Twee Leden Raad van Toezicht
- WO
- 10-15 jaar
- > 15 jaar
- Tijdelijk
Functieomschrijving
De organisatie
Bij De Passerel draait alles om persoonlijke aandacht en inclusie. Al ruim 25 jaar ondersteunt De Passerel mensen met een beperking om hun eigen leven te leiden en zelf keuzes te maken. Met locaties in Apeldoorn, Epe en Voorst en een breed aanbod aan dagbestedings-, woon- en werklocaties, blijft De Passerel zich ontwikkelen. De locaties staan in de samenleving, midden in de wijk. Ook biedt De Passerel ambulante begeleiding thuis, op de werkplek en in het onderwijs. De organisatie wordt gedragen door circa 500 medewerkers die aan meer dan 1000 cliënten zorg bieden.
De Passerel heeft een eenhoofdige Raad van Bestuur (RvB) en is een platte organisatie met één managementlaag en zelfregulerende teams. Momenteel herijkt De Passerel haar strategie, met als doel de organisatie toekomstbestendig te maken.
Zie voor meer informatie over de organisatie: de-passerel.nl.
Raad van Toezicht
De RvT bestaat uit vijf leden die samen een collegiale en open werkwijze hanteren. Betrokkenheid, wederzijds respect en een kritische, maar opbouwende houding staan centraal. De raad toetst met aandacht en zoekt de dialoog.
De RvT kent drie commissies: de Commissie Kwaliteit, Veiligheid en Ethiek, de Remuneratiecommissie en de Auditcommissie. De manier waarop de verhouding tussen bestuur en toezicht is geregeld, is zorgvuldig en voldoet aan de Zorgbrede Governance Code. De relatie met de bestuurder kenmerkt zich door openheid, wederzijds vertrouwen, samenwerken en inhoudelijke gedrevenheid. In verband met het aflopen van de tweede zittingstermijn van de leden van de raad, ontstaan er twee vacatures.
Werkwijze Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht wil bij De Passerel toezicht houden op een wijze die gekenmerkt wordt door:
- Betrokkenheid
- Overzicht houden en signaleren
- Kijken en voelen
- Dilemma's bespreken
- Rolvastheid en tegenkracht
- Zichtbaarheid en aanspreekbaarheid
De raad is een raad van verbinding. Het gaat om de kwaliteit van de dialoog met de belanghebbenden van De Passerel. Deze ontmoetingen voeden de RvT permanent en houden scherp. Zo kan beter begrepen worden waar het voor cliënten en medewerkers feitelijk om draait en welke thema's en kwesties er spelen. In de dialoog wordt aandacht besteed aan de risico's en dilemma's van De Passerel.
Het contact met de bestuurder is gericht op het bieden van 'bewegelijke tegenkracht' bij het houden van de juiste koers, steun te bieden én waar nodig op tijd maatregelen te nemen. Daarnaast zijn de formele lijnen naar medewerkers en cliënten belegd in de overlegstructuur met de Ondernemingsraad en de Centrale Cliëntenraad. Ook wordt regelmatig gesproken met het management en andere sleutelfiguren binnen de organisatie om vanuit meerdere perspectieven een beeld van de organisatie te kunnen vormen. In de informele lijn bijvoorbeeld via werkbezoeken en deelname aan activiteiten binnen de organisatie. Ook de contacten met de familie en verwanten van cliënten zijn hierbij van groot belang.
Om als raad goed te functioneren, worden onderstaande functie-eisen gesteld. Daarnaast hecht de raad aan levenservaring, diversiteit en aan een intrinsieke belangstelling voor de bedoeling achter het beleid en de uitvoering.
Functie-eisen
- Voldoende affiniteit met de zorg in het algemeen en de maatschappelijke doelstelling van de stichting in het bijzonder waarbij de kernwaarden van De Passerel leidend zijn.
- Een brede maatschappelijke binding en functioneel netwerk.
- Een spreiding van maatschappelijke achtergronden, deskundigheden, diversiteit naar geslacht, leeftijd, regionale binding en disciplines.
- Bestuurlijke en/of toezichthoudende kwaliteiten en ervaring bij voorkeur in maatschappelijke organisaties.
- Het vermogen om onafhankelijk en kritisch te opereren als lid Raad van Toezicht, ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de bestuurder.
- Adequaat voorzien in de advies- en klankbordfunctie ten behoeve van de bestuurder.
- Het vermogen om het beleid van De Passerel en het functioneren van de bestuurder te beoordelen.
Lid Raad van Toezicht met aandachtsveld Kwaliteit, Veiligheid en Ethiek
In de werkwijze van de commissie Kwaliteit, Veiligheid en Ethiek is het in contact zijn door het gesprek met betrokkenen erg belangrijk. Naast de formele PDCA is het narratieve belangrijk voor de toezichthoudende rol. De raad bestaat uit leden met een stevige toezichthoudende ervaring, voor dit profiel is toezichthoudende ervaring niet noodzakelijk.
- Heeft (inhoudelijke) ervaring op het vlak van kwaliteit en veiligheid en kan bv. uit aanpalende werkvelden komen (jeugdzorg, welzijn, speciaal onderwijs). Ook kandidaten uit de wat meer informele zorg (burger initiatieven), het wijkgerichte aandachtsveld en netwerkstructuren zijn interessant.
- Gelooft in innovatie, heeft kennis van innovaties/zorgtechnologie en de toepassingen hiervan.
- Is autonoom, wil zich verdiepen en verwonderen en brengt zijn/haar wereld mee die van duidelijk toegevoegde waarde voor deze raad is.
- Is strategisch sterk, nieuwsgierig, laagdrempelig en weet dat de systeemwereld en de leefwereld kunnen schuren en durft daarin keuzes te maken.
- Denkt vanuit het cliëntresultaat, is positief kritisch op de effectiviteit van handelen van de organisatie.
- Heeft aantoonbare affiniteit met denken vanuit medewerkersperspectief. Dit in relatie tot binden en boeien van medewerkers.
Het Lid Raad met aandachtsveld bedrijfsvoering en vastgoed
Heeft een proactieve houding waarin visie en kennis van maatschappelijk ondernemen in een bewegelijke buitenwereld bijdraagt aan het financieel gezond blijven van De Passerel.
- Heeft kennis van en ervaring met (strategisch) vastgoedontwikkeling.
- Heeft kennis van duurzaamheid en financiering in de zorg.
- Is in staat om achter de cijfers te kijken en is een krachtige, strategisch georiënteerde gesprekspartner.
- Bezit de ervaring en de kennis om vraagstukken zoals de afstemming tussen strategie en bedrijfsprocessen, de financiële doorwerking van het strategisch beleid en de financiële consequenties in wet- en regelgeving te doorgronden.
- Denkt als mens en professional in mogelijkheden en kansen.
- Heeft bij voorkeur ervaring in een bedrijfseconomische functie in de zorgsector (gehad).
- Toezichthoudende ervaring is een pre.
Bezoldiging
De bezoldiging van de Raad van Toezicht geschiedt conform de Wet Normering Topinkomens en de richtlijnen van de NVTZ.
Procedure
Het profiel van de nieuwe leden is in samenspraak met de raden opgesteld. In deze procedure is er actieve deelname van de Cliëntenraad, Verwantenraad, Ondernemingsraad en het managementteam. Er is een selectiecommissie bestaande uit RvT leden en bestuurder, daarnaast is er een adviescommissie bestaande uit medezeggenschapsorganen en management. De oriënterende gesprekken met Governance Search vinden plaats op 20 en 24 maart 2025. De selectiegesprekken bij De Passerel vinden plaats op vrijdag 11 april 2025. Vervolgens zijn er verdiepende gesprekken gepland op vrijdag 25 april 2025 met de RvT en de bestuurder. Het streven is om het nieuwe lid voor 1 mei 2025 te benoemen.
Reageren
Als u geïnteresseerd en aantoonbaar gekwalificeerd bent voor bovengenoemde functie verzoeken wij u zo spoedig mogelijk te reageren met toezending van uw cv en een helder onderbouwde motivatie. U kunt uw brief en cv mailen naar het voor deze procedure aangemaakte e-mailadres depasserel.toezicht@gsearch.nl. Wij ontvangen uw reactie graag vóór 13 maart 2025. Deze vacature is in behandeling bij drs. Hanneke Houtzagers (06 - 51 06 00 26).
Salaris (Min-Max)
Gewenste uren (Min-Max)
