publiceren van onderzoek op het gebied van geestelijke gezondheidszorg;
  • Relevante ervaring met het hbo-onderwijs;
  • Een aansprekend netwerk;
  • Ervaring met het aanvragen van (subsidie)projecten is een pré.

Bedrijfsomschrijving

Wat voor onze studenten geldt, geldt ook voor onze medewerkers: we zien wie je bent. En we gaan met je in gesprek over wat jij nodig hebt om prettig te werken en je te blijven ontwikkelen als professional. We geloven dat een persoonlijke benadering het verschil maakt. Hier kennen en helpen we elkaar als dat nodig is. Of je nu docent bent, onderzoeker of medewerker bij een van onze diensten. Samen met onze studenten en partners in het werkveld zijn we één samenhangend netwerk. Met praktijkgericht onderzoek en onderwijs dragen we allemaal bij aan de ontwikkeling van onze studenten, onze organisatie en de maatschappij. We willen een leergemeenschap zijn waar diversiteit wordt gezien als kracht en waar we met elkaar inclusie bevorderen.

Hogeschool Leiden. Gezien en gehoord.

Arbeidsvoorwaarden

Wat we jou bieden als Lector Geestelijke Gezondheidszorg
Wij luisteren naar jouw wensen zodat jij goed in je vel zit, werkplezier hebt en jezelf kan blijven ontwikkelen. Een laptop en telefoon is hierbij vanzelfsprekend. Onze arbeidsvoorwaarden bestaan onder andere uit:

  • Een fulltime brutosalaris tussen de € 6.460,11 en € 8.234,90 (afhankelijk van ervaring en eerdere prestaties indeling in functieschaal 14, cao-hbo);
  • Een dienstverband voor 32 uur per week;
  • De arbeidsovereenkomst is voor de duur van een jaar, met uitzicht op verlenging van het contract met 3 jaar op basis van positieve evaluatie. Hogeschool Leiden en GGZ Rivierduinen hebben de intentie om de samenwerking voor de duur van vier te verlengen, op basis van positieve ervaringen en evaluaties van de eerste vier jaren.
  • Een uitgebreide vakantieregeling om een goede werk-privébalans te ondersteunen;
  • 45 duurzame inzetbaarheidsuren per jaar, bovenop reguliere verlofuren;
  • Een gunstige pensioenregeling via ABP, collectieve ziektekostenverzekering en (betaald) ouderschapsverlof;
  • 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering;
  • De keuze afhankelijk van de woon-werkafstand voor een NS Businesscard of reiskostenvergoeding;
  • Diverse cursussen via ons loopbaan- en vitaliteitsplatform;

Wil je meer weten? Lees via deze link meer over onze arbeidsvoorwaarden.

Wij willen een organisatie zijn waarin iedereen zich welkom, gewaardeerd en thuis voelt. Als werkgever geloven we dat hoe inclusiever we zijn, des te beter we van betekenis kunnen zijn als kennisinstelling van en voor de regio. We streven er daarom naar om de verscheidenheid aan achtergronden en perspectieven die de Leidse regio rijk is weerspiegeld te zien in het personeelsbestand van onze hogeschool. 

Meer informatie

Vragen over de vacature?
Voor meer inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met:

  • Aart Rietveld, opleidingsmanager verpleegkunde, faculteit Gezondheidszorg Hogeschool Leiden, telefoon: 06-48133956, email: rietveld.a@hsleiden.nl
  • Barbara Simons, clustermanager Kwaliteit en Zorgvernieuwing GGZ Rivierduinen, telefoon 06-11773615, email: b.simons@rivierduinen.nl

Werk je bij een bureau en wil je een kandidaat voorstellen voor deze vacature bij Hogeschool Leiden? Bedankt, maar hier gaan we niet op in. We werven onze nieuwe collega graag zelf.

Goed om te weten:

  • De eerste ronde met sollicitatiegesprekken vindt plaats op 28 januari 2025 tussen 09.00 en 13.00 uur. Een tweede selectieronde (met een tweede selectiecommissie) volgt binnen korte tijd. Het voorbereiden van een casus is een onderdeel van dit gesprek.
  • De interne/externe sollicitatieprocedure loopt tegelijk. Bij gelijke geschiktheid genieten interne kandidaten de voorkeur.
  • Een online screening, assessment en referentiecheck kunnen deel uitmaken van het sollicitatieproces.
  • Voordat je bij ons in dienst komt, lever je een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan.
  • Een wat uitgebreidere, te downloaden, versie van de vacaturetekst vind je hier.