Woerden
Teammanager Strategie, Finance & Control
Breng financiële visie tot leven en bouw mee aan een toekomstbestendige organisatie met maatschappelijke impact.
18.07.2025
- HBO
- 5-10 jaar
- 10-15 jaar
- > 15 jaar
- Vast
Gemeente Woerden Oudewater via Galan Groep
Functieomschrijving
De organisatie
De gemeenten Woerden en Oudewater liggen beide in het prachtige Groene Hart en werken samen in één ambtelijke organisatie, die daarmee ruim 63.000 inwoners bedient.
Ruim 5 jaar geleden betrok de organisatie een gerenoveerd modern kantoorpand in Woerden, waar dagelijks ruim 500 ambtenaren zich met ziel en zaligheid inzetten voor de beide samenlevingen. De organisatie kenmerkt zich als dynamisch en modern, met ambtenaren uit alle gelederen.
Werken bij de gemeente Woerden betekent werken voor de inwoners van de gemeente Woerden en Oudewater. Werk waar we trots op zijn, dat we samen doen en waar we elke dag een beetje beter in willen worden. We werken vanuit onze organisatievisie “Verbonden met het (Groene) hart” én onze kernwaarden: eigenaarschap, vertrouwen, samenspel en voortdurend leren en verbeteren.
We zijn één ambtelijke organisatie die werkt voor twee gemeentebesturen, een unieke combinatie; ieder met hun eigen gemeentelijke en politieke identiteit. Dat heeft invloed op de bestuurlijke beleidskeuzes die per gemeente worden gemaakt en daarmee ook op de ambtelijke ondersteuning. Dat maakt het werk voor de medewerkers interessant en uitdagend – het vraagt ook om een flinke dosis flexibiliteit en inlevingsvermogen.
We zijn volop bezig met het ontwikkelen van onze organisatie, omdat we altijd streven naar betere dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en partners. Dat doen we door slimmer samen te werken, waar nodig teams anders in te richten en meer samenhang te creëren in onze manier van werken. Zo bouwen we stap voor stap aan een krachtige organisatie die meebeweegt met wat de samenleving van ons vraagt.
Als teammanager speel jij een sleutelrol in dit proces. Je wordt onderdeel van een gedreven managementteam van 21 managers in totaal, waarin naast deze functie ruimte is voor nog 6 nieuwe collega’s in andere teams. Met de domeindirecteuren en als direct leidinggevende de directeur Bedrijfsvoering, werken jullie samen aan het succesvol vormgeven en neerzetten van onze dienstverlening.
Jouw rol en verantwoordelijkheden
Als teammanager Strategie, Finance & Control (SFC) ben je ons boegbeeld op het gebied van organisatiebrede financiën, waaronder de planning & control cyclus. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het aansturen, motiveren en ontwikkelen van het team. Je snapt wat er nodig is om het team zo goed mogelijk te laten presteren en realiseert een prettige werkomgeving. Je neemt deel aan strategische besluitvorming en vertaalt dit naar concrete voorstellen en plannen. Je hebt een belangrijke rol als adviseur voor bestuur en directie.
Je krijgt een sterk mandaat. Binnen de opdracht en kaders ben je verantwoordelijk voor de resultaten, organisatie, werkprocessen, medewerkers en middelen van je taakgebied en neem je de benodigde beslissingen – waarbij je anderen goed geïnformeerd houdt.
Je zorgt er voor dat de bestuurlijke en ambtelijke opdracht voor je medewerkers helder is en adviseert directie en bestuur continu over prioritering van ambities en verbetervoorstellen. Als teammanager SFC speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van onze organisatie.
Als ervaren manager breng je organisatorische rust, bewaak je de langere lijnen en weet je zaken ook in het bredere (ontwikkel)perspectief te plaatsen. Je weet de visie op financiën en ontwikkeling om te zetten naar concrete resultaten en prioritering. Je zorgt voor realisatie van de ingezette plannen en bewaakt het tempo, versnelt waar dat kan maar durft ook te temporiseren als dat nodig is en neemt je omgeving hierin goed mee.
Jouw team
Het team Strategie, Finance & Control is het financiële hart van onze organisatie. Samen met de teams van financiële medewerkers, (P&C-) beleidsmedewerkers, (business)controllers, inkopers, strategen en subsidiemedewerkers zorg je ervoor dat de financiën van de gemeente op orde zijn.
Op de afdeling werken in totaal ongeveer 35 medewerkers. Alle medewerkers zijn professionals en je komt terecht in een warm en informeel team.
Het team is verantwoordelijk voor alles rond de P&C-cyclus van beide gemeenten en is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de concernbrede kaders op het gebied van inkoop, strategie, subsidie, de rechtmatigheid, businesscontrol en het schakelen met de accountant en CISO. Er wordt dagelijks gewerkt aan het vormgeven en uitvoeren van het financiële beleid van de gemeente en het voeren van de financiële administratie.
Afgelopen jaren is hard gewerkt aan de versteviging van de financiële functie. Een goede inbedding van het zgn. ‘drielijnen model’ is daar onderdeel van. De functie van onafhankelijke concerncontroller wordt direct onder de algemeen directeur geplaatst. De tweede en de derde lijn worden daarmee onafhankelijk van elkaar gepositioneerd. Deze structuurkeuze dient te worden uitgewerkt en ingebed in onze financiële en organisatiebrede werkwijzen en procedures.
In essentie draag jij zorg voor:
Je taakgebieden
Als teammanager SFC:
De gemeenten Woerden en Oudewater liggen beide in het prachtige Groene Hart en werken samen in één ambtelijke organisatie, die daarmee ruim 63.000 inwoners bedient.
Ruim 5 jaar geleden betrok de organisatie een gerenoveerd modern kantoorpand in Woerden, waar dagelijks ruim 500 ambtenaren zich met ziel en zaligheid inzetten voor de beide samenlevingen. De organisatie kenmerkt zich als dynamisch en modern, met ambtenaren uit alle gelederen.
Werken bij de gemeente Woerden betekent werken voor de inwoners van de gemeente Woerden en Oudewater. Werk waar we trots op zijn, dat we samen doen en waar we elke dag een beetje beter in willen worden. We werken vanuit onze organisatievisie “Verbonden met het (Groene) hart” én onze kernwaarden: eigenaarschap, vertrouwen, samenspel en voortdurend leren en verbeteren.
We zijn één ambtelijke organisatie die werkt voor twee gemeentebesturen, een unieke combinatie; ieder met hun eigen gemeentelijke en politieke identiteit. Dat heeft invloed op de bestuurlijke beleidskeuzes die per gemeente worden gemaakt en daarmee ook op de ambtelijke ondersteuning. Dat maakt het werk voor de medewerkers interessant en uitdagend – het vraagt ook om een flinke dosis flexibiliteit en inlevingsvermogen.
We zijn volop bezig met het ontwikkelen van onze organisatie, omdat we altijd streven naar betere dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en partners. Dat doen we door slimmer samen te werken, waar nodig teams anders in te richten en meer samenhang te creëren in onze manier van werken. Zo bouwen we stap voor stap aan een krachtige organisatie die meebeweegt met wat de samenleving van ons vraagt.
Als teammanager speel jij een sleutelrol in dit proces. Je wordt onderdeel van een gedreven managementteam van 21 managers in totaal, waarin naast deze functie ruimte is voor nog 6 nieuwe collega’s in andere teams. Met de domeindirecteuren en als direct leidinggevende de directeur Bedrijfsvoering, werken jullie samen aan het succesvol vormgeven en neerzetten van onze dienstverlening.
Jouw rol en verantwoordelijkheden
Als teammanager Strategie, Finance & Control (SFC) ben je ons boegbeeld op het gebied van organisatiebrede financiën, waaronder de planning & control cyclus. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het aansturen, motiveren en ontwikkelen van het team. Je snapt wat er nodig is om het team zo goed mogelijk te laten presteren en realiseert een prettige werkomgeving. Je neemt deel aan strategische besluitvorming en vertaalt dit naar concrete voorstellen en plannen. Je hebt een belangrijke rol als adviseur voor bestuur en directie.
Je krijgt een sterk mandaat. Binnen de opdracht en kaders ben je verantwoordelijk voor de resultaten, organisatie, werkprocessen, medewerkers en middelen van je taakgebied en neem je de benodigde beslissingen – waarbij je anderen goed geïnformeerd houdt.
Je zorgt er voor dat de bestuurlijke en ambtelijke opdracht voor je medewerkers helder is en adviseert directie en bestuur continu over prioritering van ambities en verbetervoorstellen. Als teammanager SFC speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van onze organisatie.
Als ervaren manager breng je organisatorische rust, bewaak je de langere lijnen en weet je zaken ook in het bredere (ontwikkel)perspectief te plaatsen. Je weet de visie op financiën en ontwikkeling om te zetten naar concrete resultaten en prioritering. Je zorgt voor realisatie van de ingezette plannen en bewaakt het tempo, versnelt waar dat kan maar durft ook te temporiseren als dat nodig is en neemt je omgeving hierin goed mee.
Jouw team
Het team Strategie, Finance & Control is het financiële hart van onze organisatie. Samen met de teams van financiële medewerkers, (P&C-) beleidsmedewerkers, (business)controllers, inkopers, strategen en subsidiemedewerkers zorg je ervoor dat de financiën van de gemeente op orde zijn.
Op de afdeling werken in totaal ongeveer 35 medewerkers. Alle medewerkers zijn professionals en je komt terecht in een warm en informeel team.
Het team is verantwoordelijk voor alles rond de P&C-cyclus van beide gemeenten en is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de concernbrede kaders op het gebied van inkoop, strategie, subsidie, de rechtmatigheid, businesscontrol en het schakelen met de accountant en CISO. Er wordt dagelijks gewerkt aan het vormgeven en uitvoeren van het financiële beleid van de gemeente en het voeren van de financiële administratie.
Afgelopen jaren is hard gewerkt aan de versteviging van de financiële functie. Een goede inbedding van het zgn. ‘drielijnen model’ is daar onderdeel van. De functie van onafhankelijke concerncontroller wordt direct onder de algemeen directeur geplaatst. De tweede en de derde lijn worden daarmee onafhankelijk van elkaar gepositioneerd. Deze structuurkeuze dient te worden uitgewerkt en ingebed in onze financiële en organisatiebrede werkwijzen en procedures.
In essentie draag jij zorg voor:
- Kaders en spelregels van samenwerking binnen het drielijnen model.
- Actualisatie van het financieel beleid en verdere inbedding van de visie in een toekomstbestendige financiële functie binnen de beide gemeenten.
- Organisatie en processen, waaronder de inbedding van het drielijnen model en procesmanagement.
- Besturing en beheersing, waaronder de interne beheersmaatregelen en het instrumentarium ten behoeve toezicht en verantwoording.
- Informatievoorziening en systemen, ter ondersteuning van de P&C-cyclus van beide gemeenten.
- Mensen en cultuur, waaronder de verdere professionalisering van de medewerkers en de budgethouders.
Je taakgebieden
Als teammanager SFC:
- Draag je bij aan de organisatie als geheel, de realisatie van concernbrede opgaven en de integrale coördinatie en samenhang van het handelen in de organisatie.
- Ben je richting de directie verantwoordelijk voor de realisatie en ontwikkeling van de financiële functie en de financiële opgaven.
- Maak je werk van een goede inbedding van het zgn. ‘drielijnen model’ en zoekt daarin actief naar samenwerking met de concerncontroller.
- Ben je – binnen de kaders en opdracht – verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het teamplan (inhoud, budget, capaciteit, legitimiteit). Vertegenwoordigt het team naar de directie, rapporteert over ontwikkelingen, processen en resultaten aan de domeindirecteur Bedrijfsvoering en zoekt (zelfstandig) afstemming met de bestuurlijke portefeuillehouder(s).
- Ben je – binnen de kaders en opdracht – volledig verantwoordelijk voor de resultaten, organisatie van werkprocessen, medewerkers en middelen (budgetten) van het eigen taakgebied van het team.
- Ben je op verzoek van de domeindirecteur ook ambtelijk opdrachtgever voor projecten.
- Ben je verantwoordelijk voor de teamdoelen en -resultaten. Stuurt op de realisatie van de doelen uit het teamplan, en legt namens de domeindirecteur verantwoording af aan de bestuurlijke opdrachtgever(s) over de teamspecifieke resultaten.
- Ben je vanuit de eigen inhoud sparringpartner voor directeur, collega teammanagers, strategisch adviseurs en (namens de domeindirecteur) het college.
- Ben je, binnen budget, verantwoordelijk voor de formatie en bezetting van het team.
- Escaleer je naar de domeindirecteur bij afwijkingen van het teamplan en naar het domein-MT bij teamoverstijgende ontwikkelingen
- Ben je als hiërarchisch leidinggevende verantwoordelijk voor de coaching, ontwikkeling en beoordeling van de medewerkers.
Functie-eisen
Wat breng jij mee?
Je bent je bewust van het belang van de financiële functie binnen onze organisatie en je snapt dat jouw rol bij de doorontwikkeling daarvan essentieel is. Die uitdaging is precies waarnaar jij op zoek bent: het goed laten aansluiten van de financiële ruggengraat van onze organisatie op onze andere werkprocessen – daar word jij blij van. Zodat onze besturen en onze organisatie iedere dag weer de juiste keuzes kunnen maken voor de beide samenlevingen van Woerden en Oudenwater.
Daarbij heb je natuurlijk ook oog voor de ander, doorzie je situaties snel en ben je van nature toekomstgericht ingesteld. Ook ben je in staat om vraagstukken integraal te bekijken en te analyseren. Jij fungeert als strategische sparringpartner voor het team en stelt mensen in staat boven zichzelf uit te stijgen. Als dat nodig is, hak je snel een knoop door. Je hebt lef en humor, bent iemand die weet hoe je de collega’s mee krijgt en weet grenzen te bewaken.
Feedback geven en ontvangen is voor jou vanzelfsprekend. Je bent flexibel en stressbestendig, en ook ambitieus en daadkrachtig. Proces- en projectmatig ben je sterk en je weet hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Hierdoor weet jij doelstellingen om te zetten in acties én resultaten. Je bent er continu op gericht om jezelf verder te ontwikkelen en daardoor ook je medewerkers. De gemeenten Woerden en Oudewater bieden jou waar mogelijk de ruimte om dat te doen.
Wat zien we graag in jou?
En verder?
Aanbod
Je komt in dienst bij de gemeente Woerden. Woerden & Oudewater biedt goede arbeidsvoorwaarden – zoals een maximaal salaris per 1 januari 2026 van € 7.740 (schaal 13) en ruim 25 vakantiedagen op basis van 36 uur per week (het niveau van de functie is daarbij indicatief – in afwachting van een nieuw functie-waarderingssysteem).
Specifiek voor deze functie is bij gebleken overkwalificatie door kennis en ervaring een eventuele arbeidsmarkttoelage bespreekbaar. Daarnaast krijg je een contract voor onbepaalde tijd als we na een jaar het gevoel hebben bij elkaar te passen.
Boven op je salaris ontvang je een persoonlijk Individueel Keuze Budget van 17.05% (inclusief 8% vakantiegeld) dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra salaris of het kopen van extra verlofdagen. En ook de overige salarisvoorwaarden zijn bij ons goed geregeld, zoals een goede pensioenbijdrage via het ABP.
Je werkt vanuit het prachtige kantoor in het gemeentehuis in Woerden, de plek waar jij je collega’s ontmoet. Maar ook werken op het stadskantoor in Oudewater, het stadserf, projectlocatie of vanuit huis behoort tot de mogelijkheden.
Selectieproces en planning
De werving- en selectieprocedure wordt begeleid door Ronald Bruin en Gerard Kuipers van de Galan Groep. Zij voeren de gesprekken met (in potentie) voor de functie geschikte kandidaten, daaruit volgt een presentatie aan de opdrachtgever. Op basis hiervan worden kandidaten uitgenodigd voor de selectiegesprekken bij de gemeente Woerden.
Sluiting reactietermijn: 31 augustus 2025.
Eerste ronde selectiegesprekken: 17 september 2025.
Tweede ronde selectiegesprekken: 24 september 2025.
Indiensttreding: 1 december 2025 (uiterlijk 1 januari 2026).
Om te solliciteren kan je gebruik maken van het sollicitatieformulier op de website.
Geïnteresseerde kandidaten wordt gevraagd in hun agenda rekening te houden met de geplande momenten van de (voor)selectiegesprekken.
De procedure wordt tegelijkertijd in- en extern opengesteld. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
Voor meer informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen Ronald Bruin of Gerard Kuipers, telefoon 035 694 8000.
Meer weten over deze vacature? Of reageren als de reactietermijn reeds gesloten is? Vul dan onderstaand contactformulier in, of neem contact met ons op via: 035 694 8000
Je bent je bewust van het belang van de financiële functie binnen onze organisatie en je snapt dat jouw rol bij de doorontwikkeling daarvan essentieel is. Die uitdaging is precies waarnaar jij op zoek bent: het goed laten aansluiten van de financiële ruggengraat van onze organisatie op onze andere werkprocessen – daar word jij blij van. Zodat onze besturen en onze organisatie iedere dag weer de juiste keuzes kunnen maken voor de beide samenlevingen van Woerden en Oudenwater.
Daarbij heb je natuurlijk ook oog voor de ander, doorzie je situaties snel en ben je van nature toekomstgericht ingesteld. Ook ben je in staat om vraagstukken integraal te bekijken en te analyseren. Jij fungeert als strategische sparringpartner voor het team en stelt mensen in staat boven zichzelf uit te stijgen. Als dat nodig is, hak je snel een knoop door. Je hebt lef en humor, bent iemand die weet hoe je de collega’s mee krijgt en weet grenzen te bewaken.
Feedback geven en ontvangen is voor jou vanzelfsprekend. Je bent flexibel en stressbestendig, en ook ambitieus en daadkrachtig. Proces- en projectmatig ben je sterk en je weet hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Hierdoor weet jij doelstellingen om te zetten in acties én resultaten. Je bent er continu op gericht om jezelf verder te ontwikkelen en daardoor ook je medewerkers. De gemeenten Woerden en Oudewater bieden jou waar mogelijk de ruimte om dat te doen.
Wat zien we graag in jou?
- Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met de inhoud en bedrijfsvoering van de financiële keten, financieel beleid en de planning & control cyclus, bij voorkeur binnen een gemeente of andere (daaraan verwante) overheidsinstelling.
- Je bent zichtbaar, benaderbaar en als financieel manager goed in staat om het managementoverleg en de portefeuillehouders in de Colleges van B&W van de juiste financiële inzichten en adviezen te voorzien.
- Je bent verbindend in je aanpak, maar durft ook te spiegelen, dilemma’s op tafel te leggen en daarin keuzes te (helpen) maken. Je legt gemakkelijk connecties met andere teams en expertisegebieden en denkt van nature ‘van buiten naar binnen’. Procesmatig werken op basis van gemaakte afspraken en daarop vervolgens ook sturen, vind je niet meer dan vanzelfsprekend. Je wacht niet af, bent proactief en een stevige regisseur en ook adviseur. Je spreekt aan, neemt eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
- Je organiseert de basis van het team op een navolgbare manier, zodat er een duidelijke structuur ontstaat waarover je ook goed verantwoording kunt afleggen.
- Je vertaalt organisatiedoelen gemakkelijk naar doelstellingen voor jouw team, waarbij je de teamleden medeverantwoordelijk maakt.
- Teamgeest, samenwerking en cohesie stimuleer je onophoudelijk. Je ontwikkelt graag je team door. Denk aan de financiële administratie, businesscontrol, inkoop, strategie, subsidies en rechtmatigheid. Je geeft medewerkers daarbij de ruimte om zelf de aanpak van vraagstukken te organiseren.
- Je bent in staat om de organisatiewijziging binnen jouw team verder vorm te geven en in te bedden, ook in de relatie met de afzonderlijk onder de Algemeen Directeur geplaatste functie van concerncontrol en dat geldt ook voor de verdere doorontwikkeling van de andere processen binnen planning & control en het team Financiën & Control.
- Andere projecten pak je zowel coördinerend als uitvoerend op, zoals de verdere implementatie van processen rondom risicomanagement, rechtmatigheid en contractmanagement.
- Je onderhoudt gemakkelijk en goed contact met de gehele directie, alsook met de portefeuillehouders Financiën van beide gemeentes, de leden van de auditcommissie van de beide gemeenteraden en andere stakeholders buiten je eigen domein.
En verder?
- Je hebt aantoonbaar hbo-werk- en -denkniveau.
- Je bent fulltime (36 uur) beschikbaar.
- Je beschikt over ruime ervaring in het leiden van grote teams binnen een politiek bestuurlijke omgeving.
- Je hebt (eindverantwoordelijke) ervaring met strategie,financiën en control binnen een gemeente of andere (daaraan verwante) overheidsinstelling.
- Je weet wat het is om een team op te bouwen, hebt ervaring met verandermanagement en spreekt collega’s aan op hun verantwoordelijkheden.
- Je bent een leuk mens, met ook een gezonde dosis humor en zelfreflectie.
Aanbod
Je komt in dienst bij de gemeente Woerden. Woerden & Oudewater biedt goede arbeidsvoorwaarden – zoals een maximaal salaris per 1 januari 2026 van € 7.740 (schaal 13) en ruim 25 vakantiedagen op basis van 36 uur per week (het niveau van de functie is daarbij indicatief – in afwachting van een nieuw functie-waarderingssysteem).
Specifiek voor deze functie is bij gebleken overkwalificatie door kennis en ervaring een eventuele arbeidsmarkttoelage bespreekbaar. Daarnaast krijg je een contract voor onbepaalde tijd als we na een jaar het gevoel hebben bij elkaar te passen.
Boven op je salaris ontvang je een persoonlijk Individueel Keuze Budget van 17.05% (inclusief 8% vakantiegeld) dat je naar keuze kunt inzetten voor bijvoorbeeld extra salaris of het kopen van extra verlofdagen. En ook de overige salarisvoorwaarden zijn bij ons goed geregeld, zoals een goede pensioenbijdrage via het ABP.
Je werkt vanuit het prachtige kantoor in het gemeentehuis in Woerden, de plek waar jij je collega’s ontmoet. Maar ook werken op het stadskantoor in Oudewater, het stadserf, projectlocatie of vanuit huis behoort tot de mogelijkheden.
Selectieproces en planning
De werving- en selectieprocedure wordt begeleid door Ronald Bruin en Gerard Kuipers van de Galan Groep. Zij voeren de gesprekken met (in potentie) voor de functie geschikte kandidaten, daaruit volgt een presentatie aan de opdrachtgever. Op basis hiervan worden kandidaten uitgenodigd voor de selectiegesprekken bij de gemeente Woerden.
Sluiting reactietermijn: 31 augustus 2025.
Eerste ronde selectiegesprekken: 17 september 2025.
Tweede ronde selectiegesprekken: 24 september 2025.
Indiensttreding: 1 december 2025 (uiterlijk 1 januari 2026).
Om te solliciteren kan je gebruik maken van het sollicitatieformulier op de website.
Geïnteresseerde kandidaten wordt gevraagd in hun agenda rekening te houden met de geplande momenten van de (voor)selectiegesprekken.
De procedure wordt tegelijkertijd in- en extern opengesteld. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
Voor meer informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen Ronald Bruin of Gerard Kuipers, telefoon 035 694 8000.
Meer weten over deze vacature? Of reageren als de reactietermijn reeds gesloten is? Vul dan onderstaand contactformulier in, of neem contact met ons op via: 035 694 8000
Salaris (Min-Max)
5000+
Gewenste uren (Min-Max)
32-36
